Felsökning - lossa kablar för insprutningen

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Felsökning - lossa kablar för insprutningen

Post by ansk@hotmail.com »

Jag har ju grejat en del med min Espace III -98 och skrivit om det i tråden om darrig motorgång på sista tiden.

Här är en allmän fråga som inte har just med mitt problem att göra.

Läste diverse sidor om tändning, tändsystem och annat på nätet och såg då att någon föreslog att man (på Volvo) inte ska lossa en tändkabel i taget för att hitta vilken cylinder som går dåligt, utan lossa en kabel för styrning av insprutning i taget.

Skillnaden skulle vara att om man lossar på kontakten till insprutningen, en i taget, så sprutas ingen soppa in som ej tänds.

På gamla fina PRV-V6:an har jag ju såna kablar. Tvåpoligt per cylinder. Kan man allmänt säga att detta är en bra metod? För att avgöra om en viss cylinder går dåligt, lossa kabel för insprutning till en cylinder i taget, inte tändkabeln.
Anders Skelander
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Man skall ALLDRIG låssa kablar anslutna till spolar, en spridare har också spole. Det skapas en transientspänning som är mycket hög och kan slå ut styrdonet. Låssa därför alla högspänningskablar till stiften i stället när motorn är avstängd och ställ bara på tändhatten löst på stiftet. Starta motorn och tag en isolerad tång och lyft lånsamt en tändkabel i sänder, då hör man om gnista hoppar mellan kabel till stift och lyfterman mera så hoppar gnistan till gods. Är tändstiften ok skall gnistan hitta "rätt" väg i luften lika lång sträcka som det är mellan stiftets anslutning och gods.Tänspolen skall alstra en gnista som kan hoppa minst 20 mm när man testar till gods.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Tack för svar.

Jag tänkte när jag skrev frågan, att vissa frågor bör man knappt ställa - för då kanske någon får för sig att prova det. "Försök inte göra detta hemma" som de säger i TV när de visar något dumt.

Påminner mig om (en helt annan historia) min gamle svärfar som när han blev en aning dement i hög ålder, i en svag stund gjorde en egen skarvsladd hemma. Med stickkontakt i båda ändarna. :shock:
Anders Skelander
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tumme pekfinger ca:1000volt/ millimeter gnista = 20 000volt, skaplig stöt, kliar lite i fingrarna :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

Kliar i fingrarna, jag har märkt det.

Gnistskuren hoppade nog gott och väl 20 mm till mitt pekfinger när jag höll på att försöka avleda gnista från tändspolarnas anslutningar. Det var så jag upptäckte att tredje tändspoleparet inte hade så bra räckvidd för gnista, dock kännbar puls på tomgång.

Väntar nu på reservdelen, tändspoleparet från allmighty Bilia.
Anders Skelander
Post Reply