Vad är en Renault-entusiast?
Moderator: Forumpolisen
Vad är en Renault-entusiast?
Har alltid undrat, vad det är som verkligen gör en person till den sanna Renault-entusiasten...Vad är det, egentligen som gör att man kallar en person för Renault-entusiast?
Om man har en granne som heter ELF?
Om man höjer Renault till skyarna, och snackar illa om alla andra märken?
Om man hävdar tvärsäkert att Renault är det BÄSTA som finns, men provkör aldrig några andra märken för att man är lojal..
Om man har en massa påbörjade objekt (varav 10 st står spridda i delar) från 50-tal till sent 80-tal. Men endast en bil är i drift och fullgott trafiksäkert skick.
Om man blir darrig och får stegrad puls när man hör någon säga Renault, eller om efter att fått syn på en Renault får ett fånigt leende i ansiktet som inte rikgit går bort förrän man ser en rostig 740.
Berätta gärna, ni som "vet" - eller tror er veta - för det är ganska så intressant. Det kanske inte är fullt tillräckligt att bara "älska" sin bil?
Detta kan bli en ganska så intressant diskussion
Vilka kallar sig Renault-entusiaster, och framför allt varför?
Om man har en granne som heter ELF?
Om man höjer Renault till skyarna, och snackar illa om alla andra märken?
Om man hävdar tvärsäkert att Renault är det BÄSTA som finns, men provkör aldrig några andra märken för att man är lojal..
Om man har en massa påbörjade objekt (varav 10 st står spridda i delar) från 50-tal till sent 80-tal. Men endast en bil är i drift och fullgott trafiksäkert skick.
Om man blir darrig och får stegrad puls när man hör någon säga Renault, eller om efter att fått syn på en Renault får ett fånigt leende i ansiktet som inte rikgit går bort förrän man ser en rostig 740.
Berätta gärna, ni som "vet" - eller tror er veta - för det är ganska så intressant. Det kanske inte är fullt tillräckligt att bara "älska" sin bil?
Detta kan bli en ganska så intressant diskussion

Vilka kallar sig Renault-entusiaster, och framför allt varför?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Detta kommer att bli en lång och trevlig diskussion.
Varför jag kallar mig Renault-entusiast?
Det började för 30 årsen. Fick en Renault-broschyr över modellprogrammet 1978. Tittar man tillbaks var den broschyren värre än knark för mig, fast i Renault-träsket så fort jag började bläddra i broschyren. Första drömbilen hette Renault 30 TS, åren gick 1980 kom 30 TX med insprutningsmotor. Då blev det den. 1981 kom det en ännu bättre utrustad 30 TX. Det skulle ta tio år innan min dröm blev verklighet i december 1991 köpte jag min första 30 TX av årsmodell 1981. Idag är jag stolt ägare av fyra drömbilar. Nu har min dröm utökads till att få äga alla fem kvar varande 30 TX som såldes i Sverige 1981. Bara en bil kvar. Sen är det ingen dröm längre.
En riktig entusiast kanske gör som jag: Åker ensam ned till Frankrike, fotar drömbilen han åker i utanför fabriken där den är tillverkad och sedan fortsätter ned till World Series by Renault vid Magny-Cours banan. Deltar i paraden för samlarbilar, äter middag tillsammans med kända motorsports profiler som har kört för Renault. Träffar nya Renault 30 vänner, de nya vännerna blir eld och lågor när de får se strålkastartorkare på en 30, såna har vi bara sett i reservdelskatalogen sa de. Av mina nya vänner blir jag presenterad, inför självaste Jean Ragnotti och chefen för Renault Histoire & Collection Christian Schmaltz.

