Mystisk Twingo
Moderator: Forumpolisen
Mystisk Twingo
Jag kan inte mycket om bilar, så kanske är mina bekymmer inte så mystiska som jag tror, och jag hoppas att någon här kan hjälpa mig.
Problemen med vår Twingo -96 började sent i höstas med att jag blev stående på en parkering när jag hade varit inne i en affär bara några minuter. Körtiden dit var också bara några minuter, så bilen hade inte varit igång länge. När jag försökte starta gick startmotorn runt, men motorn tände dåligt. Det lät hela tiden som att den var på väg att komma igång, men den tände aldrig helt. Då och då högg startmotorn liksom till och stannade, för att sedan komma igång igen. Jag gjorde väl några startförsök som var lite för långa och belastade startmotorn för mycket, har jag förstått sedan, för efter en stund gav den upp helt, men det känns ändå som att det hela gick ganska fort så den var kanske trots allt sliten.
Vi bytte startmotor i bilen, och allt verkade frid och fröjd någon vecka eller så, tills bilen återigen blev stående på samma sätt, och när den väl kom igång gick den ojämnt. Nu var jag i alla fall mer rädd om startmotorn och gjorde kortare startförsök. Förr eller senare gick bilen alltid igång, men det kändes inte som att man kunde lita på den, alls.
Efter en tid ringde jag till verkstaden som hade bytt startmotor och inte hittat, eller kanske ens letat efter, något annat fel. Jag tänkte ju aldrig på att det kunde vara något annat fel bakom att bilen var svårstartad den där första gången, som i sin tur ledde till att jag provocerade startmotorn så hårt att den dog, kanske i förtid. Som av en händelse nämnde jag för mekanikern att jag hade haft i k-sprit när det var fuktigt väder och bilen gick knackigt. Då sade han att i en bil med insprutning som vår ska man aldrig ha det för då kan insprutningen kärva ihop, och han rådde mig att ha i insprutningsrengöring och gärna en skvätt 2-taktsolja i tanken. Jag gjorde så, och bilen gick snart bättre och till och med bra. I någon vecka, återigen, sen gick den hackigt igen och var svårstartad. Till slut gick det inte ens att få den att gå jämnt när den blev varm, vilket hade funkat förut. På tomgång gick den också ojämnt.
Jag skruvade ur ett tändstift och tyckte att det såg ganska dåligt ut, gick till min lokala bildelshandlare och bad dem om en bedömning, och de tyckte att jag skulle byta stiften. Sagt och gjort, jag bytte dem, och direkt började bilen gå rent på tomgång igen, vilket den inte hade gjort på någon vecka. Skönt, problemet löst, tänkte jag. Så igår, ytterligare någon vecka efter tändstiftsbytet, blev vi stående igen. Någon halvtimme av sporadiska startförsök senare kom vi därifrån, och då gick bilen hyfsat, men den hackiga tomgången var tillbaka. En stunds körning till och en timme på en parkeringsplats senare gick bilen helt bra igen, även på tomgång.
Min tanke är att eftersom tändstiftsbytet nästan avhjälpte problemen och bilen trots allt oftast går bra efter det, så borde de resterande problemen och sitta någonstans i tändsystemet. Kan det stämma? Vad byter man i så fall härnäst?
Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att någon orkar läsa och har en aning om vad som är fel med vår lilla bil. Vi har nyss gjort oljeservice på den, så olja och oljefilter är helt nya.
Problemen med vår Twingo -96 började sent i höstas med att jag blev stående på en parkering när jag hade varit inne i en affär bara några minuter. Körtiden dit var också bara några minuter, så bilen hade inte varit igång länge. När jag försökte starta gick startmotorn runt, men motorn tände dåligt. Det lät hela tiden som att den var på väg att komma igång, men den tände aldrig helt. Då och då högg startmotorn liksom till och stannade, för att sedan komma igång igen. Jag gjorde väl några startförsök som var lite för långa och belastade startmotorn för mycket, har jag förstått sedan, för efter en stund gav den upp helt, men det känns ändå som att det hela gick ganska fort så den var kanske trots allt sliten.
Vi bytte startmotor i bilen, och allt verkade frid och fröjd någon vecka eller så, tills bilen återigen blev stående på samma sätt, och när den väl kom igång gick den ojämnt. Nu var jag i alla fall mer rädd om startmotorn och gjorde kortare startförsök. Förr eller senare gick bilen alltid igång, men det kändes inte som att man kunde lita på den, alls.
Efter en tid ringde jag till verkstaden som hade bytt startmotor och inte hittat, eller kanske ens letat efter, något annat fel. Jag tänkte ju aldrig på att det kunde vara något annat fel bakom att bilen var svårstartad den där första gången, som i sin tur ledde till att jag provocerade startmotorn så hårt att den dog, kanske i förtid. Som av en händelse nämnde jag för mekanikern att jag hade haft i k-sprit när det var fuktigt väder och bilen gick knackigt. Då sade han att i en bil med insprutning som vår ska man aldrig ha det för då kan insprutningen kärva ihop, och han rådde mig att ha i insprutningsrengöring och gärna en skvätt 2-taktsolja i tanken. Jag gjorde så, och bilen gick snart bättre och till och med bra. I någon vecka, återigen, sen gick den hackigt igen och var svårstartad. Till slut gick det inte ens att få den att gå jämnt när den blev varm, vilket hade funkat förut. På tomgång gick den också ojämnt.
Jag skruvade ur ett tändstift och tyckte att det såg ganska dåligt ut, gick till min lokala bildelshandlare och bad dem om en bedömning, och de tyckte att jag skulle byta stiften. Sagt och gjort, jag bytte dem, och direkt började bilen gå rent på tomgång igen, vilket den inte hade gjort på någon vecka. Skönt, problemet löst, tänkte jag. Så igår, ytterligare någon vecka efter tändstiftsbytet, blev vi stående igen. Någon halvtimme av sporadiska startförsök senare kom vi därifrån, och då gick bilen hyfsat, men den hackiga tomgången var tillbaka. En stunds körning till och en timme på en parkeringsplats senare gick bilen helt bra igen, även på tomgång.
Min tanke är att eftersom tändstiftsbytet nästan avhjälpte problemen och bilen trots allt oftast går bra efter det, så borde de resterande problemen och sitta någonstans i tändsystemet. Kan det stämma? Vad byter man i så fall härnäst?
Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att någon orkar läsa och har en aning om vad som är fel med vår lilla bil. Vi har nyss gjort oljeservice på den, så olja och oljefilter är helt nya.
Kan man se på något sätt om locket/rotorn behöver bytas? Jag var ute en sväng med bilen nu. Så länge den var kall hackade den något på tomgång, men sen gick den finfint, så det känns ju inte som att det är något stort fel hur som helst... kanske skulle skruva av det där locket och kolla efter fukt? Är det svårt att byta rotorn om det behövs? Jag är ingen mekaniker direkt...
Ragnar Eng
Rotor och fördelarlock är nog bland det enklare att byta ut.
Se bara till att tänkkablarna kopplas rätt.
Prova att bara skruva loss locket med alla kablar kvar och se under på insidan. Är det mycket oxid och smuts eller funkt så kan rengörning eller byte bra att göra.
Tändgnistan ska ju hoppa från rotorn ut till varje pol som rotorn passerar. Är det mycket oxid och smuts kommer gnistan att ha problem att nå fram och kanske hoppa till en annan pol istället. Rotorn brukar bara vara att lyfta loss.
Jag hoppas att det löser problemet.
/Johannes
Se bara till att tänkkablarna kopplas rätt.
Prova att bara skruva loss locket med alla kablar kvar och se under på insidan. Är det mycket oxid och smuts eller funkt så kan rengörning eller byte bra att göra.
Tändgnistan ska ju hoppa från rotorn ut till varje pol som rotorn passerar. Är det mycket oxid och smuts kommer gnistan att ha problem att nå fram och kanske hoppa till en annan pol istället. Rotorn brukar bara vara att lyfta loss.
Jag hoppas att det löser problemet.
/Johannes
Sprayade elektronikrengöringsspray på kopparkontakterna inne i fördelarlocket, eller ändarna på tändkablarna eller hur jag nu ska skriva. De var ganska så korroderade, och jag skrapade också rent så gott det gick. De ser nu ganska fina ut, tycker jag. Den enda omedelbara effekten blev dock att bilen sedan inte startade direkt. Kanske har sprayen den effekten innan den dragit in? Någon timme senare försökte jag starta igen och då gick det, om än något motvilligt. Sprayade då med 5-56 istället, och då kickade den igång på första försöket och gick fint, så jag får väl se om det gjorde susen. Jag sprayade också 5-56 in i själva fördelaren, för det har jag läst att man kan göra. Får jag problem ändå ska jag kanske kolla anslutningarna till tändspolen?
Ragnar Eng
5-56 i fördelarlocket var den senaste i raden av åtgärder som tycktes hjälpa, men sedan fick bilen återfall. Kanske att man måste torka ur ordentligt efteråt? Det gjorde jag inte, men har gjort nu. Det blev bättre, men inte bra. Då synade jag kontaktytorna på rotor och lock noggrannare och konstaterade att rotorns kontakt var mer eller mindre svart. Har nu putsat den kopparblank igen, med klockren start som följd. Återstår att se om det håller i sig...
Annars byter jag väl helt sonika rotor, lock och tändkablar. Jag tycker att det borde vara tändsystemet när jag verkar kunna påverka felet så här pass mycket i både positiv och negativ riktning genom att spraya och putsa innanför fördelarlocket, och eftersom tändstiftsbytet också hade märkbar positiv effekt.
Bör jag kolla luftfiltret annars? Vet inte om det överhuvudtaget är logiskt att det skulle kunna vara det som är igensatt. Skulle det ge såna här sporadiska symtom?
Annars byter jag väl helt sonika rotor, lock och tändkablar. Jag tycker att det borde vara tändsystemet när jag verkar kunna påverka felet så här pass mycket i både positiv och negativ riktning genom att spraya och putsa innanför fördelarlocket, och eftersom tändstiftsbytet också hade märkbar positiv effekt.
Bör jag kolla luftfiltret annars? Vet inte om det överhuvudtaget är logiskt att det skulle kunna vara det som är igensatt. Skulle det ge såna här sporadiska symtom?
Ragnar Eng