Megane Classic 1998 - figgesoft
Moderator: Forumpolisen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Megane Classic 1998 - figgesoft
Renault BLOGG:
Bil:
Megane Classic 1.6 8v 1998
K7m motor
Körs på 4Bar bränsletryck och cirka 70% E85
26Mars -
Bilen har börjat bete sig lite konstigt på vägen, efter ett par veckor med salt och regn.
Beslutade mig för att byta fjäderbenslagren och samtidigt byta fjädrarna.. Inhandlade ett par sänkfjädrar.
29Mars -
Byte av fjäderbenslager och montering av sänkningsfjädrar -
Gamla lagren såg ut som fan.
Gammal vs. Ny fjäder.
Kvällen slutade med att jag fick fylla på växellådsolja..
Dammasken till inre-drivknuten lossnade och 1.5liter växellådsolja rann ut...
Trodde den satt med sprint på vänster...
Men nu är bilen sänkt - ska lämna in den till framvagnsjustering i veckan.
Jäkligt go väghållning!
30 Mars -
Är ju ingen mästersvettsare direkt.... men nu är skarven tät!
Har även påbörjat fästen för kompressorn samt nytt motorfäste.
1 April -
Har nu justerat framvagnen, höger hjul låg på -0,76 Toe in.... (totalt -0,86)
inte konstigt att den drog åt höger..
Camber på framhjulen = -0,89 med 30mm sänkning
Nu ligger den slickat i kurvorna
Bytte bromsbelägg idag också.
Jag hann inte byta i Vintras eftersom morsan knallade bort så beläggen gick 500mil längre än beräknat.....
<- Gammalt Nytt ->
4-5April -
Det blev en garagenatt..
Flyttade fram kylaren 8cm och gjorde ett fäste för kompressorn.
17 Maj
Tillbaka från Thailand. Har LÄNGTAT att få fortsätta skruva på bilen!
Dumpventil och diverse slangar är provmonterade:
boost-mätare installerad. (Ska även lägga till en bränsletrycksmätare.)
Stay tuned for more.
Diskussioner ang kompressorn =
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... hp?p=54875
edit, uppdaterade bildlänkarna.
Bil:
Megane Classic 1.6 8v 1998
K7m motor
Körs på 4Bar bränsletryck och cirka 70% E85
26Mars -
Bilen har börjat bete sig lite konstigt på vägen, efter ett par veckor med salt och regn.
Beslutade mig för att byta fjäderbenslagren och samtidigt byta fjädrarna.. Inhandlade ett par sänkfjädrar.
29Mars -
Byte av fjäderbenslager och montering av sänkningsfjädrar -
Gamla lagren såg ut som fan.
Gammal vs. Ny fjäder.
Kvällen slutade med att jag fick fylla på växellådsolja..
Dammasken till inre-drivknuten lossnade och 1.5liter växellådsolja rann ut...
Trodde den satt med sprint på vänster...
Men nu är bilen sänkt - ska lämna in den till framvagnsjustering i veckan.
Jäkligt go väghållning!
30 Mars -
Är ju ingen mästersvettsare direkt.... men nu är skarven tät!
Har även påbörjat fästen för kompressorn samt nytt motorfäste.
1 April -
Har nu justerat framvagnen, höger hjul låg på -0,76 Toe in.... (totalt -0,86)
inte konstigt att den drog åt höger..
Camber på framhjulen = -0,89 med 30mm sänkning
Nu ligger den slickat i kurvorna
Bytte bromsbelägg idag också.
Jag hann inte byta i Vintras eftersom morsan knallade bort så beläggen gick 500mil längre än beräknat.....
<- Gammalt Nytt ->
4-5April -
Det blev en garagenatt..
Flyttade fram kylaren 8cm och gjorde ett fäste för kompressorn.
17 Maj
Tillbaka från Thailand. Har LÄNGTAT att få fortsätta skruva på bilen!
Dumpventil och diverse slangar är provmonterade:
boost-mätare installerad. (Ska även lägga till en bränsletrycksmätare.)
Stay tuned for more.
Diskussioner ang kompressorn =
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... hp?p=54875
edit, uppdaterade bildlänkarna.
Last edited by figgesoft on 28 Jul 2011, 10:55, edited 10 times in total.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 361
- Joined: 27 Dec 2006, 20:26
- Location: färentuna (ekerö komun)
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
har span på en 2.0 16v motor. skulle bli mer kul att lägga en kompressor på den.
Handlar den ev i mellandagarna.
På 1.6an räknade jag på SC: 0.5 bar 600-800cfm eller cirka 10000rpm
det går ju inte riktigt att räkna på tryck vs. effekt såsom med en turbo.
motorn andas 400cfm så det blir 50% mer luft
Blir det 2.0 16v motorn så blir det kompsänk och 1bar i ladd. det borde ge cirka 200+
Återkommer med mer info.
Handlar den ev i mellandagarna.
På 1.6an räknade jag på SC: 0.5 bar 600-800cfm eller cirka 10000rpm
det går ju inte riktigt att räkna på tryck vs. effekt såsom med en turbo.
motorn andas 400cfm så det blir 50% mer luft
Blir det 2.0 16v motorn så blir det kompsänk och 1bar i ladd. det borde ge cirka 200+
Återkommer med mer info.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Flickvännen tyckte jag spenderar för lite tid med henne så jag flyttade hem verkstaden till henne
På bild: Megasquirt med MSXtra mjukvara och bluetooth
Annars inte mycket som hänt sedan i våras.
Större spridare är installerade nya framlyktor och ny kabelhärva påbörjad.
Guldbaggen körs nu enbart på E85
Ska installera LC1 och megasquirten när tiden faller in.
(Har många andra projekt samtidigt R19-16v bl.a.)[/img]
På bild: Megasquirt med MSXtra mjukvara och bluetooth
Annars inte mycket som hänt sedan i våras.
Större spridare är installerade nya framlyktor och ny kabelhärva påbörjad.
Guldbaggen körs nu enbart på E85
Ska installera LC1 och megasquirten när tiden faller in.
(Har många andra projekt samtidigt R19-16v bl.a.)[/img]
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
justerade ventilerna idag 8/11-2008
cyl 3 hade för stort spel så nu smattrar motorn inte som en symaskin längre.
Tyckte mig också se skillnad på accelerationen.
Filmade en liten snutt på vägen hem
(detta är den lilla 90hk motorn...)
http://www.youtube.com/watch?v=XradwaGTs-8
http://www.youtube.com/watch?v=Lu9SqZIJti8
cyl 3 hade för stort spel så nu smattrar motorn inte som en symaskin längre.
Tyckte mig också se skillnad på accelerationen.
Filmade en liten snutt på vägen hem
(detta är den lilla 90hk motorn...)
http://www.youtube.com/watch?v=XradwaGTs-8
http://www.youtube.com/watch?v=Lu9SqZIJti8
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
man slutar aldrig förvånas...
skulle flytta på bilen nu i veckan men åbäket ville inte starta.
efter massa letande och mätande upptäckte jag att huvudsäkringarna legat under vatten, kvällen innan hade stormat och det föll ganska mycket regn..
30 amp säkringen till ecu (tändspolar bränslepumps-reläet m.m var av-ärjad.
ett byte av denna sen gick bilen igen....
intressant att man kunnat lägga plus-kabeln från batteriet till en skena inuti en säkringsbox som inte är vattentät....
nåväl, nu går den igen!
och jagfick tag på ett större svänghjul på skroten - hoppas kunna höja laddtrycket lite
skulle flytta på bilen nu i veckan men åbäket ville inte starta.
efter massa letande och mätande upptäckte jag att huvudsäkringarna legat under vatten, kvällen innan hade stormat och det föll ganska mycket regn..
30 amp säkringen till ecu (tändspolar bränslepumps-reläet m.m var av-ärjad.
ett byte av denna sen gick bilen igen....
intressant att man kunnat lägga plus-kabeln från batteriet till en skena inuti en säkringsbox som inte är vattentät....
nåväl, nu går den igen!
och jagfick tag på ett större svänghjul på skroten - hoppas kunna höja laddtrycket lite
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
såja. Godkänd på besiktningen!
Fick dock samma surpuppa som underkände bilen förra året p.g.a. kärvande yttre dörrhandtag.
Detta året hittade han att bilen hade dålig ljusbild....
Men efter ett strålkastarbyte är den nu godkänd igen
Om gubben inte går i pension snart så får jag leta efter en annan besiktningsort......
Fick dock samma surpuppa som underkände bilen förra året p.g.a. kärvande yttre dörrhandtag.
Detta året hittade han att bilen hade dålig ljusbild....
Men efter ett strålkastarbyte är den nu godkänd igen
Om gubben inte går i pension snart så får jag leta efter en annan besiktningsort......
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Har inte skett så mycket mer på meganen mer än att jag kör på enbart E85 och motorn går som ett skott.
(luktar gott med sprit)
Återkommer när jag fått riktigt snurr på kompressorn (fästena spricker )
ska lägga upp lite filmer inom kort.
Har dock köpt en lägenhet som tar all min renoveringstid så det dröjer nog lite.....
(luktar gott med sprit)
Återkommer när jag fått riktigt snurr på kompressorn (fästena spricker )
ska lägga upp lite filmer inom kort.
Har dock köpt en lägenhet som tar all min renoveringstid så det dröjer nog lite.....
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
20/3
Bakvagnen släppte i en rondell och det kändes som om handbromsen låg ann på ett hjul. svängde av till en parkeringsplats där hjulet låste sig helt.
Bromsband lossnat!
Samma sak hände för 2-3år sedan men lämnade då in bilen till volvo.
Fick iaf tag på en ny sats och började byta på parkeringsplatsen (bra med verktyg i bilen ), märker då att endast en sida blev bytt förra gången..
- Trodde att de alltid bytes parvis?
Nu är där iaf nya bromsar på bägge sidorna
Bakvagnen släppte i en rondell och det kändes som om handbromsen låg ann på ett hjul. svängde av till en parkeringsplats där hjulet låste sig helt.
Bromsband lossnat!
Samma sak hände för 2-3år sedan men lämnade då in bilen till volvo.
Fick iaf tag på en ny sats och började byta på parkeringsplatsen (bra med verktyg i bilen ), märker då att endast en sida blev bytt förra gången..
- Trodde att de alltid bytes parvis?
Nu är där iaf nya bromsar på bägge sidorna
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Det brukar man väl göra, men volvo kanske fuskar, tog nog betalt för bägge åxå..figgesoft wrote:20/3
Bakvagnen släppte i en rondell och det kändes som om handbromsen låg ann på ett hjul. svängde av till en parkeringsplats där hjulet låste sig helt.
Bromsband lossnat!
Samma sak hände för 2-3år sedan men lämnade då in bilen till volvo.
Fick iaf tag på en ny sats och började byta på parkeringsplatsen (bra med verktyg i bilen ), märker då att endast en sida blev bytt förra gången..
- Trodde att de alltid bytes parvis?
Nu är där iaf nya bromsar på bägge sidorna
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen