Duration och ventillyft original på en 21:a T (Dennis)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Duration och ventillyft original på en 21:a T (Dennis)

Post by Robin »

Tjenare Alla !

Är det nån som har koll på detta eller vet vart man kan vända sig. Har kolla på nätet och i Haynes boken utan resultat.

Och på 21:a forumet har dom spärrat min användare ?!? och ja får inte tag på forumansvarig.

Jag antar att kanske Dennis kan ha svar på detta =)

Edit: Alltså ja menar kamaxeln

/Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Jag vet inte, men jag la upp fråga på renault21turbo.com åt dig..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Vet inte :oops: Har tittat i verkstadsboken över den motorfamiljen men det står inte nämt där :?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Tack för hjälpen i allafall.. Hoppas på att det går att hitta.

JAg har nämligen 2st kammar ja väljer mellan. Med tanke på att det inte går att býta kam på dom utan att lyfta toppen så måste ja välja rätt, då jag inte orkar byta efter varje besikting.

den ena ligger på 268 grader och den andra på 291. Jag vill veta om det är tillräckligt på den förstnämda eller om jag måste ha 291 för att få någon effekt ökning. Och kommer den då att gå igenom besiktningen ??!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jag har 308 graders duration på R-15'n och dubbla webbrar det har aldrig varit några problem vid besiktning. Du har ju styrd insprutning, lamdasond och kat, så det borde bli några problem.
Till J.... motorn har jag en kam 312grader o 12,5 mm lyft men nockspridningen är anpassad till sug motor så den klarar inte så högt ladd. Vet inte exakt var jag ska ha den i ännu men vissa planer finns ju.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

aha !

Men så en 291graders kan fungera alltså =)

det låter bra.. för på 21:a forumet säger dom att 268 är det enda som går att köra med om man inte mappar om boxen. Men min är ju mappad till betydligt högre effekt så den kanske bli lämplig då.

Cat cams har döpt den till Race cam och 268graders till Road och sen har dom en 312 som heter Rally !

va tror du.. räcker det med 291 då ?

Edit: behöver man byta fjädrar då också ? eller klarar man sig på original ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Original ventilfjädrar? Nej. mycket styvare kommer inte ihåg hur många kg de var inspännda till men vet att det är bearbetat i toppen runt ventilstyrningen och en hylsa är ditsatt som fjädern stod på, det var problem att kamnocken skulle gå fri.
Enligt flödes bänken så skall den toppen räcka till 230hk sugmotor. vid maxvarv 8200rpm.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

ok...

Men behövs det på min bil som högst kommer att varva 7000rpm ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Snällare kam och lägre varv så det kanske fumkar men du skall definitivt lätta vipporna. Bilder kommer!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

ok..ja dom kanske är för tung. Men vafasiken !

tror ja beställer en 291 då.. Är det nån som vet vart man kan beställa till vettigt pris ? Motornord tar 3800:-
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

ImageImage
Image
Image
Image
Image
Ventilerna är 44 in och 38 ut.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

ohh stiligt !

såg ju fint ut det dära. Du verkar kunna byta kam utan att ta bort toppen. Jag har för mig att jag har kamöverfall på min så bultarna håller kammen..
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Nä det ser ut så även på din men på bilden saknas vipparmsmekaniken den sitter fast med topplocksbultarna. Jag tror att om du justerar max ventilspel så kan du dra ur vipparmaxeln ur hållarna och sedan är det frittfram att dra ur kammen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Robin wrote:aha !

Men så en 291graders kan fungera alltså =)

det låter bra.. för på 21:a forumet säger dom att 268 är det enda som går att köra med om man inte mappar om boxen. Men min är ju mappad till betydligt högre effekt så den kanske bli lämplig då.

Cat cams har döpt den till Race cam och 268graders till Road och sen har dom en 312 som heter Rally !

va tror du.. räcker det med 291 då ?

Edit: behöver man byta fjädrar då också ? eller klarar man sig på original ?
om du kollar på catcams sida står det om du behöver byta lr om du kan köra OEM
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

det skulle vara kanon om man fixk ur kammen utan att plocka bort toppen =)

men så här står det på catcam sida

clearance [cl] 0.30mm 0.30mm
duration [0.1mm+cl] 291° 291°
duration [1.0mm+cl] 251° 251°
valve lift [cl=0] 11.65mm 11.65mm REQUIRED PARTS
cam lift 7.60mm 7.60mm
peak angle 108° 116° followers: O.E.M.
timing [1.0mm+cl] 15/56° 64/ 7° retainers: N/A
lift at TDC [cl=0] 2.95mm 2.00mm springs: N/A

sen står det followers OEM och på springs står de N/A ?! Och det betyder ?

Inte original eller ? hur fan ska ja veta vad som passar då ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply