motorproblem R5

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

R5_junior

motorproblem R5

Post by R5_junior »

Hej!
Nu håller jag på och fixar med min renault igen. Jag har bytt till en renoverad motor i den.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=8233
Problemet med den är att den inte startar. Jag höll på med tändingen lite grann förut men bestämde mig för att ta ur motorn för att kolla så att kammen står rätt. Det är här jag behöver hjälp för i haynes bok så stämmer inte bilderna för kamaxelinställningarna varken för R1221 eller R1222 in på min motor.
Jag ställde in motorn på övredödläge på ettans cylinder. Då ser dreven ut såhär.
Image
Märkning kamdrev(vid mitt finger):
Image
Märkning vevdrev:
Image
Det konstiga är också att fördelaren pekar mellan 4an och 2ans cylinder:
Image

Den självklara frågan är:
Står kammen rätt? Om inte...hur ska den stå?
MVH/Markus
markus
Johan

Post by Johan »

Det ser ut som att kamkedje sträckaren har bottnat. Kamkedjan hänger på motsatta sidan. Märkningarna på kamdreven ska peka emot varandra och ligga i linje mellan vevaxel och kamaxel. Det ser ut som de inte pekar rätt.
Är det en 689 motor du har?
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
R5_junior

Post by R5_junior »

Dom ligger ungefär mitt emot varandra. Kan vara ett par kuggar fel i så fall. 689 motor vet jag inte vad det är men min har beteckningen 810-25 och är på 1300cc.
Jag tänkte förut på det där med kedjan. Det den verkar vara för lång.
När man ställer in läget på kammen. Ska man ha spännaren monterad då?
En annan fråga. Är det frigång på dessa motorer eller blir det ventilsallad om man ställer kammen tillräckligt fel?
markus
Johan

Post by Johan »

Spännaren ska vara monterad när ställer in läget på kammen.
Som det nu ser ut på bilderna kommer motorn att tända som den tycker. Är inställningen riktig dålig kan det bli ventilsallad.
Jag sitter och bländrar i en verkstadshandbok till R5 från Renault på svenska. Hör av dig om du undrar över något.
Johan Larsson, Säffle
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Ser ut som kedjan är enormt mycket för lång den är ju inte spänd på högersidan den skall ju vara det sedan skall märkningen stämma efter det...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
R5_junior

Post by R5_junior »

Ja det blir nog att byta kedjan. Jag har en annan motor upp e i stockholm som jag kan ta kedja ifrån.
Det vore snällt om du kan kolla i boken om det står någonting om montering av fördelardrev. Jag fick tips förut från R12Kent att den kan ha hammnat fel när kamaxeln monterades.

mvh/markus sjunnesson
markus
Johan

Post by Johan »

Det är samma sätt på R5 som på R12 med kamkedja mm.
Johan Larsson, Säffle
R5_junior

Post by R5_junior »

Tack för hjälpen...jag återkommer när jag fått nya delar.

mvh markus
markus
R12-Kent

Post by R12-Kent »

Hej!

Har du bytt kamaxel i den? En lek med tanken, låt säja att du har fått drev till en 1100cc i stället för 1300cc, slaglängden är olika och då kan även utväxlingen till kammen vara olika. Dreven passar men ett av dem är en tand mindre därför blir din kedja för lång. Jag tror att slaget på en 1100 är 72mm och på en 1300, 77mm. Om min gissning stämmer så kommer inte vev och kamaxel att samarbeta och motorn tänder på helt fel ställen p.g.a. felaktig utväxling. Detta är bara en gissning en konstig tanke / fundering.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

R12-Kent wrote:Hej!

Har du bytt kamaxel i den? En lek med tanken, låt säja att du har fått drev till en 1100cc i stället för 1300cc, slaglängden är olika och då kan även utväxlingen till kammen vara olika. Dreven passar men ett av dem är en tand mindre därför blir din kedja för lång. Jag tror att slaget på en 1100 är 72mm och på en 1300, 77mm. Om min gissning stämmer så kommer inte vev och kamaxel att samarbeta och motorn tänder på helt fel ställen p.g.a. felaktig utväxling. Detta är bara en gissning en konstig tanke / fundering.
verkar vara en bra gissnig,som det ser ut...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

R5_junior

Post by R5_junior »

Det är en mycket bra tanke. Jag skickade iväg drev och kedja till han som monterade ihop motorn och då kan det ju hänt att jag skickat med kedja från en 1400motor men drevet kan bara vara från en 1300 då 1400 motorerna hade dubbla kamkedjor. Men nu har jag iaf fått tag i en kedja och drev från min gamla motor. Ska byta i helgen så får vi se vad som händer.
markus
Johan

Post by Johan »

På R5 Alpine är det dubbel kedja, motorn heter 840.
På 810(1300) och 847(1400)är det samma drev och kedja. Tittade nyss i reservdelskatalogen till R12 kombi 76-79.
Johan Larsson, Säffle
R5_junior

Post by R5_junior »

Det är mycket märkligt. För det satt dubbla kamkedjor på en av motorerna jag hade förut. Och den hade ingen alpinetopp på sig. I så fall så var det en alpinebotten med en vanlig topp på. Varför skulle man göra så? Aja det är iaf mange på forumet som har den motorn nu så grattis till honom i så fall.
Nu har jag fått på ny kedja och nytt drev. Detta drevet hade en stor pil instansad istället för en liten prick. nu tycker jag att det ser mycket bättre ut.

Image

Tyvär så pekar fördelardrevet fortfarande åt pipan. Kan man få loss det utan att plocka ur kamaxeln???
markus
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

kan man inte ta upp fördelaren och stoppa ner den rätt ??? har aldrig meckat sånt...

Johan

Post by Johan »

Kamdrev och fördelare är separata delar.

Placering på kamdrev:
Spåret i drevet ska bilda en rät vinkel med motorns längdaxel och navets största del vänds mot kopplingen.

Det borde gå att lyfta drevet med kamaxeln monterad.
Johan Larsson, Säffle
Post Reply