Lysande airbaglampa & defekt sätesvärme Clio-02 *Bilder*
Moderator: Forumpolisen
-
Lysande airbaglampa & defekt sätesvärme Clio-02 *Bilder*
Hallå!
Vi har köpt en 2:a bil till frugan, nämligen en liten Renault Clio -02.
Men det visade sig dock vara två fel på den :
* Lysande airbaglampa
* Defekt sätesvärme
Jag sökte lite ang detta problem här på forumet, och det verkar som om det är ett ganska vanligt fel på denna årsmodell. Kontakten under sätet till airbagen var tydligen boven i dramat.
Det började med att jag kände en stark bränd lukt när jag kopplade in sätesvärmen, och säkringen var tokvarm.
Och när jag kollade under förarstolen så ser jag att kablaget till kontakten som kommer från golvet är ihopsmällt på flera ställen.
Jag läste något om att Renault återkallat massor med Cliosar av årsmodell -02 och -03 med anledning av detta fel.
Finns det fortfarande någon goodwillgaranti på detta??
Varför är kablaget ihopsmällt?
Vad gör man för att åtgärda detta problem?
Är väldigt tacksam för svar!!
// Thomas
Vi har köpt en 2:a bil till frugan, nämligen en liten Renault Clio -02.
Men det visade sig dock vara två fel på den :
* Lysande airbaglampa
* Defekt sätesvärme
Jag sökte lite ang detta problem här på forumet, och det verkar som om det är ett ganska vanligt fel på denna årsmodell. Kontakten under sätet till airbagen var tydligen boven i dramat.
Det började med att jag kände en stark bränd lukt när jag kopplade in sätesvärmen, och säkringen var tokvarm.
Och när jag kollade under förarstolen så ser jag att kablaget till kontakten som kommer från golvet är ihopsmällt på flera ställen.
Jag läste något om att Renault återkallat massor med Cliosar av årsmodell -02 och -03 med anledning av detta fel.
Finns det fortfarande någon goodwillgaranti på detta??
Varför är kablaget ihopsmällt?
Vad gör man för att åtgärda detta problem?
Är väldigt tacksam för svar!!
// Thomas
Last edited by RS4-mannen on 26 Dec 2007, 21:54, edited 2 times in total.
T. Fredriksson, V-ås
Kör en Audi RS4 -01 som 1:a bil och en Renault Clio -02 som 2:a bil.
-
airbag lampan kan jag lova e kontaktstycket under förarstol/pasagerarstol ruska lite i dom så slocknar lampan... det man gör för att förhindra lampan att lysa igen e att man tar bort kontaktstycket till bältessträckarna å löder ihopp kablarna så att det inte blir något micro avbrott.... sittsvärmen e dom kabelbrott vid termostaten eller så e det kortis i slingan troligen bara att byta sittelement... har du otur så har kabelhärvan understolen brunnit ihopp med stolen å då blir det ny härva i bilen=jätte dyrt.... om du lättar på ryggklädselen sitter med gummiband understolen å viker upp det så sitter det ett kontaktstycke med 2 gula och 2 svarta kablar om det e ombygt så e det tejpat å du ser inte så mycket kabel har det brunnit där så e det ihopp smällt med stolsstommen med det e inte så vanligt dethära sistnämda..
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
-
Jag tog lite bilder på kablarna och kontakterna under förarstolen (klickbara bilder):
Man ser tydligt de brända kablarna.
Inga kablar är brända ifrån kontakterna och in i stolen, endast de som kommer från bilen är brända.
Är det någon som vet vad de tre kontakterna är förbundna till?
// Thomas
Man ser tydligt de brända kablarna.
Inga kablar är brända ifrån kontakterna och in i stolen, endast de som kommer från bilen är brända.
Är det någon som vet vad de tre kontakterna är förbundna till?
// Thomas
T. Fredriksson, V-ås