R19 - Byta bromsrör ovanför bakaxeln? - Löst
Moderator: Forumpolisen
R19 - Byta bromsrör ovanför bakaxeln? - Löst
Hejsan
Skulle skruva loss kolven till trumman bak. Gick bra men bromsröret hade jag sönder. Har ett nytt bromsrör liggandes men att komma åt och skruva loss det där det möter bromsslangen ovanför bakaxeln är riktigt svårt.
Någon som har ett tips på hur jag ska komma åt att skruva loss bromsröret ovanför bakaxeln? Kanske man kan skruva loss bakaxeln? Kanske man ska ge sig på att kona om det förstörda röret?
Skulle skruva loss kolven till trumman bak. Gick bra men bromsröret hade jag sönder. Har ett nytt bromsrör liggandes men att komma åt och skruva loss det där det möter bromsslangen ovanför bakaxeln är riktigt svårt.
Någon som har ett tips på hur jag ska komma åt att skruva loss bromsröret ovanför bakaxeln? Kanske man kan skruva loss bakaxeln? Kanske man ska ge sig på att kona om det förstörda röret?
Last edited by brutalius on 25 Mar 2008, 23:16, edited 1 time in total.
Sebastian Strandberg - Kristianstad
Bmw 318is '94
Volvo 142 B20A '71
Min flicka har en r19 RT '94a
Bmw 318is '94
Volvo 142 B20A '71
Det är trångt och jävligt där, men det brukar gå.. Det är nog mer besvär om du skulle ha ner bakaxeln, dels brukar bultarna sitta som fan, (4*19mm) och kräver lång hylsa, dessutom måste handbromsvajrarna lossas, sen får du inte ner den mer än ca 10 cm innan bromsslangarna sträcks..
finns det tillräckligt med friskt rör kvar kan du ju kona om det som finns, men du kommer få göra om det igen med tanke på att det antagligen är lika dåligt i andra ändan..
bästa tipset är nog att försöka värma nippeln som sitter på bakaxelns ovansida och sedan försiktigt lossa nippeln från bromsslangen..
finns det tillräckligt med friskt rör kvar kan du ju kona om det som finns, men du kommer få göra om det igen med tanke på att det antagligen är lika dåligt i andra ändan..
bästa tipset är nog att försöka värma nippeln som sitter på bakaxelns ovansida och sedan försiktigt lossa nippeln från bromsslangen..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
Har fixat det idag. Började med att skruva loss stötdämparna från bakaxeln i hopp om att komma åt bättre. Det var inte så lyckat, de satt hårt, mutterknackaren hade inte en chans, drog med en riktigt rejält spärrhandtag. När de var av på båda sidor ramlade bakaxeln ner kanske 2-3cm så det gjorde ingen nytta. Den är tydligen fjädrad åt andra hållet också. Torsionsstavar (?) är nytt för mig. Sträckte nästan sönder bromsslangarna också.
Hursom, med en fin hovtång att knipsa av gamla bromsröret så man kan komma åt och använda en hylsa och spärrhandtag på den resterande bromsrörsanslutningen. Jag tackar de högre makterna för att bromsslangen var fastrostad och inte snurrade alls på andra sidan konsolen.
Lite pilligt att spänna in det nya bromsröret, man får en känsla av att det inte var meningen att man skulle hålla på med det, ve den som ger sig. Offrade en nyckel som jag böjde till och pillade med. Gick sisådär, får hoppas att det håller tätt, annars får man på det igen.
Tack för tipset, att tappa bakaxeln hade inte varit roligt alls.
Hursom, med en fin hovtång att knipsa av gamla bromsröret så man kan komma åt och använda en hylsa och spärrhandtag på den resterande bromsrörsanslutningen. Jag tackar de högre makterna för att bromsslangen var fastrostad och inte snurrade alls på andra sidan konsolen.
Lite pilligt att spänna in det nya bromsröret, man får en känsla av att det inte var meningen att man skulle hålla på med det, ve den som ger sig. Offrade en nyckel som jag böjde till och pillade med. Gick sisådär, får hoppas att det håller tätt, annars får man på det igen.
Tack för tipset, att tappa bakaxeln hade inte varit roligt alls.
Sebastian Strandberg - Kristianstad
Bmw 318is '94
Volvo 142 B20A '71
Bmw 318is '94
Volvo 142 B20A '71
Skönt att det löste sig!
Jag har behövt byta bakaxel ett par gånger på min 16v (nu skrotad av annan anledning) och det går att göra på egen hand men det är krångligt och tidsödande, går lättare med en hjälpreda.. De är grymt tunga att hålla på med.. Kan man undvika att ta bort en så gör man det..
Jag har behövt byta bakaxel ett par gånger på min 16v (nu skrotad av annan anledning) och det går att göra på egen hand men det är krångligt och tidsödande, går lättare med en hjälpreda.. De är grymt tunga att hålla på med.. Kan man undvika att ta bort en så gör man det..
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
stötdämparna håller inte uppe bilen,det gör torsionsstavarna,dom i likhet med spiralfjädrar håller bilen uppe,stötdämparna dämpar bilens rörelse upp och ner...därför kunde du inte röra så mycket på bakaxeln..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen