artikel om etanolkonvertering

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

artikel om etanolkonvertering

Post by kmfdm »

Aldrig fel med info.
http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev ... g-farligt/
Finns flera relaterade artiklar att läsa på samma sida.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Hmm.. Undrar om det går att konvertera 21an :roll:

Med etanol ska det gå att vrida upp turbon lite :twisted:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Joakim16v wrote:Hmm.. Undrar om det går att konvertera 21an :roll:

Med etanol ska det gå att vrida upp turbon lite :twisted:
:lol: Med lite sprit, så blir allting mycket häftigare...tills dagen efter.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Jupp.. Det optimala hade varit att införskaffa en till motor som man bygger för etanoldrift vid sidan av, och sen när den är färdig stoppar man i den och myser med ca 250-300 hk :twisted:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Det krävs inte mkt för att konvertera.

Jag bytte bara spridare.
(hittade ett par till en Vovlo B23 som var 30% större än orginalspridarna)

Lite kinkig på gasen innan lambdan är varm, men ska fixa det genom att aktivera "kallstarten" / "choke" :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

skall köra turboladdad F7R på E85 i femman nästa år...280-290hk skall turbon klara..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Ska du hänga en snöplog i fronten på bilen? - eller hur tänkte du får ner +250hk i asfalten? :D

Du får starta i trean för att inte spinna loss. [smilie=biggrin.gif]
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kommer inte köra 250+hk kommer inte finnas något i drivlinan som håller då.
hade tänkt mig 200hk , men jag kommer nog få svårt att klara det, då jag läste om en engelsman som körde på orginalkomp och laddade ca 0,5 och bromsade 219hk och ca 260Nm.
0,1bar brukar ge runt 10% ,så 0,5 borde blivit 225hk,men med lite förluster 219hk
skall ja ge den E85 så går det ladda mer hemsk tanke då han som skall mappa bilen gör det i rullande landsväg kommer han inte ge sig innan bilen gör det.
Då första versionen inte kommer få dyra smidda kolvar och H-profilsstakar(10000kr), vill man inte ta i för mycket, och hade jag haft det hade nog turbon bottnat och jag fått köpa en ny sådan,då det är så lätt att höja effekten med snigel på röret.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Tony wrote:kommer inte köra 250+hk kommer inte finnas något i drivlinan som håller då.
hade tänkt mig 200hk , men jag kommer nog få svårt att klara det, då jag läste om en engelsman som körde på orginalkomp och laddade ca 0,5 och bromsade 219hk och ca 260Nm.
0,1bar brukar ge runt 10% ,så 0,5 borde blivit 225hk,men med lite förluster 219hk
skall ja ge den E85 så går det ladda mer hemsk tanke då han som skall mappa bilen gör det i rullande landsväg kommer han inte ge sig innan bilen gör det.
Då första versionen inte kommer få dyra smidda kolvar och H-profilsstakar(10000kr), vill man inte ta i för mycket, och hade jag haft det hade nog turbon bottnat och jag fått köpa en ny sådan,då det är så lätt att höja effekten med snigel på röret.
Hur tänkte du göra med låda? Tror inte en standard JB/JC-låda klarar särskilt mycket över 200hk, speciellt inte med vridet som finns i turbomotorerna...
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

det blir en senare fråga,till att börja med kommer inte kopplingen klara vridet, om det blir för högt,kör visserligen förstärkt men 250Nm borde den klara..
Jag skall ta reda på hur mycket en orginallåda klarar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

du får köra med smalare framdäck o skona lådan så går det nog :lol:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:du får köra med smalare framdäck o skona lådan så går det nog :lol:
så 215breda 17tums däck är inte att rekomendera då...hehe kan inte ha mindre fälgar än 17"och det finns inte så smala däck till dom....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply