Megane 1,6 16V -04 på tre cylindrar

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mogglin

Megane 1,6 16V -04 på tre cylindrar

Post by mogglin »

Min Megane -04 går på tre cylindrar och motorvarningslampan blinkar. Problemet kom efter att jag bilen stått en vecka och jag skulle åka iväg. När jag startade bilen så var den svagare än vanligt och redan efter 10 meters färd insåg jag att den misständer vid belastning/gaspådrag. Efter 20 m börjar motorvarningslampan blinka. Jag körde tillbaka till parkeringen, stängde av bilen och provade igen med samma resultat, på tomgång så går bilen ojämt men ingen lampa tänds, om man gasar till lite så hörs det tydligt att den går på tre cylindrar och då börjar varningslampan blinka.
Bilen har gått 5500 mil och 3000 mila servicen var för ett år sen, jag kör inte så mycket.

Jag har demonterat tändspolarna och mätt upp dem, fick tag på värden från Hayenes, men min multimeter stämmer nog inte helt, jag får 2.2 ohm på primärkretsen och ca 11 kohm på sekundär, det stämmer hyffsat mot boken, primär ska vara 0,55 ohm men mitt instrumet är inte helt ok, dock får jag samma värde på alla fyra.
Jag har en standard OBD2 läsare och undrar om någon vet om man kan läsa av felmeddelandet med den i min Megane, jag har sett olika bud om detta...

Vad är nästa steg, ska jag gå vidare på tändspolarna och köpa en ny byta dem en i taget och se om det löser problemet, eller är det ett bränsleproblem? Jag vågar inte heller köra ner den till Bilia, man vill ju inte bränna katalysatorn... och så är det väl 8 veckors kö som vanligt på bilia... Tacksam för alla tips!
Morgan Lindström
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Låssa fästskruven till spolarna och lyft upp en isänder långsamt så hör du om gnista slår mellan spole och stiftet,där det intehörs någon skilnad är spolen kass.
Man får inte låssa lågspänningssidan och sätta dit den igen när motorn är igång,då kan man förstöra den eller slutsteget i boxen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mogglin

Post by mogglin »

tack! Jag ska testa det i morgon när det är ljust... jag stängde av bilen innan jag kopplade i eller ur något, är den försiktiga typen, sen jag eldade upp boxen på min twingo...
Återkommer med rapport!
Morgan Lindström
Post Reply