ABS-problem Laguna -97

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Göte J
Posts: 218
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

ABS-problem Laguna -97

Post by Göte J »

När bilen varit parkerad och man startar lyser "Service" och ABS-lampan och ABS.fubktionen följatligen borta. Men om jag under färd tillfälligt slår av och på tändningen släcks lamporna och ABS:en fungerar igen (oftast).
Säkert en av givarna som är dålig. Jag har haft isär 3 av kontaktstyckena ute vid givarna och sprayat, men där syns ingen korrision. Den 4 är sen tidigare borttagen och en bit kabel ditskarvad.
Framme bakom vänster lyckta vid ABS-enheten sitter en skarvkontakt med 5 stift (hylsor) dit givarna går. Frågan är har någon av er ett schema över vilken givare som går till vilket stift. Det skulle ju vara suveränt att kunna mäta resistansen där och få med hela anslutningsledningen i mätningen (och min skarv). Vilken resistans har givarna.
Förresten om jag far till Volvo och låter dem ta fram felkoderna. Finns där lagrat vilken givare det är som strular.
Gäller en Laguna 1,8 RT Combi -97.
Göte Johansson, Linköping
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

ABS-datorn gör flera tester. Det får inte vara avbrott i givarna, det får inte vara kontakt mellan givare och jord och det skall komma pulser från alla givare. Om det är avbrott i givaren ger den heller inga pulser, och systemet kan inte fungera. Kontakt med chassijord kan inte mätas då bilen rullar, men hindrar inte pulser från att komma. Antingen är ditt problem att en givare är skadad, eller också är det fukt i ett kontaktstycke. Om du öppnar alla skarvar och petar i vaselin så är det mindre risk för salt att komma in. Kontaktspray kan förvärra situationen. Om en givare är skadad borde ett diagnosinstrument kunna se vilken som är dålig. Tänk bara på att diagnosinstrumentet inte kan skilja på dålig givare och dålig kabel.
Erik Avemo, Södertälje
Göte J
Posts: 218
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

ABS-problem Laguna -97

Post by Göte J »

Tack Erik A.
Det där med överledning till jord tänkte jag inte på att det kan kollas. Vet du möjligen var gränsen för överledning går, i ohm , kiloohm eller megaohm ? Det lutar ju åt att min skarv inte blev så bra som jag trott ! Behöver jag hålla reda på polariteten om jag gör om skarvningen. Eftersom det är induktiva givare borde det inte ha någon betydelse. Kontakterna är ju dock oförväxelbara.
Sen var det den där 5-poliga kontakten (3+2 stift) framme vid ABS-enheten.
Vilka stift går till vilken givare ?
Vem tillverkar givare o ABS-enhet ?
Finns samma givare på flera bilfabrikat?
Göte Johansson, Linköping
Göte J
Posts: 218
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

ABS-problem Laguna -97

Post by Göte J »

Sådär då var felet fixat. Det var min tidigare skarv som inte var oK.
Jag fick hjälp med att ta fram felkoderna och det var "ingen signal vänster bak".
När jag resistansmätte givaren fick jag ca 2 megohm. Förfärligt förargligt sa jag, ny givare! Men vid kontroll på höger sida var restansen där också ca 2 megohm. Och efter ny skarvning fungerar allt igen!
Så då frågar jag vad är detta för typ av givare med bara 2 anslutningar ? Induktiv givare borde väl ha betydligt lägre resistans, den gav inte heller från sig någon växelspänning när jag snurrade hjulet. Eller är det någon form av hallgivare ? Nån som vet ?? Fabrikatet på ABS-grejorna lär vara TV (?) inte Bosch som skulle vara ett alternativ enligt felkodläsaren
Göte Johansson, Linköping
Post Reply