Rétromobile 2008

Allt om träffar, sammankomster och evenemang

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Rétromobile 2008

Post by Johan »

För dem som är sugna på att åka till Rétromobile.
Rétromobile i Paris är öppet 8-17 Februari 2008.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Japp skall dit. åker som jag gjorde iår, över första helgen. Denna gång så skall vi försöka gå på renaultmuseumet innan retron.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Har inte bestämt mig vad jag ska åka på. Bilsalongen och något World Series by Renault är ett måste för mig.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:Japp skall dit. åker som jag gjorde iår, över första helgen. Denna gång så skall vi försöka gå på renaultmuseumet innan retron.
Paris é alltid trevligt, men det är trevligare väder på hösten! Bilsalongen ligger bättre i tiden :)
Finns det ett Renaultmuseum i Paris?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Det ska finnas ett litet om Renault utan bilar. Handlar mer om hur Renault utvecklade sig och hur de byggde bilarna. Har inte själv varit där, ett besök där vore inte fel. Men den stora bilsamlingen i Flins skulle jag hellre vilja se, skulle vara trevligt att få se en helt oanvänd R30. Men vi får vara ett gäng som får be snällt om vi får se samlingen någongång.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

Post by Djet »

Lutar nog åt Retromobile för mig också. Har dock inte bestämt riktigt när än. Tycker det är en trevlig grej att ha att se fram emot i vintermörkret.

Har man tur kan ju vädret vara ganska bra. I år var det definitivt helt OK. :)
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Djet wrote:Lutar nog åt Retromobile för mig också. Har dock inte bestämt riktigt när än. Tycker det är en trevlig grej att ha att se fram emot i vintermörkret.

Har man tur kan ju vädret vara ganska bra. I år var det definitivt helt OK. :)
+17 grader i februari 2007 var helt OK, men det är nog inte troligt att det upprepas 2008. Finns det mkt grejor till "Djeten"? Charmigt med Retromobile, men lite synd att det blir Renault-fattigt även 2008.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Det kan ju bli något speciellt 2008, Renault fyller 110 år. :D
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

Post by Djet »

kmfdm wrote:
Djet wrote:Lutar nog åt Retromobile för mig också. Har dock inte bestämt riktigt när än. Tycker det är en trevlig grej att ha att se fram emot i vintermörkret.

Har man tur kan ju vädret vara ganska bra. I år var det definitivt helt OK. :)
+17 grader i februari 2007 var helt OK, men det är nog inte troligt att det upprepas 2008. Finns det mkt grejor till "Djeten"? Charmigt med Retromobile, men lite synd att det blir Renault-fattigt även 2008.
Jag har faktiskt haft liknande väder en gång tidigare på Retromobile, så jag tror på det. :roll:

Tyvärr finns det nog aldrig särskilt mycket grejor till "Djeten" men chansen är oändligt mycket större i Frankrike än i Sverige. Prisnivåerna på delar är dock lite väl upphissade på Retromobile. Var otroligt sugen på ett par speciella Marchalstrålkastare passande "Djeten" förra gången men blev för snål. Har naturligtvis ångrat mig sen.

Vet du att det blir Renaultfattigt eller antar du det bara (programmet är väl inte officiellt än)? Vissa år kan det vara riktigt mycket Renault. Ett år när jag var dit visade de t.om. några nyare konceptbilar. Bland annat Initiale från 1995, en grymt läcker skapelse med "nedtrimmad" F1 motor.
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Djet wrote:
kmfdm wrote:
Djet wrote:Lutar nog åt Retromobile för mig också. Har dock inte bestämt riktigt när än. Tycker det är en trevlig grej att ha att se fram emot i vintermörkret.

Har man tur kan ju vädret vara ganska bra. I år var det definitivt helt OK. :)
+17 grader i februari 2007 var helt OK, men det är nog inte troligt att det upprepas 2008. Finns det mkt grejor till "Djeten"? Charmigt med Retromobile, men lite synd att det blir Renault-fattigt även 2008.
Jag har faktiskt haft liknande väder en gång tidigare på Retromobile, så jag tror på det. :roll:

Tyvärr finns det nog aldrig särskilt mycket grejor till "Djeten" men chansen är oändligt mycket större i Frankrike än i Sverige. Prisnivåerna på delar är dock lite väl upphissade på Retromobile. Var otroligt sugen på ett par speciella Marchalstrålkastare passande "Djeten" förra gången men blev för snål. Har naturligtvis ångrat mig sen.

Vet du att det blir Renaultfattigt eller antar du det bara (programmet är väl inte officiellt än)? Vissa år kan det vara riktigt mycket Renault. Ett år när jag var dit visade de t.om. några nyare konceptbilar. Bland annat Initiale från 1995, en grymt läcker skapelse med "nedtrimmad" F1 motor.
Ja, det är lika bra att shoppa loss medan man har chansen! Pruta :lol: Ångrar man sig efter köpet kan man alltid sälja dyrt när man kommit hem.
Har hört (fått info om) att det blir Renaultfattigt, så åker man ner enbart för att se en massa Renaulter blir man nog besviken. MEn skall man shoppa delar till sin klenod så kanske det blir en lysande affär 2008?
Peugeot hade ju ett intressant utbud förra året - så franska bilar blir det nog gott om ändå - och annat intressant.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Djet
Posts: 79
Joined: 17 Feb 2006, 16:50
Location: Hudiksvall

Post by Djet »

OK ! Man får väl avvakta lite och invänta program. Hursomhelst brukar det vara ett trevligt "brejk" i vardagen att åka dit.

Var egentligen också sugen på att åka på Epoq Auto i Lyon i November, men det får bli en annan gång. Ser ut att vara en skaplig tillställning dock.
http://www.les3a.com/index-epoq.php

Är det nån som har varit på den nån gång ?
Mårten Björs, Hudiksvall
Medlem 1662
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Djet wrote:OK ! Man får väl avvakta lite och invänta program. Hursomhelst brukar det vara ett trevligt "brejk" i vardagen att åka dit.

Var egentligen också sugen på att åka på Epoq Auto i Lyon i November, men det får bli en annan gång. Ser ut att vara en skaplig tillställning dock.
http://www.les3a.com/index-epoq.php

Är det nån som har varit på den nån gång ?
Där har jag inte varit. Däremot har jag varit i Reims, där har de en bilsalong för gamla bilar. Har gjort mer fynd där än på Retromobile. Salongen i Reims är omkring vecka 11 i mars. Var där 1999.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

i reims ligger väl även priserna lite lägre än på retromobil.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

mange wrote:i reims ligger väl även priserna lite lägre än på retromobil.
Det gör dom. Köpte en strålkastarinsats till R30 serie2 för 50 francs ca 65 kronor. När betalningen var klar frågade säljaren till vilken bil den passade på, svarade med R30 serie 2. När de inte vet vad de passar till kan man göra fina fynd. :lol:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Det är en utställning om Jean Rédélé, grundaren till Alpine. På L'Atelier Renault 19 januari - 16 mars 2008. Det kanske är något att kombinera tillsammans med Retromobile?
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Post Reply