artikel om etanolkonvertering
Moderator: Forumpolisen
artikel om etanolkonvertering
Aldrig fel med info.
http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev ... g-farligt/
Finns flera relaterade artiklar att läsa på samma sida.
http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev ... g-farligt/
Finns flera relaterade artiklar att läsa på samma sida.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Joakim16v wrote:Hmm.. Undrar om det går att konvertera 21an![]()
Med etanol ska det gå att vrida upp turbon lite

"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Jupp.. Det optimala hade varit att införskaffa en till motor som man bygger för etanoldrift vid sidan av, och sen när den är färdig stoppar man i den och myser med ca 250-300 hk 

Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
kommer inte köra 250+hk kommer inte finnas något i drivlinan som håller då.
hade tänkt mig 200hk , men jag kommer nog få svårt att klara det, då jag läste om en engelsman som körde på orginalkomp och laddade ca 0,5 och bromsade 219hk och ca 260Nm.
0,1bar brukar ge runt 10% ,så 0,5 borde blivit 225hk,men med lite förluster 219hk
skall ja ge den E85 så går det ladda mer hemsk tanke då han som skall mappa bilen gör det i rullande landsväg kommer han inte ge sig innan bilen gör det.
Då första versionen inte kommer få dyra smidda kolvar och H-profilsstakar(10000kr), vill man inte ta i för mycket, och hade jag haft det hade nog turbon bottnat och jag fått köpa en ny sådan,då det är så lätt att höja effekten med snigel på röret.
hade tänkt mig 200hk , men jag kommer nog få svårt att klara det, då jag läste om en engelsman som körde på orginalkomp och laddade ca 0,5 och bromsade 219hk och ca 260Nm.
0,1bar brukar ge runt 10% ,så 0,5 borde blivit 225hk,men med lite förluster 219hk
skall ja ge den E85 så går det ladda mer hemsk tanke då han som skall mappa bilen gör det i rullande landsväg kommer han inte ge sig innan bilen gör det.
Då första versionen inte kommer få dyra smidda kolvar och H-profilsstakar(10000kr), vill man inte ta i för mycket, och hade jag haft det hade nog turbon bottnat och jag fått köpa en ny sådan,då det är så lätt att höja effekten med snigel på röret.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hur tänkte du göra med låda? Tror inte en standard JB/JC-låda klarar särskilt mycket över 200hk, speciellt inte med vridet som finns i turbomotorerna...Tony wrote:kommer inte köra 250+hk kommer inte finnas något i drivlinan som håller då.
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
det blir en senare fråga,till att börja med kommer inte kopplingen klara vridet, om det blir för högt,kör visserligen förstärkt men 250Nm borde den klara..
Jag skall ta reda på hur mycket en orginallåda klarar...
Jag skall ta reda på hur mycket en orginallåda klarar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
så 215breda 17tums däck är inte att rekomendera då...hehe kan inte ha mindre fälgar än 17"och det finns inte så smala däck till dom....figgesoft wrote:du får köra med smalare framdäck o skona lådan så går det nog