Något darrig motorgång på Espace III -98 PRV V6
Moderator: Forumpolisen
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Något darrig motorgång på Espace III -98 PRV V6
Så var det dags att felsöka på favoritkärran igen. Har en Espace III -98 med PRV:s V6:a. Köpte den begagnad i december -06 till bra pris och den har mer eller mindre blivit trotjänare här redan. En bra bil på många sätt och ser inte så tokig ut för sin ålder heller.
Nu på vårvintern har den blivit lite darrig i motorn på tomgång. Med "darrig" som är min egen terminologi menas detta nedan:
Bilen startar direkt i alla väder och har aldrig gått så där jättedåligt, men om man sitter och lyssnar på den på tomgång så hör man och känner små svackor i motorns gång. Mycket mycket korta svackor som hittills aldrig lett till att motorn stannat eller fallit i varvtal. När den är kall kan det komma sådana mikrosvackor flera gånger på några sekunder, men har man bråttom iväg är det inget man tänker på direkt.
Nu i kväll körde jag den på tomgång och lyssnade, provade att lägga foten på gasen och öka varvtalet bitvis (stillastående, N-läget på automatlådan) och hörde dessa små störningar även då jag dragit upp varvtalet en hel del.
För länge sedan hade jaq problem med ojämn gång som troligen berodde på att verkstaden motortvättat och spillt vatten i brunnarna där tändstiften sitter. Efter ordentlig pysning med tryckluft försvann det problemet helt.
Jag har i två omgångar kört med STP:s akutflaska respektive underhållsflaska med något naftajox eller vad det står på etiketten som ska rengöra insprutningsdelar. Det kan ev ha haft effekt första tiden, men det är svårt att säga eftersom problemet kan gå upp och ner i intensitet.
Ikväll slog jag också i en flaska av något som heter STP Power Booster som ska "öka oktantalet och rengöra ...".
Har funderat på att byta till en ny sats med tändkablar och nya tändstift också. Kanske skadade jag tändkablar av kolfiber när jag felsökte bilen förra året?
Tips om vad göra med Gamla Bettan mottages med tacksamhet.
Nu på vårvintern har den blivit lite darrig i motorn på tomgång. Med "darrig" som är min egen terminologi menas detta nedan:
Bilen startar direkt i alla väder och har aldrig gått så där jättedåligt, men om man sitter och lyssnar på den på tomgång så hör man och känner små svackor i motorns gång. Mycket mycket korta svackor som hittills aldrig lett till att motorn stannat eller fallit i varvtal. När den är kall kan det komma sådana mikrosvackor flera gånger på några sekunder, men har man bråttom iväg är det inget man tänker på direkt.
Nu i kväll körde jag den på tomgång och lyssnade, provade att lägga foten på gasen och öka varvtalet bitvis (stillastående, N-läget på automatlådan) och hörde dessa små störningar även då jag dragit upp varvtalet en hel del.
För länge sedan hade jaq problem med ojämn gång som troligen berodde på att verkstaden motortvättat och spillt vatten i brunnarna där tändstiften sitter. Efter ordentlig pysning med tryckluft försvann det problemet helt.
Jag har i två omgångar kört med STP:s akutflaska respektive underhållsflaska med något naftajox eller vad det står på etiketten som ska rengöra insprutningsdelar. Det kan ev ha haft effekt första tiden, men det är svårt att säga eftersom problemet kan gå upp och ner i intensitet.
Ikväll slog jag också i en flaska av något som heter STP Power Booster som ska "öka oktantalet och rengöra ...".
Har funderat på att byta till en ny sats med tändkablar och nya tändstift också. Kanske skadade jag tändkablar av kolfiber när jag felsökte bilen förra året?
Tips om vad göra med Gamla Bettan mottages med tacksamhet.
Anders Skelander
*Ny rengörning av tändstiftbrunnar och tändkablar.
*Byte tändstift
*Byte bränslefilter
*Byte tändstift
*Byte bränslefilter
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Kunde ha svurit på att jag gjorde en uppföljningsinlägg om det här, men det verkar inte ha gått igenom.
Jo, jag tänkte berätta att jag saknar en bra verkstadshandbok för Espace III. Trodde inte det fanns någon faktiskt, men nu sökte jag igen och hittade denna:
http://www.autoteile-meile.de/cgi-bin/d ... EHOER-1070
Även min grymma Z7X täcks av den boken. Men boken är på *tyska*!
Varför kom jag att tänka på reparationshandboken just nu? Jo, tändstiften lär jag ju hitta.
Men bränslefilter? Var sitter det och kan en skrivbordsgeneral egenhändigt byta ett sånt?
Jo, jag tänkte berätta att jag saknar en bra verkstadshandbok för Espace III. Trodde inte det fanns någon faktiskt, men nu sökte jag igen och hittade denna:
http://www.autoteile-meile.de/cgi-bin/d ... EHOER-1070
Även min grymma Z7X täcks av den boken. Men boken är på *tyska*!
Varför kom jag att tänka på reparationshandboken just nu? Jo, tändstiften lär jag ju hitta.
Men bränslefilter? Var sitter det och kan en skrivbordsgeneral egenhändigt byta ett sånt?
Anders Skelander
Tja, finns intresset så kan du. Jag är IT-tekniker och har precis bytt kamrem på min 21 turbo, men jag fuskar kanske lite med en väldigt bilintresserad far..ansk@hotmail.com wrote: kan en skrivbordsgeneral egenhändigt byta ett sånt?
Men i övrigt, skaffa en bra manual och ta god tid på dig så löser du det mesta.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
bränslefiltret sitter på bränsle ledningen,börja vid tanken och jobba framåt...det klarar man utan manualansk@hotmail.com wrote:
Men bränslefilter? Var sitter det och kan en skrivbordsgeneral egenhändigt byta ett sånt?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Bytt tändstift (... motorgång på Espace III -98 PRV V6)
Rapport från Anders icke auktoriserade kvällsaktivitet som bilmekaniker.
Jag lossade en tändkabel i taget, blåste ur tändstiftsbrunnarna, sprejade med rostlösande/fuktutdrivande i både brunnarna och på tändkablarnas kontakter. Torkade ur noga med icke luddande trasa trädd på mejselspets, både brunnarna och tändkablarnas kontakter.
Lossade tändstiften, det satt (troligen riktigt gamla) Renault originaltändstift i. Bytte till ekvivalenta från Bosch, köpta på bildelsfirma i närheten 48 kr x 6 st.
Noterar att OK/Q8 hade NGK för cirka 80 kr/styck men inga kvar på hyllan.
Noterar också att medan Bosch har det jag kallar klassisk utseende på tändstiften, tvåpoligt med en pinne/stift och så en liten klo som svänger runt, så har NGK en pinne/stift i mitten för den ena polen och så tre symmetriskt utplacerade klor runt för den andra polen. Vet ej om det är helt adekvat att snacka om poler, men jag antar det.
Det var lite pyssel med att lossa den inre raden av tändstift, svårt att komma åt att lägga ett skaft på plats för att orka vrida runt och skruva upp. De satt väldigt hårt. Men nu är det fixat. Nya tändstift och skråmor på knogarna.
Efter att bilen gått sämre och sämre fram till idag började den nu gå perfekt igen. Gjorde en del ärenden med bilen ikväll och var nöjd med detta jobb.
Dock när jag kom hem satt jag och lyssnade länge på tomgången, varvade upp den och lät den gå på tomgång igen och då märkte jag att den fortfarande kan missa lite. Den går inte katastrofalt dåligt nu, men missar lite. Gaspådrag cirka 20%, 30%, 40% konstant en stund per steg ger inom loppet av 10 sekunder något litet "tjoff" som stör motorns gång. Så var det inte när jag just rengjort och bytt stift en timme tidigare.
Min egen fundering som amatör är om det antingen är nåt med tändkablarna (kolfiber kan få små brott eller?), eller om det är problem med fukt någonstans, i värsta fall fukt som jag tar bort och som sedan fylls på så att säga, vid körning.
Bränslefiltret har jag *inte* bytt än, men det ska göras.
Ny sats med tändkablar kostar 1100 kronor.
Jag lossade en tändkabel i taget, blåste ur tändstiftsbrunnarna, sprejade med rostlösande/fuktutdrivande i både brunnarna och på tändkablarnas kontakter. Torkade ur noga med icke luddande trasa trädd på mejselspets, både brunnarna och tändkablarnas kontakter.
Lossade tändstiften, det satt (troligen riktigt gamla) Renault originaltändstift i. Bytte till ekvivalenta från Bosch, köpta på bildelsfirma i närheten 48 kr x 6 st.
Noterar att OK/Q8 hade NGK för cirka 80 kr/styck men inga kvar på hyllan.
Noterar också att medan Bosch har det jag kallar klassisk utseende på tändstiften, tvåpoligt med en pinne/stift och så en liten klo som svänger runt, så har NGK en pinne/stift i mitten för den ena polen och så tre symmetriskt utplacerade klor runt för den andra polen. Vet ej om det är helt adekvat att snacka om poler, men jag antar det.
Det var lite pyssel med att lossa den inre raden av tändstift, svårt att komma åt att lägga ett skaft på plats för att orka vrida runt och skruva upp. De satt väldigt hårt. Men nu är det fixat. Nya tändstift och skråmor på knogarna.
Efter att bilen gått sämre och sämre fram till idag började den nu gå perfekt igen. Gjorde en del ärenden med bilen ikväll och var nöjd med detta jobb.
Dock när jag kom hem satt jag och lyssnade länge på tomgången, varvade upp den och lät den gå på tomgång igen och då märkte jag att den fortfarande kan missa lite. Den går inte katastrofalt dåligt nu, men missar lite. Gaspådrag cirka 20%, 30%, 40% konstant en stund per steg ger inom loppet av 10 sekunder något litet "tjoff" som stör motorns gång. Så var det inte när jag just rengjort och bytt stift en timme tidigare.
Min egen fundering som amatör är om det antingen är nåt med tändkablarna (kolfiber kan få små brott eller?), eller om det är problem med fukt någonstans, i värsta fall fukt som jag tar bort och som sedan fylls på så att säga, vid körning.
Bränslefiltret har jag *inte* bytt än, men det ska göras.
Ny sats med tändkablar kostar 1100 kronor.
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Tack för dina kommentarer!
Bilen är ju inte ny och det kan inte uteslutas att den har eller hade flera fel.
Jag tror att det här felet med att den missade lite på tomgången är helt eliminerat och att detta med att den kan puffa/tjoffa på högre varvtal är ett nytt/annat fel som tillstötte igår och fick mig att börja ta itu med saken.
Ja, det är dags för oljebyte nu. Det var ett år sedan sist. Jag kollade oljestickan idag också. Oljenivån hade minskat lite (vilket även syntes på displayen inuti bilen vid start) och oljan börjar se lite svart ut i färgen.
Bränslefilter, fick tips från en annan deltagare här om att följa bränsleröret från tanken och framåt för att hitta det. Antar att det betyder att jag behöver besöka gör det själv-hall och lyfta upp bilen för att komma åt för filterbyte?
Bilen är ju inte ny och det kan inte uteslutas att den har eller hade flera fel.
Jag tror att det här felet med att den missade lite på tomgången är helt eliminerat och att detta med att den kan puffa/tjoffa på högre varvtal är ett nytt/annat fel som tillstötte igår och fick mig att börja ta itu med saken.
Ja, det är dags för oljebyte nu. Det var ett år sedan sist. Jag kollade oljestickan idag också. Oljenivån hade minskat lite (vilket även syntes på displayen inuti bilen vid start) och oljan börjar se lite svart ut i färgen.
Bränslefilter, fick tips från en annan deltagare här om att följa bränsleröret från tanken och framåt för att hitta det. Antar att det betyder att jag behöver besöka gör det själv-hall och lyfta upp bilen för att komma åt för filterbyte?
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Förresten apropå tändkablar så finns ju dessutom en bunt kablar som går fram till tvåpoliga grunkor, en sån grunka jämte varje tändstift. Jag antar det har med bränsleinsprutningen att göra.
De här kablarna har förre ägaren av bilen snott in dem med eltejp bitvis, vet ej om det kan vara skarvat eller om det bara är frågan om lagning av sprucket originalhölje/isolering. Om det är något högfrekvent eller på annat sätt känsligt på de ledningarna vore de kanske värda genomgång/byte också?
De här kablarna har förre ägaren av bilen snott in dem med eltejp bitvis, vet ej om det kan vara skarvat eller om det bara är frågan om lagning av sprucket originalhölje/isolering. Om det är något högfrekvent eller på annat sätt känsligt på de ledningarna vore de kanske värda genomgång/byte också?
Anders Skelander
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Dem där "grunkorna" är insprutare...
De funkar som ett eletriskt relä som förser motorn med soppa.
Du kan kolla under tejpen så dem inte är kapade.
Men sannolikt är att han bara buntat ihop kablarna med tejpen.
Ta av stiften o kolla dem igen, dem bör ha en färgad beläggning.
vit-gråa = bra blandning
röda = mager / dåligt med soppa
Du behöver inte köra in på gör det själv hall för att komma åt bensinfiltret.
Kolla framför bakaxeln på samma sida som du tankar bilen på.
Du bör hitta en konserv-liknande burk som, voila "bensinfiltret".
Har du fördelarlock o rotor eller brytarlöst tändsystem?
De funkar som ett eletriskt relä som förser motorn med soppa.
Du kan kolla under tejpen så dem inte är kapade.
Men sannolikt är att han bara buntat ihop kablarna med tejpen.
Ta av stiften o kolla dem igen, dem bör ha en färgad beläggning.
vit-gråa = bra blandning
röda = mager / dåligt med soppa
Du behöver inte köra in på gör det själv hall för att komma åt bensinfiltret.
Kolla framför bakaxeln på samma sida som du tankar bilen på.
Du bör hitta en konserv-liknande burk som, voila "bensinfiltret".
Har du fördelarlock o rotor eller brytarlöst tändsystem?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Tack igen för tips!
Jo, jag bytte ju tändstift till nya tidigare ikväll. Och de gamla tändstiften hade en rödaktig beläggning. Detta gäller alla tändstiften tror jag. (Ska kolla igen, har sparat de gamla.) Vilket alltså skulle betyda att blandningen är mager?
Jag vet faktiskt inte vilket tändsystem jag har. Jag förstår ungefär vad du pratar om, har haft en gammal Volvo med brytare osv som jag tittat på, men har inte tagit reda på vad som finns i den här bilen. Motorn är ju den med 2 ventiler per cylinder som tillverkades fram till september 1998 vad jag har läst. Säger det något om tändsystemet?
Noterar att det finns en box från Siemens till vänster om man tittar in i motorutrymmet framifrån, alltså på bilens högra sida.
Jo, jag bytte ju tändstift till nya tidigare ikväll. Och de gamla tändstiften hade en rödaktig beläggning. Detta gäller alla tändstiften tror jag. (Ska kolla igen, har sparat de gamla.) Vilket alltså skulle betyda att blandningen är mager?
Jag vet faktiskt inte vilket tändsystem jag har. Jag förstår ungefär vad du pratar om, har haft en gammal Volvo med brytare osv som jag tittat på, men har inte tagit reda på vad som finns i den här bilen. Motorn är ju den med 2 ventiler per cylinder som tillverkades fram till september 1998 vad jag har läst. Säger det något om tändsystemet?
Noterar att det finns en box från Siemens till vänster om man tittar in i motorutrymmet framifrån, alltså på bilens högra sida.
Anders Skelander
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
okej.
jag kollade upp din motor och du har rotor osv. men detta är oväsentligt om stiften är röda så går motorn magert.
Dvs. antingen får den för lite bensin. Eller för mycket luft.
Byt bränslefiltret. Tanka inte E85 (kan ge samma symptom eftersom det krävs 20% mer soppa)
Det finns även STP injection Cleaner... vissa har åsikter mot dessa preparaten o tycker det är bluff o båg, men det kanske hjälper.
Lycka till.
jag kollade upp din motor och du har rotor osv. men detta är oväsentligt om stiften är röda så går motorn magert.
Dvs. antingen får den för lite bensin. Eller för mycket luft.
Byt bränslefiltret. Tanka inte E85 (kan ge samma symptom eftersom det krävs 20% mer soppa)
Det finns även STP injection Cleaner... vissa har åsikter mot dessa preparaten o tycker det är bluff o båg, men det kanske hjälper.
Lycka till.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Har snart vänt upp och ner på allt i min Espace III -98 med PRV V6 för att hitta källan till att den tidvis går ojämnt.
I dag när den fick återfall i detta öppnade jag huven och lyssnade hur den gick, med sina små stötar av att den typ "missar" eller nåt.
