Felkoder
Moderator: Forumpolisen
Felkoder
Hej.
Om bilen går ryckigt eller beter sig annorlunda på något vis, lagras det då alltid en felkod?
Min bil går ojämnt eller snarare ryckigt, men verkstaden får inte upp några felkoder. Det innebär att dom har svårt att hitta eventuella fel.
Bilen är inne för andra gången nu, hoppas dom hittar något denna gång.
/Tomas N.
Om bilen går ryckigt eller beter sig annorlunda på något vis, lagras det då alltid en felkod?
Min bil går ojämnt eller snarare ryckigt, men verkstaden får inte upp några felkoder. Det innebär att dom har svårt att hitta eventuella fel.
Bilen är inne för andra gången nu, hoppas dom hittar något denna gång.
/Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
Tja.
Du ock jag har ju diskuterat detta tidigare, men efter att bilen varit på verkstaden för andra gången så beslutade man i dag att byta alla fyra tändspolarna. Fast man inte fått någon felkod. Med risk att trampa någon mekaniker på tåna så verkar det som att det är svårt för vissa verkstäder att laga en bil om inte man har felkoder, min verkstad sade att finns ingen felkod så är inte spolarna trasiga, efter att jag bad mekanikern att ta en provtur så ändrade han uppfattning, . Dom ska bytas i nästa vecka, hoppas att bilen går bra sedan.
/Tomas N.
Du ock jag har ju diskuterat detta tidigare, men efter att bilen varit på verkstaden för andra gången så beslutade man i dag att byta alla fyra tändspolarna. Fast man inte fått någon felkod. Med risk att trampa någon mekaniker på tåna så verkar det som att det är svårt för vissa verkstäder att laga en bil om inte man har felkoder, min verkstad sade att finns ingen felkod så är inte spolarna trasiga, efter att jag bad mekanikern att ta en provtur så ändrade han uppfattning, . Dom ska bytas i nästa vecka, hoppas att bilen går bra sedan.
/Tomas N.
Tja.
Tändspolarna bytta, men tyvär inte mycket bättre. Kanske något men bilen rycker fortfarande . Känns väldigt tråkigt när man som bilägare själv får komma med tips om vad som kan vara fel. Det är inte så att verkstaden är dålig på något vis, men dom får inte betalt från Renault för delar som dom byter om det visar sig att problemet inte blir löst. Jag står nu helt handfallen och vet inte hur jag ska gå vidare.
Snälla kom med konkreta tips på vad felet skulle kunna vara.
/Tomas N.
Tändspolarna bytta, men tyvär inte mycket bättre. Kanske något men bilen rycker fortfarande . Känns väldigt tråkigt när man som bilägare själv får komma med tips om vad som kan vara fel. Det är inte så att verkstaden är dålig på något vis, men dom får inte betalt från Renault för delar som dom byter om det visar sig att problemet inte blir löst. Jag står nu helt handfallen och vet inte hur jag ska gå vidare.
Snälla kom med konkreta tips på vad felet skulle kunna vara.
/Tomas N.
Det är inte så att du har ett sådant där dubbelmasse svänghjul som är ihopvukat med gummi. tidigare så hade dieslarna sådana och de gick åt h..vete. Om vukningen har lossat lite så får dödpunktgivaren fel signal.
OBS! detta är bara en teori men eftersom du bytt tändspolar och inga andra felkoder är registrerade så får mekanikern tänka istället för datorn
OBS! detta är bara en teori men eftersom du bytt tändspolar och inga andra felkoder är registrerade så får mekanikern tänka istället för datorn
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag vet inte hur det ser ut men antar att det är själva navet på svänghjulet som är vulkat ihop med startkrans och ytan där lamellen sitter. Det ska ge en mera vibrationsfri och tystare gång i motor och låda är tanken.
Man kan kanske stoppa ned en mejsel i något hål i kopplingskåpan och bända lite fram o tillbaks. Eller får man tillverka någon slags tändkabel för att sätta fast på ett stift och ansluta tändspolen löst, då kan man koppla in en gammal hederlig stroboskoplampa för att se om tändläget hoppar fram och tillbaka.
Man kan kanske stoppa ned en mejsel i något hål i kopplingskåpan och bända lite fram o tillbaks. Eller får man tillverka någon slags tändkabel för att sätta fast på ett stift och ansluta tändspolen löst, då kan man koppla in en gammal hederlig stroboskoplampa för att se om tändläget hoppar fram och tillbaka.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- ansk@hotmail.com
Japp det är den. det är ny-bilsgaranti till 13 juni, men problemet med det är att verkstaden bara kan debitera Renault för felaktiga delar. Så om dom inte har något att gå på så är det inte speciellt lockande att leta fel på den. Helst skulle man ju vilja ställa bilen på verkstaden och säga FIXA, typ
/Tomas N.
/Tomas N.
- ansk@hotmail.com
Men det är ju helt sjukt.Tomas N wrote:Japp det är den. det är ny-bilsgaranti till 13 juni, men problemet med det är att verkstaden bara kan debitera Renault för felaktiga delar. Så om dom inte har något att gå på så är det inte speciellt lockande att leta fel på den. Helst skulle man ju vilja ställa bilen på verkstaden och säga FIXA, typ
/Tomas N.
Om minsta utbytbara enhet är en likvärdig och felfri bil får väl Renault ge dig en sådan då? Detta var allvarligt skämtat. Du ska ju inte behöva fastna på en sån här paragraf och verkstan måste väl kunna tillvarata kundens intresse också vinkla detta så att du får massor av grejer utbytta tills bilhelvetet går igen.
Ligger verkstan i anslutning till (i samma firma som) bilförsäljningen? Vänd dig till dem och säg att du vill lämna den i inbyte vid köp av ny Renault om du kan få ett bra inbytespris. Frågan om att den hackar torde komma upp. På nåt sätt måste de då själva kommentera *värdet i pengar* av att detta fixas. Tag sedan tag i säljarens slips och säga att de ska FIXA DEN!
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
En helt annan fråga. Jag har ju själv en tio år gammal Espace III som jag hållit på och testat alla möjliga tänkbara felorsaker på med hjälp av tips här från forumet.Tomas N wrote:Japp det är den. det är ny-bilsgaranti till 13 juni, men problemet med det är att verkstaden bara kan debitera Renault för felaktiga delar. Så om dom inte har något att gå på så är det inte speciellt lockande att leta fel på den. Helst skulle man ju vilja ställa bilen på verkstaden och säga FIXA, typ
/Tomas N.
Så när jag läser dina frågor undrar jag: Kan du beskriva mer exakt på vilket sätt bilen går dåligt. Kall, varm, på tomgång, på högre varvtal, vid belastning?
Alla tips jag fick i tråden om "darrig motorgång" måste väl vara värda att kolla även på din bil? Bränslefilter, tändstift, tändkablar, tändspole (redan kollat tydligen), akutrengöring av insprutning med sånt där STP-jox osv. Har verkstaden inte gjort någonting i brist på felkod, annat än bytt tändspolar?
Jag är som sagt amatör men det räcker väl med en svaghet någon länk, t ex tändkablar eller tändstift, kanske redan från tillverkningsfasen, för att bilen ska gå dåligt? Vad säger verkstaden om det?
Anders Skelander
Hej.
det känns som om bilen "misständer" vid gaspådrag plus att ryckningar känns vid jämn fart. Det är något sämre när bilen är kall. Alla symptom försvinner när man lägger ur växeln.
Det som är ordnat med bilen är, Ny mjukvara, tändstift, stp-akut rengöring och tändspolar utan resultat. Har även provat att tanka 98 oktan.
Bilen är köpt i Göteborg´s trakten och jag bor i Sandviken (Gästrikland).
Verkstaden ska nu provköra bilen med pc-n inkopplad under provkörning.
Hoppas nu på ett underverk.
/Tomas N.
det känns som om bilen "misständer" vid gaspådrag plus att ryckningar känns vid jämn fart. Det är något sämre när bilen är kall. Alla symptom försvinner när man lägger ur växeln.
Det som är ordnat med bilen är, Ny mjukvara, tändstift, stp-akut rengöring och tändspolar utan resultat. Har även provat att tanka 98 oktan.
Bilen är köpt i Göteborg´s trakten och jag bor i Sandviken (Gästrikland).
Verkstaden ska nu provköra bilen med pc-n inkopplad under provkörning.
Hoppas nu på ett underverk.
/Tomas N.
Tja.
Nu ska bilen in för fjärde gången. verkstaden klurar på att det kanske är ett bränsle fel, eftersom att det inte finns felkoder.
Hoppas verkligen dom löser detta. Kontaktade Renault norden, för att kolla om vad som händer om inte felet är löst innan nybils garantin gått ut. Svaret var ivarje fall glädjande, om inte felet är löst så gäller garantin tills bilen går som den ska .
/Tomas N.
Nu ska bilen in för fjärde gången. verkstaden klurar på att det kanske är ett bränsle fel, eftersom att det inte finns felkoder.
Hoppas verkligen dom löser detta. Kontaktade Renault norden, för att kolla om vad som händer om inte felet är löst innan nybils garantin gått ut. Svaret var ivarje fall glädjande, om inte felet är löst så gäller garantin tills bilen går som den ska .
/Tomas N.