Tändkablarnas fäste mot kopplingsplinten (Escape III PRV V6)
Moderator: Forumpolisen
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Tändkablarnas fäste mot kopplingsplinten (Escape III PRV V6)
Tar detta som en separat tråd eftersom det är en allmän fråga om demontering/montering av tändkablar på Espace III PRV V6.
Följer jag tändkablarna från motorn och bakåt på vår -98 så kommer jag till en kopplingsplint som sitter bakom motorn, ganska nära torpedväggen.
Där sitter de sex tändkablarna anslutna i par, alltså två och två, på vad jag kallar en kopplingsplint. Det blir alltså tre grupper av par.
På min bil sitter det räknat från vänster en fyrkantig plastinkapsling på första och andra paret, som en liten plastbox. På tredje paret finns ingen sådan plastbox. Där går tändkablarna rakt på kontakterna.
Tre frågor:
- Är det rätt uppfattat att det saknas plastinkapsling på tredje paret på min bil. Det kan väl knappast se ut så här från fabrik
- Jag tror inte att avsaknad av plastinkapsling kan ge några störningar på tändningen. Har jag rätt?
- Är det snäppmekanism som man kan öppna utan att ta sönder grejerna, på plastboxarna? Det är svårt att se, sitter en bit in. Du som lossat på sånt här, beskriv gärna kort i ett svar hur jag tar loss dem utan att paja något
Tack på förhand för ev tips!
Följer jag tändkablarna från motorn och bakåt på vår -98 så kommer jag till en kopplingsplint som sitter bakom motorn, ganska nära torpedväggen.
Där sitter de sex tändkablarna anslutna i par, alltså två och två, på vad jag kallar en kopplingsplint. Det blir alltså tre grupper av par.
På min bil sitter det räknat från vänster en fyrkantig plastinkapsling på första och andra paret, som en liten plastbox. På tredje paret finns ingen sådan plastbox. Där går tändkablarna rakt på kontakterna.
Tre frågor:
- Är det rätt uppfattat att det saknas plastinkapsling på tredje paret på min bil. Det kan väl knappast se ut så här från fabrik
- Jag tror inte att avsaknad av plastinkapsling kan ge några störningar på tändningen. Har jag rätt?
- Är det snäppmekanism som man kan öppna utan att ta sönder grejerna, på plastboxarna? Det är svårt att se, sitter en bit in. Du som lossat på sånt här, beskriv gärna kort i ett svar hur jag tar loss dem utan att paja något
Tack på förhand för ev tips!
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Jag kan svara själv på detta efter att ha tittat på grejerna i dagsljus.
Det är inte alls några plastboxar utan små don i plast som håller isär tändkablarna i varje par snyggt och prydligt.
Jag lossade på dessa plastdon genom att böja ut deras sidor lite.
Mycket väsen för den saken, men jag uppfattade dem som ihopfogade små plastboxar igår kväll. Sorry...
Det är inte alls några plastboxar utan små don i plast som håller isär tändkablarna i varje par snyggt och prydligt.
Jag lossade på dessa plastdon genom att böja ut deras sidor lite.
Mycket väsen för den saken, men jag uppfattade dem som ihopfogade små plastboxar igår kväll. Sorry...
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Man lär ju sig något hela tiden. Jag har beställt reparationshandbok och i väntan på den och utan stort bilintresse för övrigt har jag nog gissat ganska så fel på vissa saker.
Har tittat närmare på vad det är för grejer jag pysslar med och vid närmare granskning av det jag tidigare kallat för kopplingsplint, så tror jag att det är enheter med två tändspolar i varje.
Har hittat en bild på en variant av enhet med par av tändspolar på nätet, så här ser de ut där:
http://www.ignitionleads.co.uk/ProductImages/PC6176.jpg
Har tittat närmare på vad det är för grejer jag pysslar med och vid närmare granskning av det jag tidigare kallat för kopplingsplint, så tror jag att det är enheter med två tändspolar i varje.
Har hittat en bild på en variant av enhet med par av tändspolar på nätet, så här ser de ut där:
http://www.ignitionleads.co.uk/ProductImages/PC6176.jpg
Anders Skelander