Svänghjulsbultar?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Svänghjulsbultar?

Post by R12-Kent »

Det står i Renaults verkstadhandbok att man ska byta bultar när man demonterat svänghjulet, med andra ord inte använda samma bultar två ggr.

Jag undrar varför? Är det så att bultarna töjer sej lite vid åtdragning? Bultarna är förbehandlade med låsvätska så de inte kan vibrera upp och när bultarna är använda en gång så är låsvätskan på bultarna förbrukad, är det därför man bara får använda dem en gång?

Om man har på Locktite på dem så bör man kunna använda den igen, eller?

Problemet är att jag får inte tag på några nya till min 12a och jag ska ta bort svänghjulet pga ett misstänkt oljeläckage i vevaxeltätningen och jag ska då passa på att byta till vitontätningar.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Det är nog av säkerhetsskäl att man ska byta skruvarna. De är säkert förbehandlade med något på gängorna så att de inte ska lossna.
Jag skulle penetrant och magnetpulver prova dem innan och använda grön Loctite.
På jobbet har jag topplocksbult till en V6:a liggandes. Har både röntgat och magnetpulver provat dem.
Är skruvarna fria från sprickor och låser man dem med Loctite ska det inte vara någon fara.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

har använt samma bultar när jag lossat svänghjul, dra dom med rätt moment och loctite så håller det säkert
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply