Scenic på 3 cylindrar
Moderator: Forumpolisen
Scenic på 3 cylindrar
Min farsa har en Senic 2.0 -00 som går på 3 cylindrar.
Tändspolarna är OK, gnista finns och komp finns.
Vad kan felet vara?
Tändspolarna är OK, gnista finns och komp finns.
Vad kan felet vara?
Rasmus Eriksson
Tändspole var det första jag tänkte på, jag bytte en för ca ett år sen och trodde ju att det var samma sak nu.
Men nu är det inte så, som jag sa, alla tändspolarna är okej, stiften är bytta och det är dessutom gjort ett kompprov.
Så nu är det nåt annat.
Insprutare? Är det nåt som brukar gå sönder på dessa?
Är de bökiga att komma åt?
Eller kan det vara nåt annat?
Men nu är det inte så, som jag sa, alla tändspolarna är okej, stiften är bytta och det är dessutom gjort ett kompprov.
Så nu är det nåt annat.
Insprutare? Är det nåt som brukar gå sönder på dessa?
Är de bökiga att komma åt?
Eller kan det vara nåt annat?
Rasmus Eriksson
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
kan ju vara en insprutare. sitter på fuelrailen.. du kan testa att köra motorn.
Kolla stiften efter vit beläggning.. Det stift utan beläggning har ingen förbränning. byt då mellan två spridare och testa köra igen.
OBS! Tänk på att bränslesystemet är trycksatt när du lossar en spridare.
Kolla stiften efter vit beläggning.. Det stift utan beläggning har ingen förbränning. byt då mellan två spridare och testa köra igen.
OBS! Tänk på att bränslesystemet är trycksatt när du lossar en spridare.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Ska kolla... Kommer man åt dom lätt?figgesoft wrote:kan ju vara en insprutare. sitter på fuelrailen.. du kan testa att köra motorn.
Kolla stiften efter vit beläggning.. Det stift utan beläggning har ingen förbränning. byt då mellan två spridare och testa köra igen.
OBS! Tänk på att bränslesystemet är trycksatt när du lossar en spridare.
(kommer inte ihåg hur det ser ut, bara så man vet om man kan åka över till farsan lite snabbt och testa, eller om man måste ta en hel dag på sig)
Kan man rycka kabeln till en spridare och se om det blir nån skillnad, eller kan det hända andra saker då?
felkoder, går det att kolla själv?
Lyser alltid motorlampan om felkod finns, eller kan det finnas ändå?
Rasmus Eriksson
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
det kan finnas felkoder i minnet utan att motorfelslampan lyser.
du kan dra ut en spridare i taget yes.
du skriver att du bytt en spole för ett år sedan. har du dubbelspoleversionen eller en spole per stift?
Ganska sannolikt att detta är orsaken... kolla som sagt om stiften är blöta..
du kan dra ut en spridare i taget yes.
du skriver att du bytt en spole för ett år sedan. har du dubbelspoleversionen eller en spole per stift?
Ganska sannolikt att detta är orsaken... kolla som sagt om stiften är blöta..
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
15 är hög ohms spridare.. 2-3 är lågafiggesoft wrote:du kan ta av insprutarna och mäta med Ohm-mätare över dem.
Tror det är lågohms (15ohm)..
Ifall det är korrekt så kan du ta loss och koppla 12volt för att höra så dem klickar.
(precis som ett relä) Enklaste sättet att felsöka spridarna...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tydligen samma fel som jag hade på min Scenic. Se tråden.
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7637
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=7637
Göran Nilsson Renault Scenic -00 och Volvo V70 Classic -08