Igår när min pappa bytte till sommardäcken på min Laguna, tänkte tyvärr ingen av oss på att de kanske måste ha en spec. plats, med tanke på ringtryckssensorerna. När jag sedan läste i instr.boken, stod det att däcken absolut inte fick byta plats, då det kunde bli allvarliga följder. Självklart sitter inte något av mina däck på rätt plats just nu...
Min fråga är därför; hur allvarligt är det egentligen? Är det okej att de sitter "fel", eller måste de skiftas? Som det är nu, sitter de på de rätta sidorna, fast bak sitter fram, och fram sitter bak.
Hur fungerar det med övervakningssystemet? Räcker det att tänka tvärtom, liksom? Så att om bilen varnar för fel däcktryck vä. fram, så gäller det som däcken sitter nu, istället vä. bak?
Om däcken inte får byta plats, blir det ju hopplöst att försöka slita jämt på däcken! Då kan man ju aldrig flytta fram de bakre däcken... Och hur funkar det när man köper nya däck? Måste man köpa speciella däck då, eller kvittar det?
(Min pappa blev lagom glad när jag berättade att däcken sitter fel. "Jäkla teknik. I alla år har det aldrig varit några problem att skifta däcken. *Mutter mutter*"