motortemperatur fråga R5-1980
Moderator: Forumpolisen
motortemperatur fråga R5-1980
Det är så att jag tog en provtur med min R5a nu efter motorbytet. Den gick helt ok men tändningen behöver en finjustering.
Men i alla fall under turen så såg jag att temperaturmätarens visare varierar en hel del.
Den pendlar mellan mitten och 4/6 av max. Såvitt jag minns så låg mätaren alltid strax över mitten på min gamla motor.
Frågan är om detta är normalt. Jag funderar på om det är något fel med termostaten. Den är ny men inte använd på ett och ett halvt år. Kan den kärva och kan man göra något åt det i så fall.
mvh / markus
Men i alla fall under turen så såg jag att temperaturmätarens visare varierar en hel del.
Den pendlar mellan mitten och 4/6 av max. Såvitt jag minns så låg mätaren alltid strax över mitten på min gamla motor.
Frågan är om detta är normalt. Jag funderar på om det är något fel med termostaten. Den är ny men inte använd på ett och ett halvt år. Kan den kärva och kan man göra något åt det i så fall.
mvh / markus
markus
Re: motortemperatur fråga R5-1980
25-26 grader i skuggan här idag, påverkar ju en del...R5_junior wrote:Det är så att jag tog en provtur med min R5a nu efter motorbytet. Den gick helt ok men tändningen behöver en finjustering.
mvh / markus
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Luft i systemet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
kanske inte får platsR5_junior wrote:Okey. Låter rimligt.
Jag tyckte jag var noga när jag lufta det men jag får väl göra det en gång till.![]()
Förresten...finns det någon bra anledning till att man har expansionskärlet där nere. På alla andra bilar jag hållt på med så har den suttit i höjd med motorn.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st