motortemperatur fråga R5-1980

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
R5_junior

motortemperatur fråga R5-1980

Post by R5_junior »

Det är så att jag tog en provtur med min R5a nu efter motorbytet. Den gick helt ok men tändningen behöver en finjustering.
Men i alla fall under turen så såg jag att temperaturmätarens visare varierar en hel del.
Den pendlar mellan mitten och 4/6 av max. Såvitt jag minns så låg mätaren alltid strax över mitten på min gamla motor.

Frågan är om detta är normalt. Jag funderar på om det är något fel med termostaten. Den är ny men inte använd på ett och ett halvt år. Kan den kärva och kan man göra något åt det i så fall.

mvh / markus
markus
Tony
Forumpolis

Re: motortemperatur fråga R5-1980

Post by Tony »

R5_junior wrote:Det är så att jag tog en provtur med min R5a nu efter motorbytet. Den gick helt ok men tändningen behöver en finjustering.
Men i alla fall under turen så såg jag att temperaturmätarens visare varierar en hel del.
Den pendlar mellan mitten och 4/6 av max. Såvitt jag minns så låg mätaren alltid strax över mitten på min gamla motor.

Frågan är om detta är normalt. Jag funderar på om det är något fel med termostaten. Den är ny men inte använd på ett och ett halvt år. Kan den kärva och kan man göra något åt det i så fall.

mvh / markus
25-26 grader i skuggan här idag, påverkar ju en del...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Luft i systemet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mange
Forumpolis

Post by mange »

tror också på luft i systemet. Dom där är väl lite småknepiga att lufta
Ett tips är väl att höja upp expansionskärlet så ett det blir högpunkt och sedan lufta
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
R5_junior

Post by R5_junior »

Okey. Låter rimligt.
Jag tyckte jag var noga när jag lufta det men jag får väl göra det en gång till. :)
Förresten...finns det någon bra anledning till att man har expansionskärlet där nere. På alla andra bilar jag hållt på med så har den suttit i höjd med motorn.
markus
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

R5_junior wrote:Okey. Låter rimligt.
Jag tyckte jag var noga när jag lufta det men jag får väl göra det en gång till. :)
Förresten...finns det någon bra anledning till att man har expansionskärlet där nere. På alla andra bilar jag hållt på med så har den suttit i höjd med motorn.
kanske inte får plats
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
R5_junior

Post by R5_junior »

det är ganska bra med utrymme under huven så det borde inte vara anledningen.
markus
mange
Forumpolis

Post by mange »

det är väl så att när bilen är kall så skall minsträcket vara i nivå med högpunkten på kylvattnet i motorn.... eller tänker jag fel?
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
R5_junior

Post by R5_junior »

Nja. Jag fråga varför behållaren sitter nere vid växellådan och inte i höjd med vattenpumpen/topplocket.

Aja. Jag lufta systemet idag igen. Nu ligger visarn i mitten hela tiden. :)
markus
mange
Forumpolis

Post by mange »

R5_junior wrote:
Aja. Jag lufta systemet idag igen. Nu ligger visarn i mitten hela tiden. :)
[smilie=icon_up.gif]
Image
Post Reply