Mystiskt ljud
Moderator: Forumpolisen
Mystiskt ljud
Jag har upptäckt ett konstigt ljud i vår Twingo. När man sitter på förarplatsen låter det som att det kommer nerifrån-framifrån någonstans, möjligen till höger om mitten. Ljudet kommer när man släpper gasen tvärt, kanske också när man trampar ner kopplingen häftigt samt vid kraftiga vänstersvängar vid acceleration. Jag har ingen aning om vad det kan vara, det är ett skrapande/skramlande ljud. Någon som har en aning om vad det kan vara? Inget verkar sitta löst under bilen vad jag har kunnat se...
Jag hade bilen upphissad och knackade lite varstans under bilen och kunde inte märka att något var löst, men å andra sidan är jag rätt dålig på bilar så jag missade kanske de där plåtarna. Nästa service är inplanerad till februari-mars, kanske räcker det att jag påtalar det då, att de kan kolla motorfästen och värmeplåtar? Eller är det något som riskerar att gå sönder innan dess? Är trötta motorfästen inget allvarligt? Det låter rätt illa i mina öron...
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
du kan kolla motorfästena genom att försöka lirka på motorn. den ska gå att röra framåt-bakåt några cm. trötta innabär mjukare gummi och lite längre rörelsemönster.
om du har tillgång till lite reservdelar så kan du testa att "knyta fast" en gummikloss tex. avgasupphängsningsgummi på ovansidan av avgasröret.
Du får ev kila fast den mellan röret och värmeplåten. Sen kan du höra om det låter mer eller mindre om du provkör en sväng.
om du har tillgång till lite reservdelar så kan du testa att "knyta fast" en gummikloss tex. avgasupphängsningsgummi på ovansidan av avgasröret.
Du får ev kila fast den mellan röret och värmeplåten. Sen kan du höra om det låter mer eller mindre om du provkör en sväng.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430