Det började för 30 årsen. Fick en Renault-broschyr över modellprogrammet 1978. Tittar man tillbaks var den broschyren värre än knark för mig, fast i Renault-träsket så fort jag började bläddra i broschyren. Första drömbilen hette Renault 30 TS, åren gick 1980 kom 30 TX med insprutningsmotor. Då blev det den. 1981 kom det en ännu bättre utrustad 30 TX. Det skulle ta tio år innan min dröm blev verklighet i december 1991 köpte jag min första 30 TX av årsmodell 1981. Idag är jag stolt ägare av fyra drömbilar. Nu har min dröm utökads till att få äga alla fem kvar varande 30 TX som såldes i Sverige 1981. Bara en bil kvar. Sen är det ingen dröm längre.
En riktig entusiast kanske gör som jag: Åker ensam ned till Frankrike, fotar drömbilen han åker i utanför fabriken där den är tillverkad och sedan fortsätter ned till World Series by Renault vid Magny-Cours banan. Deltar i paraden för samlarbilar, äter middag tillsammans med kända motorsports profiler som har kört för Renault. Träffar nya Renault 30 vänner, de nya vännerna blir eld och lågor när de får se strålkastartorkare på en 30, såna har vi bara sett i reservdelskatalogen sa de. Av mina nya vänner blir jag presenterad, inför självaste Jean Ragnotti och chefen för Renault Histoire & Collection Christian Schmaltz.

Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
att jag håller på med renault beror inte på mig
det är dennis fel..till viss del jag håller fortfarande på med olika renaulter,min första blev en R25 Baccara mest av en slump,mycket bil för pengarna måste man säga,min nästa bil blev en R5gte som min fasters man hade,skulle köra honom med hans bil,jag fick välja vilken bil vi skulle ta,gissa vilken jag valde fick ju köra den hem ensam sen
köpte den sedan.har fortfarande kvar den... blev sedan en espace vilket behövdes då omständigheterna krävde mer plats än en R5gte utan bagage då det satt en låda där,lite svårt att storhandla om man säger så..var sedan tvungen att ha något att pendla med,efter alla renaulter man haft och har så kollade man självklart på en sådan med även andra,men man slipper "betala"för namnet om man köper en renault,så jag fick mest SKITBIL för pengarna när jag köpte en Lag II,som tur är så är jag medlem i renaultklubben,tyvärr måste jag säga att det jag mest har haft nytta med att vara medlem är att jag får billiga reservdelar..så jag kör renault för att det är billigare än att köra med andra märken...hade gärna kört en BMW diesel om jag tyckt det varit värt det..gissa hur stor värdeminskningen är om man kör 3500mil om året...

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Är uppväxt med föräldrar som körde Renault Doffe, 8, 10, 12x3, 16x3, 20, 30, dock utan större märkesintresse. Fick förmånen av att vara med farsan och utföra enklare service/rep.arbeten redan då jag var ganska liten och även sedan fick ta ansvar för eget arbete.På tidigt åttital så flydde de som så många andra från Renault då stora sensuren av modellprogrammet infördes av Volvo.Dock hängde det en lång planch av R25 v6 injection -84 på väggen i hallen.En mörk period av mina tonnår började då farsan hade div. nya packåsnor från Hissingen som avlöste varandra och morsan en Fiat som iof. var lite roligare. Under tiden så rustade jag upp en 12'a med r-20 motor som 18årsbil och sen komm det tätt andra 12'r,15, 17, 18, 30,jag var såld
Insåg Renaults jättemekano, att renaultkomponenter från en modell passar som uppgradering i en annan.
1992 var en vändpunkt, då importerade mina päron en NY (nästan) Espace 2,2 RXE som extrautrustades med bredfäljar och sänkningsats.
Sedan 1993 bedriver jag egen verkstad och har kommit i kontakt med det mesta, men renault ligger mej närmast fast man tvekar på kvaliteten spec.på nyare modeller.Om jag skulle välja annat märke så blir det säkert ALFA av något slag.
Man skulle kunna dra igång en lång tråd om varje bil man haft eller har.
Mitt svar på varför jag tycker så bra om Renault är att de träffar så rätt på mixen -design,körglädje,komfort,ekonomi och citerar Renee's slogan -Det finns ett tillfälle för varje Renault och en Renault för varje tillfälle.

1992 var en vändpunkt, då importerade mina päron en NY (nästan) Espace 2,2 RXE som extrautrustades med bredfäljar och sänkningsats.
Sedan 1993 bedriver jag egen verkstad och har kommit i kontakt med det mesta, men renault ligger mej närmast fast man tvekar på kvaliteten spec.på nyare modeller.Om jag skulle välja annat märke så blir det säkert ALFA av något slag.
Man skulle kunna dra igång en lång tråd om varje bil man haft eller har.
Mitt svar på varför jag tycker så bra om Renault är att de träffar så rätt på mixen -design,körglädje,komfort,ekonomi och citerar Renee's slogan -Det finns ett tillfälle för varje Renault och en Renault för varje tillfälle.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Vad är en Renault-entusiast?
Känner mig träffad
När min farmor sedan skulle köpa sig en bil så propsade farsan på att det skulle bli en 4CV men farfar tyckte att det var onödigt att köpa en utgående modell så det blev en doffe. Åren gick och farmor åkte under dessa år mest renault (doffe, 10, 16, 12). 1972 så köpte farsan sin 4CV (en 52, han har den kvar en idag) i denna CV så har vi åkt på semester och diverse bilträffar så det är inte konstigt att man blev lite knäpp
köpte mig en doffe sedan en r8 sedan äntligen en CV och sedan dess har det rullat på
Varför Renault? jag håller med de ovanstående det är en billig bil med skaplig kvalite och roliga köregenskaper samt oftast lite anorlunda design.
En annan sak som jag tycker är roligt med renault är som dennis sa: "renaults jättemekano" delar från olika modeller passar på de äldre så det är "lätt" att uppdatera... om man vill

För min del började det 1952 när far min, blott 5 år gammal såg en 4cv i skyltfönstret hos renaulthandlarenkmfdm wrote:

Varför Renault? jag håller med de ovanstående det är en billig bil med skaplig kvalite och roliga köregenskaper samt oftast lite anorlunda design.
En annan sak som jag tycker är roligt med renault är som dennis sa: "renaults jättemekano" delar från olika modeller passar på de äldre så det är "lätt" att uppdatera... om man vill

Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Oj, mitt i prick då Mange! Haha, med Renaults jätte-mekano kan du skruva ihop nåt riktigt skojigt till 2008, om du har ett lager av olika delar från tidiga till sena Renaulter. En HotRod, á la 4CV med kromad värstingmotormange wrote:Känner mig träffad![]()
![]()
![]()
För min del började det 1952 när far min, blott 5 år gammal såg en 4cv i skyltfönstret hos renaulthandlarenkmfdm wrote:
När min farmor sedan skulle köpa sig en bil så propsade farsan på att det skulle bli en 4CV men farfar tyckte att det var onödigt att köpa en utgående modell så det blev en doffe. Åren gick och farmor åkte under dessa år mest renault (doffe, 10, 16, 12). 1972 så köpte farsan sin 4CV (en 52, han har den kvar en idag) i denna CV så har vi åkt på semester och diverse bilträffar så det är inte konstigt att man blev lite knäpp
köpte mig en doffe sedan en r8 sedan äntligen en CV och sedan dess har det rullat på
![]()

Så, men jag är nyfiken på vilka parametrar som styr, och vilka kriterier man skall uppfylla för att bli kallad en sann Renault-entusiast

