klonk i dörren

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rattmuffen
Posts: 6
Joined: 28 Jul 2007, 22:27
Location: Falköping

klonk i dörren

Post by rattmuffen »

hej har en mycket fin laguna 2 2004, men har ett tråkigt ljud i dörrstoppet.
det låter som de flesta bilar när de börjar bli gamla. Är det någon slitdel som behöver bytas eller är det bara smörja. Var i så fall. Hjälp mottages tacksamt.
User avatar
Weiku
Posts: 23
Joined: 31 Dec 2003, 14:10

Post by Weiku »

Det är sannolikt dörrstoppet som måste bytas. Går på runt 1200kr. Ska gör det på min.
Johan Glimhall - Kristianstad
Chateau Renault
Posts: 17
Joined: 18 Nov 2007, 23:07
Location: Ödeshög

Post by Chateau Renault »

Har samma tråkiga fel på min förardörr, ett hårt knäppande när dörren går förbi mellanläget (Volvosjuka?). Kan man som nödlösning byta stoppet mot någon i bakdörrarna som man ju inte öppnar lika ofta? Går mekanismen att plocka ur utifrån, eller är det bara att riva ner dörrsidorna och gräva sig in?
Christian N
Laguna II '02 V6
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Du måste riva ner dörrsidan. Ganska enkelt dock, se tråden om fönsterhissar på Laguna II. Det sitter en slags rulle i dörrstoppet om jag inte minns fel. Tror att det är den som knäpper. Går nog inte att smörja upp utan man får helt enkelt byta rubbet där. Är det någon som lyckas fixa det med smörjning, skriv hur ni gick tillväga i denna tråd!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply