Safrane Biturbo Baccara -94 Dennis
Moderator: Forumpolisen
Safrane Biturbo Baccara -94 Dennis
Mitt projekt men inte min bil.
Ett nästan galet stort projekt gör jag nu med svågerns Safrane
En totalt karosskvaddad Biturbo bygger jag upp på nytt med en "nygammal" donatorkaross från Safrane Quadra, precis så som Irmscher tillverkade Biturbo Safranerna åt Renault.
Lite kort historik på hur dessa vagnar tillvekades.
Sandouvillefabriken bygger en Quadra, man skickar den till Irmscher i tyskland för demontering och utbyte av fjädring och bromsar samt montering av annan främre och bakre stötfångare. Även inredningen byts på de få som blir Baccara utrustade.
Under tiden så har man skickat en motor från Alpine 610 till Hartge för byte till 2st kkk turboaggr. de optimerar kylsystemet och ändrar i oljetrycket samt tillverkar de stora svetsade intercoolers som sitter i fronten.
Växellådorna skiljer också mellan Quadra och Biturbo.
Motor och den starkare växellådan som dessutom är vattenkyld, monteras i av irmscher och bilen skickas tillbaka till sandouville för chassiestämpling och leverans.
Denna bil är fortfarande det grymmaste Renault har byggt.
268Hk, 375nm, (250nmtillgängligt redan vid 1500rpm),fartbegränsad till250km/h, 4 hjulsdrift, datorstyrd stötdämpning och fjädring som sänker bilen i högre farter om vägbanans släthet tillåter det.
Ett nästan galet stort projekt gör jag nu med svågerns Safrane
En totalt karosskvaddad Biturbo bygger jag upp på nytt med en "nygammal" donatorkaross från Safrane Quadra, precis så som Irmscher tillverkade Biturbo Safranerna åt Renault.
Lite kort historik på hur dessa vagnar tillvekades.
Sandouvillefabriken bygger en Quadra, man skickar den till Irmscher i tyskland för demontering och utbyte av fjädring och bromsar samt montering av annan främre och bakre stötfångare. Även inredningen byts på de få som blir Baccara utrustade.
Under tiden så har man skickat en motor från Alpine 610 till Hartge för byte till 2st kkk turboaggr. de optimerar kylsystemet och ändrar i oljetrycket samt tillverkar de stora svetsade intercoolers som sitter i fronten.
Växellådorna skiljer också mellan Quadra och Biturbo.
Motor och den starkare växellådan som dessutom är vattenkyld, monteras i av irmscher och bilen skickas tillbaka till sandouville för chassiestämpling och leverans.
Denna bil är fortfarande det grymmaste Renault har byggt.
268Hk, 375nm, (250nmtillgängligt redan vid 1500rpm),fartbegränsad till250km/h, 4 hjulsdrift, datorstyrd stötdämpning och fjädring som sänker bilen i högre farter om vägbanans släthet tillåter det.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Quadran den österrikiska reservdelsbilens kaross var hagelskadad och lite småbucklig här och var så därför liknar den en Dalmatiner efter spackling
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Nu har jättejobbet med att demontera allt som inte är lika som biturbon börjat.
Mera bilder kommer efterhand.
Mera bilder kommer efterhand.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Spelar ingen roll! Jag vill ha en i alla fallmange wrote:en mycket ball bil....en snabb lyxbil men som jag förstår inte enkel eller billig att hålla på med.... men ack så cool håll oss uppdaterade
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
På tal om billigt Roade mej med att kolla prislistan på vad de specifika Biturbodelarna i fronten kostar Ca: prisermange wrote:en mycket ball bil....en snabb lyxbil men som jag förstår inte enkel eller billig att hålla på med.... men ack så cool håll oss uppdaterade
Stötfångare 6400:- -övekommligt
Tvärbalk 3800:- - också okey
Dimstrålkastare 3000:-/st -nubörjar det bli dyrt
Nedre grill 12000:- Huva
Intrcooler 37 000:- nä fyfan
Någon är glad att alla frontdelar var hela efter rullikullen
Lätt att 65000:- går åtpipan vid lätt fronttusch
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
för att den är så ovanlig,så blir priset därefter..finns inte så många biturbo saffraneTumic wrote:haha bullfest undra vart dom hittade anledningen till att den skulle kosta 37?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Min gissning; om man inte har råd att köpa en Biturbo ska man inte ha råd att "tillverka" sig en "look-alike"?!Tumic wrote:haha bullfest undra vart dom hittade anledningen till att den skulle kosta 37?
Eller var det helt enkelt så att de behövde ha lite bättre klass på rödvinet till firmafesterna.
Renée Håkansson, CRS #31
*** Det finns en Renault för varje tillfälle - och ett tillfälle för varje Renault! ***
*** Det finns en Renault för varje tillfälle - och ett tillfälle för varje Renault! ***
Av platsbrist så har det stått still med detta bygge ett tag nu, men nu är det åter igång. Uppdateringsbilder kommer snart.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Nya uppdateringar denna vecka. Biturbon slutdemonterad.
Bi turbon på väg in i verkstaden för slut demontage. Nya donator karossen från Safrane Quadra står utanför och väntar på att få bli förädlad.
Komplett drivlina på väg att skiljas från ursprungskarossen.
Historiskt ögon blick.
Det visade sig att det var några kablar i varje kabelhärva som var olika så hela kablaget måste flyttas. Det blev tillslut en helt tom kaross.
Lastad för sista resan dock så lever själen vidare i donatorn så man kan väl inte säga att den kommer till "bilhimmelen"
Bi turbon på väg in i verkstaden för slut demontage. Nya donator karossen från Safrane Quadra står utanför och väntar på att få bli förädlad.
Komplett drivlina på väg att skiljas från ursprungskarossen.
Historiskt ögon blick.
Det visade sig att det var några kablar i varje kabelhärva som var olika så hela kablaget måste flyttas. Det blev tillslut en helt tom kaross.
Lastad för sista resan dock så lever själen vidare i donatorn så man kan väl inte säga att den kommer till "bilhimmelen"
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Nya uppdateringar
Nu har den nya karossen rätt identitet
Motor o låda slank in på plats förvånansvärt problemfritt
Klimatenheten balksystem och kabelhärvor på plats.
Instrumentbräda monterad.
Denna bil är knappast lämplig för elalergiker. Bara elschemat till stolsregleringen är dubbelt så stort som ett schema till en komplett -70talsbil Till och med programerbart minne hur mycket höger backspegel ska vinkla ned när man lägger i backen Dessutom till 3 olika chaufförer
Nu har den nya karossen rätt identitet
Motor o låda slank in på plats förvånansvärt problemfritt
Klimatenheten balksystem och kabelhärvor på plats.
Instrumentbräda monterad.
Denna bil är knappast lämplig för elalergiker. Bara elschemat till stolsregleringen är dubbelt så stort som ett schema till en komplett -70talsbil Till och med programerbart minne hur mycket höger backspegel ska vinkla ned när man lägger i backen Dessutom till 3 olika chaufförer
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem