Kupefläkt problem *fixat*
Moderator: Forumpolisen
-
Kupefläkt problem *fixat*
Typiskt nog kände kupefläkten för att lägga av så här lagom till sommarhettan! Bilen är en Laguna -98 kombi RXE med AC.
Har haft problem med fläkten en gång tidigare, det var någongång förra sommarn. Den gången var även digitaldisplayen släckt, den lös men det stod inget i den. Även torkarna la av. Så bytte säkringsdosa o det löste problemen!
Dags igen nu då men denna gång lyser displayen som den ska o alla knappar. Men Fläkten startar inte. Det låter som den försöker starta men direkt nästan så slutar den.
När felet kom så la den av, 5 min sen gick den igång igen. Sen dog den igen. Sen dess har den inte gått igång igen.
Glapp i någon kontakt? Hur kommer man åt de? Under handsfacket?
Eller något relä? Var sitter det i så fall?
Eller är det motståndet som jag läst mycket om? Men då borde väl fläkten fungera i vissa lägen?
Har haft problem med fläkten en gång tidigare, det var någongång förra sommarn. Den gången var även digitaldisplayen släckt, den lös men det stod inget i den. Även torkarna la av. Så bytte säkringsdosa o det löste problemen!
Dags igen nu då men denna gång lyser displayen som den ska o alla knappar. Men Fläkten startar inte. Det låter som den försöker starta men direkt nästan så slutar den.
När felet kom så la den av, 5 min sen gick den igång igen. Sen dog den igen. Sen dess har den inte gått igång igen.
Glapp i någon kontakt? Hur kommer man åt de? Under handsfacket?
Eller något relä? Var sitter det i så fall?
Eller är det motståndet som jag läst mycket om? Men då borde väl fläkten fungera i vissa lägen?
Last edited by lillasyster on 07 Jun 2008, 20:45, edited 1 time in total.
Kent Gustavsson
Renault Laguna (I) -98 2.0 RXE Kombi
Tyvärr låter det som att fläkten packat ihop. Hade själv samma symtom som du beskriver med fläkt som går igång en stund för att sedan dö. Jag byte fläkten och konstaterade att kolen var totalslut i den gamla. Min fläkt hade då gått runt 20000 mil. Kolla på skroten efter en ny.
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
-
Okej.. Låter ju inte så bra. Min fläkt har gått 19500 mil... Är det svårt att byta själv?1668 wrote:Tyvärr låter det som att fläkten packat ihop. Hade själv samma symtom som du beskriver med fläkt som går igång en stund för att sedan dö. Jag byte fläkten och konstaterade att kolen var totalslut i den gamla. Min fläkt hade då gått runt 20000 mil. Kolla på skroten efter en ny.
Kent Gustavsson
-
Kollade på det o har fixat det. Kontakten till fläkten har oxiderat i ena stifthålet o skapat glapp. fick benda ut det inre metallstiftet så det gav bättre kontakt mot "hanen" som ska i där. skrapa lite rent o så, det gjorde susen
Funkar än så länge i allafall. Gött att man vet vart felet är nu i allafall.
Slipper man byta fläkt. hade ju varit onödigt =)
Funkar än så länge i allafall. Gött att man vet vart felet är nu i allafall.
Slipper man byta fläkt. hade ju varit onödigt =)
Kent Gustavsson