Gröna Rund har blivit inkontinent
Moderator: Forumpolisen
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Gröna Rund har blivit inkontinent
Min Laguna I -00 2.0 16V (137 hk) har blivit inkontinent och droppar kylvätska från motorvärmardoppens anslutning som sitter lite trångt till på baksidan av blocket. Det verkar vara o-ringen som släpper igenom lite (ca 1 droppe varannan minut). Läckaget kom plötsligt och jag tror att det hänger ihop med den lägre utetemperaturen.
Inför det tråkiga jobbet (som jag nog måste göra i en hall med lyft) att ta bort och sätta dit den igen så vore jag tacksam om någon sitter på lite info och idéer om följande:
1. Hur mycket kylarvätska ska det vara i denna motormodell. Ska ju köpa ELF så det vore bra att vet hur mycket jag behöver då jag ändå passar på att byta all vätska på en gång samt spolar igenom värmepaketet.
2. Vad är bästa tappstället för att få ut så mycket vätska som möjligt?
3. Vem har ELF på hyllan i Uppsala?
4. Några idéer om läckaget och hur man tätar på bästa vis? Tidigare erfarenheter av detta är att det kan ha ärgat i motorblockets genomföring och att man då måste täta lite mer permanent med lämpligt material.
5. Luftningsskruvar finns det gott om men finns det några ställen som man kolla extra noga?
Inför det tråkiga jobbet (som jag nog måste göra i en hall med lyft) att ta bort och sätta dit den igen så vore jag tacksam om någon sitter på lite info och idéer om följande:
1. Hur mycket kylarvätska ska det vara i denna motormodell. Ska ju köpa ELF så det vore bra att vet hur mycket jag behöver då jag ändå passar på att byta all vätska på en gång samt spolar igenom värmepaketet.
2. Vad är bästa tappstället för att få ut så mycket vätska som möjligt?
3. Vem har ELF på hyllan i Uppsala?
4. Några idéer om läckaget och hur man tätar på bästa vis? Tidigare erfarenheter av detta är att det kan ha ärgat i motorblockets genomföring och att man då måste täta lite mer permanent med lämpligt material.
5. Luftningsskruvar finns det gott om men finns det några ställen som man kolla extra noga?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
jag skulle lossat på motorvärmaren då rinner det ut så lite som det behövs.. som du säger läcker säkert o ringen eftersom den läcker föreslår jag byte till en ny o ring..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen