B18FT i R5 GTS?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Implosion
Posts: 37
Joined: 15 May 2007, 17:52
Location: Borlänge
Contact:

B18FT i R5 GTS?

Post by Implosion »

Hej!

Har sökt en del i detta forum, men inte blivit riktigt klok på vad jag läst.

Tänkte fråga om någon här vet några bra sidor där det står om just byte till denna motor, samt vad som krävs för att få en sådan godkänd vid besiktningen.

Jag har själv en R5 GTS som står och samlar damm, och då undrar jag om denna är lika lämplig som en GTE att börja med?

Vad är skillnaden mellan dessa två modeller, bortsett från motor och utseendedetaljer? Bromsar, drivlina, koppling, växellåda etc?

Tacksam för svar!
Mvh Jonas
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

är inte hemma på gts, men är det förknasare i en sådan?? då är nog inte tanken anpassad för insprutning...annars klart att det går att stoppa i en b18ft i en sådan,för att få den godkänd vid besiktning behöver du uppfylla kravet för ombyggt fordon,,dvs byt ut motor och låda ,samt hela bromssystemet inkl huvudcyl,sedan reggar man den hos SFRO för 4000kr sedan åker man till bilprovningen och regbes och får en godkänd bil...att gte är mer lämplig beror på att den är gjord för mer effekt från början.. bromsar. chassie odyl...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Här är en tysk sida som behandlar b18ft i gte.
http://www.hecomo.de/
Om det är en monopoint insprutar gts är det faktiskt samma bränslepump som i gte. Det som man har gjort för att reglera ner så att pumpen inte pumpar massa i onödan är att man har kopplat ett motstånd till pumpen som drar ner spänningen en del.

Detta motstånd fick i alla fall jag lite större insikt om efter att ha hört de ävetyr som min systers r5:gts hade på verkstaden. I ett tidigare skede hade bromsrören byts, denna gång var den dock inne för bromsslangsbyte och efter detta så gick bilen igång men stannande efter någon sekund. Det visade sig vara att detta motstånd som sitter i motorummet nere vid bromsröret till höger fremhjul hade blivit kortslutet så att pumpen inte fick sin rätta spänning. Bromsröret satt bara någon mm från att kortsluta och efter bytet av slang hade det nu kommit i kontakt.
Anledningen till att bilen i alla fall startade var att det är kopplat så att pumpen alltid får 12v vid start för att senare koppla in motståndet när sen motorn kom igång.

Jag tippar på att kabelstammarne är i alla fall inte helt olika mellan gts och gte. Annars får du lära dig elsystemet något och bli expert på området senare. 8)
Men om du gör motorbyta är det i alla fall rekommenderat att åtminståne byta upp sig på bromssidan. Annars är det nog som Tony skriver bättre med en gte som startobjekt. Då fjädring,växellåda, drivaxlar och bromsar är kralligare och bättre lämpat för mer kraft.
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
Post Reply