Köpråd Twingo

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
klash
Posts: 4
Joined: 14 May 2008, 18:07
Location: Jönköping

Köpråd Twingo

Post by klash »

Hej allesammans, jag är helt ny här.

Jag har, efter att ha ägt lite äldre bilar av skiftande skick, bestämt mig för att köpa mig en "nyare" (allt är ju relativt) liten bensinsnål bil. Tycker Twingon är snygg, och jag provkörde en -98:a häromdagen som gör mig positivt inställd till modellen. Dessvärre hade just det exemplaret diverse lackfel som jag inte kunde förlika mig med.

Jag har nu lite frågor om vad man ska tänka på när man tittar på en Twingo:

1. Är det några större skillnader före/efter faceliften där kring -99/-00 eller när den kom? Det enda rent estetiska jag har sett är att en del har vita blinkers fram och är nerlackade - är det några fler tekniska detaljer som gör de senare bilarna mer intressanta?

2. Bilen jag körde var en med "vanligt" tak, och jag upplevde den som relativt tyst för storleksklassen. Hur är det med de andra modellerna, dvs dels med canvastak och dels panoramaruta? Är de mer högljudda? Finns det några tätningsproblem eller andra saker som gör dem mer besvärliga, eller är det bara en bonus?

3. Hur är det med rosten? Exemplaret jag var och tittade på började det komma lite rost i underkant på bakluckan. Vilka andra ställen bör man se upp med?

4. Övriga detaljer man bör vara uppmärksam på? Vad brukar gå sönder eller bli slitet?

Tacksam för alla slags tips och erfarenheter jag kan få!
Klas Hjelm
klash
Posts: 4
Joined: 14 May 2008, 18:07
Location: Jönköping

Post by klash »

Ingen som har något att komma med?
Klas Hjelm
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Hej

Twingo är en trevlig liten bli, jag har haft två. Snål på bensin och ett väldigt praktiskt inre.
Men bestäm dig för att inte krocka, det är en liten bil.
Inga speciella tekniska skillnader på senare årsmodeller mest styling.
Alla bilar rostar även Renault men Twingo är precis som R 4 (som jag samlar på) en modell som lockar "slarviga" ägare. Service och omvårdnad är viktig.
Det är samma fel på Twingo som på övriga Renault. Det mesta under skalet är Clio. Hjullager fram verkar vara förbrukningsartiklar. Det mesta är litet och lätt, det finns inte mycket "marginal" för slitage eller rost.

Lycka till med att hitta en pärla!
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Fas II är betydligt säkrare än fas I så hade nog satsat på en relativt ny. Kolla så att det inte förekommer avgasläckage från grenröret om det är en 1,2 liters 8-ventilare. (D7F) för de är ganska omständiga att byta grenrör på. Annars är de väldigt lättmekade. Sedan finns det bilar med glastak. De är ännu trevligare än de med canvastak :D
klash
Posts: 4
Joined: 14 May 2008, 18:07
Location: Jönköping

Post by klash »

Tackar för svaren.

Håkan: Jag är inte alls någon Renaultkännare, så du får gärna upplysa mig om de vanliga felen den delar med resten av familjen.

Tobbe: Fas 2 är inte alls aktuellt, jag rör mig i prisregionen 20-30kkr. Det var glastaksvarianten jag syftade på med "panoramaruta". Skulle gärna vilja få några utlåtande gällande både den och canvasvarianten i fråga om ljudnivå.
Klas Hjelm
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Hej

Om du läser på detta forum om Clio och Megane så ser du... mycket elektronik, hjulllager, styrlager...
Renault är en ganska billig bil med mycket utrustning som går sönder fortare än motor o kaross! Twingo har ju inte så mycket sånt´ men den är lite "tunn" och går lätt att köra ner. Kolla skicket, skötseln, service etc.
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Tobbe: Fas 2 är inte alls aktuellt, jag rör mig i prisregionen 20-30kkr.
En fas II under 30000. Mer ska man inte behöva ge. http://www.blocket.se/vi/15984994.htm?ca=23_7_s
klash
Posts: 4
Joined: 14 May 2008, 18:07
Location: Jönköping

Post by klash »

Aha, det är det som är fas II. Jag tolkade det som att det var detsamma som "Twingo II", alltså de helt nya bilarna (http://www.blocket.se/vi/16512720.htm?ca=17_s).

Vad är det som skiljer i säkerhet mellan de bägge "faserna" då?
Klas Hjelm
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Vad är det som skiljer i säkerhet mellan de bägge "faserna" då?
Strukturen har förstärkts med 30 kg extra stål och både krockkuddar och säkerhetsbälten har vidareutvecklats så pass att inga livshotande skador uppkommer vid ett Euro-NCAP-test.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

MrSmecker wrote:
Vad är det som skiljer i säkerhet mellan de bägge "faserna" då?
Strukturen har förstärkts med 30 kg extra stål och både krockkuddar och säkerhetsbälten har vidareutvecklats så pass att inga livshotande skador uppkommer vid ett Euro-NCAP-test.
och glasttak och strålkastare/blinkers i samma enhet ;)

Liten facelift alltså :wink:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
miwu
Posts: 49
Joined: 04 Jun 2005, 17:27
Location: Hägersten - Stockholm

Post by miwu »

Hej
jag vet att jag svarar sent, men det kanske finns andra som är också intresserad av att köpa en Twingo.
Twingo fram till årsmodell 1997 har den gamla stötstångsmotorn.
Twingo 1998 fick den nya motorn med kamrem.
Twingo 1999 då kom faceliften, lite mer stål för krocksäkerhet, men den är så liten att det knappast är ett argument mellan fas1 och fas2. Nya strålkastare fram, färganpassade stötfångare m.m.
Den nya motorn som kom 1998 och framåt är ett vettigt val, men se till att kamremmen är bytt.
Rost, kolla dörrkanter, bakluckan, runt bakrutetorkare, och låsknapp + längst ner kanten. Annars så klarar den sej bra för att vara en Renault från 90-talet.
Michael Wu

Renault Megane 1.4e 1999B (Facelift + paket)
Post Reply