Vilka skivor passar till min Carminat?

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Vel Satis

Vilka skivor passar till min Carminat?

Post by Vel Satis »

Har nyligen köpt en Renault Vel Satis V6 3,5 Initiale av årsmodell 2002. En underbar bil! I navigatorn satt en skiva från Navteq med kartor över Tyskland som verkar vara från ca 2004.
Köpte via Ebay en ny skiva från Navteq, v27 över hela Europa som verkade vara uppdaterad i år. Skivan funkar inte. Ingenting händer när jag stoppar in den.

Vad är felet?
Är min Carminatmanick för gammal och i så fall: kan den uppdateras så att min nya skiva funkar?
Kan jag få tag på skivor på annat sätt (förutom direkt från Navteq, som vill ha 2900 kr för en ny skiva?

Mycket tacksam för svar!
Kalle Löfqvist
Vel Satis V6 3,5 -02
ior69

Post by ior69 »

Hej! Vet du om det är cd-r eller dvd skivor till den??
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Vel Satis

Post by Vel Satis »

Aha! Kan det vara det som är fel.
Jag kollade just och ser att den gamla tyska skivan som sitter i bilen är en CD-R. Den nya jag köpte, däremot, är en DVD.

Tror du jag får det att funka om jag för över materialet från den nya DVDn till en CD-R-skiva istället?
Kalle Löfqvist
Vel Satis V6 3,5 -02
Vel Satis

Post by Vel Satis »

Vid närmare eftertanke lär det väl inte finnas någon CD-R-skiva som rymmer allt som finns på den nya DVD-skivan. Öpnnade just skivan i min dator och såg att den innehåller mer än 4 GB information...

Antar att jag står inför att byta hårdvaran i bilen (sannolikt jättedyrt) eller försöka få tag på CD-R-versioner av det jag just köpt på DVD.

Är det någon som har någon annan lösning. Eller kan sälja mig en Europa-skiva i CD-R-format?
Kalle Löfqvist
Vel Satis V6 3,5 -02
chh

Post by chh »

Jag har en 2007a org till don bil om du vill köpa billigt :-)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Vel Satis

Post by Vel Satis »

Det låter intressant. Har den detaljerade kartor för hela Europa?
Hur mycket vill du ha för den?
Kalle Löfqvist
Vel Satis V6 3,5 -02
chh

Post by chh »

Det är Skandinavien med alla huvuvägar i Europa. Du kan inte få allt på en cd, får ej plats. När du kommer till tyskland får du kasta i "tysklands" skivan osv.. Vilka länder behöver du till?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Vel Satis

Post by Vel Satis »

Ok, jag fattar: Det begränsade lagringsutrymmet på CD-R-skivorna gör alltså att det bara får plats en region per skiva.

Jag reser en del i Europa, så egentligen skulle jag behöva hela rasket (åtminstone Skandinavien, Benelux, Balkan, Alpländerna, Italien, Frankrike, Spanien). Har du alla dessa, Christer?
Kalle Löfqvist
Vel Satis V6 3,5 -02
Post Reply