illaluktande ac, drivknutsproblem och skrammel

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
löfe
Posts: 24
Joined: 16 Oct 2006, 09:54
Location: Umeå

illaluktande ac, drivknutsproblem och skrammel

Post by löfe »

Hej!
Jag har en Grand Scenic -04 med 2,0 motorn som jag har några frågor kring:

1. AC:n (manuell) luktar illa. Var sitter luftfiltret och var kan man spruta in rengöringssprej?

2. När jag bytte till sommardäck uppstod plötsligt ett ljud som jag tror har med drivaxeln att göra. När bilen stått still ett tag (ca 15 min eller mer) så låter det ungefär så här när man åker iväg "do do do do". Sedan är allt tyst. Om man bara stannar till ett kort tag hörs aldrig ljudet. Det känns även lite i ratten. Det hörs inget om man kör i cirklar med fullt rattutslag. Jag misstänker därför att det kan vara den inre drivknuten. Det är som om axeln måste komma i rätt läge när det stått still ett tag.
Det jag tycker är märkligt är att jag hörde ljudet första gången när jag skulle åka till macken och kolla lufttrycket i de nymonterade sommardäcken. Jag trodde först något däck var löst men så enkelt var det inte. Någon som har en ide på vad det kan vara?

3. Plastkåpan som sitter på b-stolpen ger ifrån sig skrammlande ljud vid farter över 70. Hur sitter den fast? Jag har prövat skruva lös skruven i underkant. Detta gav dock inte så mycket eftersom kåpan verkar sitta fast på fler ställen. Vågar inte slita utan att veta hur.

mvh

Johan
Johan Löfgren
Post Reply