När jag höll på att dona med rengöring av tändstiftsbrunnar förut fick jag för mig att det var "nåt" med tändstiftet motsvarande första cylinder från vänster i främre/lättåtkomliga raden.
Nu lossade jag tändkabeln från det tändstiftet under det att motorn gick och då övergick den till att gå sämre, mer monotont, utan tillfälliga "missar".
Tillbaka med tändkabeln och då gick den med små missar igen.
Lossade jag däremot tändkabeln på andra och tredje stiftet i främre raden, så gick den sämre men fortfarande med ett inslag av små "missar".
NU när jag skriver detta kom jag på att jag för länge sedan läst att man faktiskt inte ska göra så här. Man ska inte lossa tändkablar under gång, det kan skada någon del i tändsystemet.
Det här inlägget innehåller egentligen inte någon fråga, ville berätta vad jag testat och om någon har idéer om det här så är jag intresserad av tips.
I dag när den fick återfall i detta öppnade jag huven och lyssnade hur den gick, med sina små stötar av att den typ "missar" eller nåt.
När jag höll på att dona med rengöring av tändstiftsbrunnar förut fick jag för mig att det var "nåt" med tändstiftet motsvarande första cylinder från vänster i främre/lättåtkomliga raden.
Nu lossade jag tändkabeln från det tändstiftet under det att motorn gick och då övergick den till att gå sämre, mer monotont, utan tillfälliga "missar".
Tillbaka med tändkabeln och då gick den med små missar igen.
Lossade jag däremot tändkabeln på andra och tredje stiftet i främre raden, så gick den sämre men fortfarande med ett inslag av små "missar".
NU när jag skriver detta kom jag på att jag för länge sedan läst att man faktiskt inte ska göra så här. Man ska inte lossa tändkablar under gång, det kan skada någon del i tändsystemet.
Det här inlägget innehåller egentligen inte någon fråga, ville berätta vad jag testat och om någon har idéer om det här så är jag intresserad av tips.
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Hej igen!
Jag har precis fått det nya bränslefiltret, originalreservdel från Volvo/Renault-handlaren för drygt 300 kr. Har sett var det gamla sitter. Ska gå ut i dagsljus i morgon och byta det. Återkommer med rapport därefter.
Orsaken till att jag hänger upp mig på detta med tändningen är att bilen gick helt perfekt första timmen efter rengöring av tändstiftsbrunnar/tändkablar samt byte av tändstift.
Just nu puffar den inte (när den går dåligt) utan ligger och rycker/missar på tomgång och upp till cirka 20% gas. Gaspådrag över cirka 20% så försvinner ryckande/missande och den går fint. Vid körning - lägger jag växelspaken i läge 3 (automat) för att hindra att den går upp på högsta växelsteget 4(ner i varvtal) och kör i cirka 70 km/h så går den felfritt. Vid rödljus osv börjar den rycka/missa igen tills jag kör igen.
Menar du att om jag byter bränslefilter och det skulle avlägsna ett problem med tillflöde av bensin, så skulle färgen på tändstiften ganska snart slå om från rödaktiga till grå-vita?
Jag har precis fått det nya bränslefiltret, originalreservdel från Volvo/Renault-handlaren för drygt 300 kr. Har sett var det gamla sitter. Ska gå ut i dagsljus i morgon och byta det. Återkommer med rapport därefter.
Orsaken till att jag hänger upp mig på detta med tändningen är att bilen gick helt perfekt första timmen efter rengöring av tändstiftsbrunnar/tändkablar samt byte av tändstift.
Just nu puffar den inte (när den går dåligt) utan ligger och rycker/missar på tomgång och upp till cirka 20% gas. Gaspådrag över cirka 20% så försvinner ryckande/missande och den går fint. Vid körning - lägger jag växelspaken i läge 3 (automat) för att hindra att den går upp på högsta växelsteget 4(ner i varvtal) och kör i cirka 70 km/h så går den felfritt. Vid rödljus osv börjar den rycka/missa igen tills jag kör igen.
Menar du att om jag byter bränslefilter och det skulle avlägsna ett problem med tillflöde av bensin, så skulle färgen på tändstiften ganska snart slå om från rödaktiga till grå-vita?
Anders Skelander