Och vem/vilka som sätter ribban och har tolkningsrätten.
Finns det olika grader av entusiasm?
När man anmäler sig till klubben står det:
Club Renault Sverige är öppen för alla Renaultägare och Renault- intresserade. Det spelar ingen roll vilken Renaultmodell du har. Likaså är modeller som innehåller Renault-drivlina, t.ex. Lotus Renault Europa, välkomna. Att äga en Renault är inte nödvändigt.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Gillar funktion före bling så en raceinspirerad CV, kommer att byggas någongångkmfdm wrote:
Oj, mitt i prick då Mange! Haha, med Renaults jätte-mekano kan du skruva ihop nåt riktigt skojigt till 2008, om du har ett lager av olika delar från tidiga till sena Renaulter. En HotRod, á la 4CV med kromad värstingmotorklädd i Latex eller lack
Korvkioskarna skulle komma och stå i kö för att få bli körda runt sig.
Så, men jag är nyfiken på vilka parametrar som styr, och vilka kriterier man skall uppfylla för att bli kallad en sann Renault-entusiast![]()
Och vem/vilka som sätter ribban och har tolkningsrätten.
Finns det olika grader av entusiasm?
När man anmäler sig till klubben står det:
Club Renault Sverige är öppen för alla Renaultägare och Renault- intresserade. Det spelar ingen roll vilken Renaultmodell du har. Likaså är modeller som innehåller Renault-drivlina, t.ex. Lotus Renault Europa, välkomna. Att äga en Renault är inte nödvändigt.

Har man intresse över märket så är man någon sorts entusiast... sen finns det ju självklart olika skalor från måttlig till extrem

Föräldrar kan bidra till många fula vanorFalk wrote:Jag åkte hem från BB i en CV4, lärde mig köra bil som 10-åring i en Doffe, tog körkort i en R12'a... Och inte har jag tagit nå'n skada...

Jag får väl vara glad att jag är så pass opåverkad av min historia. Pappas första bil var en 4CV, sedan följde 47 Volvo i olika former å färger. En vit Clio "provkörde" han 1 månad, sedan blev det Volvo igen.
Den andra delen, "plastpappa" å mamma har varit Peugeot-åkare.
Min första drömbil var en Maserati (4-5 års åldern) och det skulle väl vara trevligt att äga en sådan

Mange - en racinginspirerad 4CV - snegla då på Le Mans 4CV:n

Last edited by kmfdm on 16 Oct 2007, 08:47, edited 1 time in total.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Första bilen jag åkte i var en vit Renault 4 från 1968. Att det blev Renault var att mina föräldrar hade Renault.
Johan Larsson, Säffle
En 1063 (de var så de hettekmfdm wrote:
Mange - en racinginspirerad 4CV - snegla då på Le Mans 4CV:nEtt syskon till Le Féroce blir väl ytterligare ett litet monster

Hvem "oppfant" bilen? Hvorfor heter det kardang, pinjong osv.? (beklager norsken, håper dere forstår), Hvorfor ligner Peugot , (dårlig i fransk , jeg ) , 605 så innmari på Renault 25, som kom ti år før...... ?Johan wrote:Detta kommer att bli en lång och trevlig diskussion.![]()
En riktig entusiast kanske gör som jag: Åker ensam ned till Frankrike, fotar drömbilen han åker i utanför fabriken där den är tillverkad och sedan fortsätter ned till World Series by Renault vid Magny-Cours banan. Deltar i paraden för samlarbilar, äter middag tillsammans med kända motorsports profiler som har kört för Renault. Träffar nya Renault 30 vänner, de nya vännerna blir eld och lågor när de får se strålkastartorkare på en 30, såna har vi bara sett i reservdelskatalogen sa de. Av mina nya vänner blir jag presenterad, inför självaste Jean Ragnotti och chefen för Renault Histoire & Collection Christian Schmaltz.![]()
![]()
Se hjulopphenget på en 5'er, Like stort som på 605'en , bare se.....

Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
- R5 GTS
- Laguna
PäronhalvaTony wrote:första renault jag åkte i var min egen.. farsan hade päronhalva när jag var liten

Avslöja nu vad det är för bilmärke - är det tyskt eller svenskt?
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
svenskt med v4akmfdm wrote:PäronhalvaTony wrote:första renault jag åkte i var min egen.. farsan hade päronhalva när jag var liten![]()
Avslöja nu vad det är för bilmärke - är det tyskt eller svenskt?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st