Vanligt "fel" glapp i ratten Clio 16v?
Moderator: Forumpolisen
Vanligt "fel" glapp i ratten Clio 16v?
Hej!
Fick ett infall å ringde på en Clio 16v, provkörde den, och gjorde en snabbkoll. En 91:a. Hyfsat snygg, rätt OK pris - men: Glapp i ratten (eller vad heter det?) Man kunde vicka på ratten ca 20 mm åt höger å vänster utan att bilen liksom svarade. Hur vanligt är det med det felet, och vad gör man åt det? Vad kostar det att fixa det på verkstad ca?
Har slagit bilen helt ur hågen, för jag har ingenstans att göra av den.
Dessutom blev den nog såld 20 min efter jag stuckit därifrån.
Hade nog fått den för 8000 kr om jag slagit till på studs, men jag vete f-n om den var värd det. Hade gått 12000 mil (men man vet ju inte om mätaren skruvats...) Sista service gjord 2001, godkänd besiktning 2007 med en anmärkning om handbromsen, annars rätt fin.
Tala nu om för mig hur korkad jag var som inte köpte den
Fick ett infall å ringde på en Clio 16v, provkörde den, och gjorde en snabbkoll. En 91:a. Hyfsat snygg, rätt OK pris - men: Glapp i ratten (eller vad heter det?) Man kunde vicka på ratten ca 20 mm åt höger å vänster utan att bilen liksom svarade. Hur vanligt är det med det felet, och vad gör man åt det? Vad kostar det att fixa det på verkstad ca?
Har slagit bilen helt ur hågen, för jag har ingenstans att göra av den.
Dessutom blev den nog såld 20 min efter jag stuckit därifrån.
Hade nog fått den för 8000 kr om jag slagit till på studs, men jag vete f-n om den var värd det. Hade gått 12000 mil (men man vet ju inte om mätaren skruvats...) Sista service gjord 2001, godkänd besiktning 2007 med en anmärkning om handbromsen, annars rätt fin.
Tala nu om för mig hur korkad jag var som inte köpte den

"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Glapp i ratten är vanligt fel på clio 16v, finns två alternativ, antingen är det leden på rattstången som glappar.. då byter man bussningarna eller drar i en skruv så att det inte glappar längre. Andra alternativet är lite jobbigare, det är att kuggstången/servot har spruckit där det sitter fast i motorvaggan, vanligaste åtgärden är att man svetsar det och vad jag har förstått går det göra på plats i bilen. Inga stora problem, om man vill pilla lite själv.. och för 8000 kan det inte bli fel 
Men plats är alltid stort bekymmer med bilar.. Mina föräldrar håller på och tjata att jag ska få bort en 19 (reservdelsbilen) från deras gräsmatta, men det finns fortfarande för mycket delar kvar som går att rädda...

Men plats är alltid stort bekymmer med bilar.. Mina föräldrar håller på och tjata att jag ska få bort en 19 (reservdelsbilen) från deras gräsmatta, men det finns fortfarande för mycket delar kvar som går att rädda...
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
låter billigt om den var besiktad å så men inte behöver du ångra dig
att köpa en gör-det-självbil när man inte gör-det-självbil är dumt. bättre att slanta lite mer och få en finare bil 


Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Du har alldeles rätt! Hade jag köpt den hade jag haft två st att pyssla om!mange wrote:låter billigt om den var besiktad å så men inte behöver du ångra digatt köpa en gör-det-självbil när man inte gör-det-självbil är dumt. bättre att slanta lite mer och få en finare bil

Tyckte servon var lite trög åxxå, å motorljudet var HÖGT. Din brorsa har väl en clio 16v? Är den väldigt "högljudda"?
Verkade vara en kul bil i alla fall. Kanske i ett annat liv

"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Har själv åkt 16 V i min ungdom
Det är en mycket rolig bil..... men visst den är inte så tyst som en megane. Brollan har brum brum avgassystem på sin så den är rejält bullrig 


Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

"I min ungdom"...mange wrote:Har själv åkt 16 V i min ungdomDet är en mycket rolig bil..... men visst den är inte så tyst som en megane. Brollan har brum brum avgassystem på sin så den är rejält bullrig

Det var nog originalavgas på clion. Hade varit intressant att få veta vad "en kännare" hade ansett om bilen efter titt å provrunda. Den som köpte den kanske gjorde sitt livs klipp - eller inte.
Den verkade avsevärt billigare än de som man brukar snubbla över på blocket, och då har dom man ser i regel gått runt 20 000 mil, och säjaren vill ha mkt mera än 12 000 kr.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.