Clio 00:a som bara startar ibland.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

xtreme_turbo
Posts: 6
Joined: 18 Oct 2007, 23:01
Location: Borgholm

Clio 00:a som bara startar ibland.

Post by xtreme_turbo »

Jäkla skumt fel... började med att bilen startar och går som vilken bil som helst. Så plötsligt vill den inte starta. I bland tänder den och dör efter 2 sekunder. Oftast kan man starta igen men då dör den efter 1 sekund. 3:e försöket tänder den men startar inte och 4:e gången nöter man bara på startmotorn. Kan försöka 50 gånger men den vill inte. De gånger den startar kan den göra det 10 gånger på rakten. Har lyssnat på soppa pumpen och den surrar varje gång. De gånger den inte startar "gnäller" pumpen lite, låter alltså lite anstängd... Nu sist plockade jag av ett tändstift för att kolla gnista. Och det är ingen gnista! Min teori om bränslefel stämmer nog inte. Läste lite på forumet och pratade med en polare som jobbar på Volvo / Renault. Tog en chansning och bytte givaren mellan växellåda och motor. Det är fortfarande samma fel. (Förutom att den ännu inte startat med nya givaren, dock har den tänt till en gång). Har testat med starthjälp för att utesluta för låg spänning... inget hjälper.
Så ska man ju vara duktig mekaniker och köper sig ett diagnosinstrument (vägrar sponsra lokala verkstaden). Då får jag felkod på Speed sensor och någon transmision temp fluid sensor. Tips?
Andreas Mårtensson
xtreme_turbo
Posts: 6
Joined: 18 Oct 2007, 23:01
Location: Borgholm

Post by xtreme_turbo »

Efter ytterligare en timmes läsande på detta forum börjar jag förstå att bil-f-n har en startspärr! Har dock inte fattat hur lampan ska lysa / blinka... För det är väl lampan mitt i mätargruppen man ska kolla på va?

Skulle mina 2 felkoder kunna ha med startspärren att göra?
Andreas Mårtensson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

har bilen stått olåst ett tag när den inte vill starta lr har du precis låst upp med fjärren ??har du testa att låsa, låsa upp med fjärren när den inte vill starta om den har stått olåst.???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
xtreme_turbo
Posts: 6
Joined: 18 Oct 2007, 23:01
Location: Borgholm

Post by xtreme_turbo »

Tony wrote:har bilen stått olåst ett tag när den inte vill starta lr har du precis låst upp med fjärren ??har du testa att låsa, låsa upp med fjärren när den inte vill starta om den har stått olåst.???

Kan variera... det vanligaste senariot är att bilen stått olåst och startar flera gånger. Men så helt plötsligt vill den inte!
Andreas Mårtensson
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

isf kan det vara som tony säger att spårren har gått i. då borde den starta om du låser för att sedan låsa upp den igen (mha knappen på nyckeln)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
xtreme_turbo
Posts: 6
Joined: 18 Oct 2007, 23:01
Location: Borgholm

Post by xtreme_turbo »

mange wrote:isf kan det vara som tony säger att spårren har gått i. då borde den starta om du låser för att sedan låsa upp den igen (mha knappen på nyckeln)
Kan man tycka med jag har testat låsa och låsa upp massa gånger (på fjärren). Tycker dock att lampan i mätargruppen blinkar i samma takt hela tiden - ska den göra det?
Andreas Mårtensson
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Är det inte något litet svart relä i motorrummet på vänster sida som brukar oxidera och ge denna effekten. Har för mig att jag hört något om det... Fast det kanske bara gäller ClioSport...?
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
xtreme_turbo
Posts: 6
Joined: 18 Oct 2007, 23:01
Location: Borgholm

Post by xtreme_turbo »

De här e ta mej f-n inte klokt. Nu har jag hittat felet... (tror jag). Jag har 2 nycklar (i samma knippa). Båda fungerar fint att låsa / låsa upp med. Sätter jag i någon av nycklarna blinkar startspärrslampan och slår man på tändningen ska ju lampan lysa i stället. Det gör den bara med den ena nyckeln! Den andra verkar bara fungera när man har tur!

Det är alltså fel på en nyckel! Hur kan det bli så? Och hur lagar man en nyckel?
Andreas Mårtensson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Röda lampan skall bara lysa ca:3 sek, sedan slockna.
Då har dekodern godtjänt nycklen.
Övergår det röda fasta skenet till snabb blinkning så har inte dekodern mottagit transpondersignalen.
Låsa / låsa upp har inget att göra med startspärren när det är radiostyrd fjärrsignal.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Transpondern i nycklen har jag väldigt svårt att tro det kan bli fel på, då det är en slags permanentmagnet med nord och sydpolar staplade i ett specifikt mönster.
Väldigt vanligt däremot att antennringen runt tändlåset krånglar trots ok på diagnosen.
Man kan ej heller ha andra magnetiska föremål i närheten av tändlåset. Det stör magnetfältet vid transponderringen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
xtreme_turbo
Posts: 6
Joined: 18 Oct 2007, 23:01
Location: Borgholm

Post by xtreme_turbo »

Dennis wrote:Transpondern i nycklen har jag väldigt svårt att tro det kan bli fel på, då det är en slags permanentmagnet med nord och sydpolar staplade i ett specifikt mönster.
Väldigt vanligt däremot att antennringen runt tändlåset krånglar trots ok på diagnosen.
Man kan ej heller ha andra magnetiska föremål i närheten av tändlåset. Det stör magnetfältet vid transponderringen.
Så det du säger är alltså att det kan vara "nyckel nummer 2" som "stör"... det skulle ju så fall kunna hjälpa om jag tar separerar nycklarna från varandra? Dom sitter alltså i samma gummisnodd just nu.
Andreas Mårtensson
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Jag återupplivar denna tråd och ställer min frågar här.

Vi har en clio (1,4 99-00) i familjen som har liknande problem.
Igår ville den bara inte starta trots att den gick en halvtimme tidigare.

Låter man den stå på tändningen så slocknar lampan med båda nycklarna men ändå vägrar den sen att starta. Om det hade varit startspärren så ska väl lampan blinka om den går in? Var kan reläet sitta om det är den som krånglar?

/Johannes
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Johannes. -Kolla tändlägesgivaren.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Oj det var snabbt svar.. :shock: :D

Hur kollar man den vettigast?
Är det resistansen över ungefär som man kollar vevaxelgivaren på r5:an?
Eller byter man den bara?

Tack!
mvh Johannes
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Mr. Pink wrote:Oj det var snabbt svar.. :shock: :D

Hur kollar man den vettigast?
Är det resistansen över ungefär som man kollar vevaxelgivaren på r5:an?
Eller byter man den bara?

Tack!
mvh Johannes
Ja.Eventuleet bara glapp i kontaktstycket.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply