Lågt varv vid tomgång=motorn dör.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ygge
Posts: 5
Joined: 05 Oct 2007, 12:45
Location: Uppsala

Lågt varv vid tomgång=motorn dör.

Post by ygge »

Varvtalet på min Megane -01 16v sjunker ofta (inte alltid) till nära 500 när jag frikopplar, med resulatet att motorn dör då den inte är varm. Det händer aldrig direkt vid start utan först efter man kört några meter. Någon som har en aning vad som strular? Jag antar att det inte finns nån tomgångsskruv.....
Ulf Jonsell
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej! Du kan prova att rengöra spjällhuset det blir lite smuts där, det ska ju vara en liten glipa mellan spjället och huset blir det för litet glipa så får du dessa tendenser.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
zenzen
Posts: 2
Joined: 14 Dec 2007, 12:56
Location: Märsta

Post by zenzen »

Har det här problemet löst sig.

Har själv problem med att min Megane Scenic startar bra på första försöket och har tomgång, men så fort man har gasat en gång så försvinner all tomgång och man måste hålla bilen levande manuellt. Stannar den så har man inte hller någon tomgång då man försöker strta den på nytt.

Hae den på verkstad som bytte vevaxellägesindikator, vilket förbättrade situationen något, men fortfarande kvarstår felet. Väntar på en tid hos Volvo-verkstaden, men är ju sugen på att laga den innan dom hinner lägga vantarna på den :-)
Johan Zenzén
ygge
Posts: 5
Joined: 05 Oct 2007, 12:45
Location: Uppsala

Tomgångsmotorn bytt = felet avhjälpt

Post by ygge »

Efter att utan resultat ha rengjort spjällhuset och haft på felsökning hos min lokal reparatör, så körde jag bilen med detta irriterande probelm i några månader och hoppades på att varmare och torrare väder skulle hjälpa. Till slut fick jag nog och lämna in på Renaultverkstan. Först bytte de lambdasond + kablar eftersom den gav en felkod. Det hjälpte dock inte (ca 3000 kr ). De bytte då tomgångsmotor och där var tydligen felet. Hade ingen aning om att det fanns något som hette tomgångsmotor. Den är svindyr; 3300 kronor + några hundralappar i arbetskostnad. Nu fungerar bilen perfekt igen. Lyckades pruta ned kostnaden med tanke på att de bytt en lambdasond i onödan.
Konstigt att ingen på verkstäderna tänkt på tomgångsmotorn tidigare. Det verkar ju rätt självklart att tänka på den om man känner till att den finns.
Jag skulle kunna tänka mig att man kan smörja upp tomgångsmotorn utan att byta den om man är lite kunnig; i arbetsrapporten stod det att den kärvade.
Ulf Jonsell
Post Reply