Ta bort torsionsstav...vad göra?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Turnip

Ta bort torsionsstav...vad göra?

Post by Turnip »

Hej!

Har försökt ta bort en defekt torsionsstav från min Megane Kombi-99. Jag tror vi har provat allt: Skruvat med hjälp av hylsa och bricka,massor av rostlösningsolja, glidhammare, värmt och bankat, men lika fasen så går det inte att rubba staven! :x
Finns det nå't annat knep för att få bort staven? Inte ens Volvo verkar vara villiga att byta den utan de rekommenderar att byta bakaxel. Ska det verkligen vara helt omöjligt att byta en fjäder på en bil??? :shock:
Jan-Olof Engdahl
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Jag har bytt hela axeln på mina 19ar när de har gått åt skogen.. 2st bakaxlar har gått sönder för mig :shock:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tony
Forumpolis

Re: Ta bort torsionsstav...vad göra?

Post by Tony »

Turnip wrote:Hej!

Har försökt ta bort en defekt torsionsstav från min Megane Kombi-99. Jag tror vi har provat allt: Skruvat med hjälp av hylsa och bricka,massor av rostlösningsolja, glidhammare, värmt och bankat, men lika fasen så går det inte att rubba staven! :x
Finns det nå't annat knep för att få bort staven? Inte ens Volvo verkar vara villiga att byta den utan de rekommenderar att byta bakaxel. Ska det verkligen vara helt omöjligt att byta en fjäder på en bil??? :shock:
smörjt både inne och ute??? fick loss mina på en -88 nyligen, visserligen inte så saltberikad...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply