F7r Megane i clio 1.8 16v?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

F7r Megane i clio 1.8 16v?

Post by Tumic »

Då jag har kört ras på min 1.8 16v motor och motorn endå måste ur så går jag och funderar på ett motor byte, funderade först på att skrämma upp min befintliga motor men efter att ha kollat igenom reparations kostnad samt modifierings kostnader konstaterade jag att det inte känns lika aktuellt längre. Så därför börjar jag nu fundera på att stoppa in en f7r motor från en megane i den och är det någon som har erfarenheter från sånna byggen? läste att det skall vara samma motor som i williams bilen men tänkte hur det är med styrboxar med mera om jag kan använda befintliga eller vad som behövs vid ett byte, växellåda med mera. Är det ett plug and play jobb eller en massa modifieringar?
tacksam för svar.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Enligt vad jag lyckats ta reda på angående detta så skiljer sig toppen och elektroniken på Megane-motorn från den som sitter i Williams-versionen av F7R-motorn. Dvs det blir lite strul att få en Megane-motor att lira i en Clio om du inte byter box och härva också.

Jag vet en kille som heter Allard i efternamn som har genomfört ett sånt här byte, tror han finns på forumet. Det går alltså att genomföra men inte helt lätt.

Enklaste är förstås en F7R från en williams, då kan du använda elektronik och box med modifierad programvara, men de existerar inte i Sverige. Dyker upp såna motorer i england då och då.

Sedan finns det de som har satt 1.8l-toppen på ett F7R-block också, ska tydligen funka ganska hyggligt eftersom borrningen är nästan samma, mest slaglängden som skiljer.

Växellåda tror jag ska passa på F7R fast jag tror det sitter en kraftigare variant på Williams och Megane jämfört med Clio 1.8.

Detta kanske inte stämmer men har för mig att den heter JB3 på 1.8:an och JC5 på Megane och Williams... någon vet kanske bättre ang detta?
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Okej tack för infon! men det känns lite värdelöst att köpa en f7r motor för runt 8.000 och bara använda underdelen, satt o kollade på om jag skulle borra min 1.8 och stoppa in 2.0l kolvar men det var ju så lite det skillde i borrning, mest slag. och som sagt williams motorer växer inte på träd. Någon som vet vad som bör göras annars för att få snurr på en 1.8l motor då? toppen är planad alá clio cup och jag har ett chip liggandes till den. har snackat med en kille som är vilig att porta den också. tänkte lite på kammar om man kan slipa om orginal eller om man åker på att köpa nya för 9.000 spänn?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Håller med om att 8000:- är lite väl häftigt i sammanhanget. Sklijer ju trots allt inte mer än 13 hk. Visserligen är det ganska stor skillnad på vridet men i ditt fall lönar det sig nog bättre att utveckla 1.8:an istället.

Kammar borde gå att få tag på billigare än 9000:- från england t ex. Kolla http://www.bbperformancetuning.co.uk/ och http://www.k-tecracing.com/ till att börja med i alla fall.
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Jo jag har kollat lite på k-tech förut, någon som har handlat där förut, tänkte frakt kostnader/bemötande från personal?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Du kan använda en Megane F7R, dock behöver du kabelhärva ECU, nycklar och andra prylar som hör till lås och startspärr.. på www.renaultsportsclub.com har detta diskuterats i oändlighet. Växellådan från din 1.8 passar, men meganens är mycket bättre.. den tål ganska mycket mer vrid etc. för kammar med och andra godsaker finns t.ex http://catcams.co.uk/ vad jag har hört ska man dock holla sig undan Kent kammar och kugghjul..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Okey, kan vara bra att man har kött på benen om man ska starta ett sånt projekt, men det blir en dyr sväng med ett motorbyte så jag får nog lägga pengarna på den befintliga motorn, blir nog ett par kammar/kam drev från k-tec, portad topp, chip, induction kit och lite prylar runt om så som bromsslangar och andra bra och ha grejer för att kunna åka lite å bana med den.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Ska du ändå lägga ner så mycket som att renovera och köpa kammar mm till 1,8 skulle jag personligen väntat med kammar och skaffat 2.0an det extra vridet gör ganska mycket enligt vad jag har hört..

Läs lite trådar angående detta tror jag att du med ändrar uppfattning..

I england åker det runt en gul clio med 220 hästar med en F7R under huven.. :wink:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Hehe jo, men om jag ska köpa en motor, blir de runt 6-8.000:- sen ska man ha en låda, det är runt 5.000:- styrboxar och kabelhärva kan man få räkna runt 4 nästan om man har otur, och när man byter motor så vill man stoppa på ny kam rem, och då vart det lite packningar och grejer. och man har en motor på 150 hk, är det värt dom pengarna? landar ju på nästan 20 innan det är klart om man har otur, har man tur kan man dycka över grejer billigt, men som det ser ut nu måste man köpa på skroten och det blir inte super gratis.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Motor på skroten och eftermarknadssprut, Eller piggyback på ditt gamla kan ju vara en lösning som blir mycket billigare.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Dennis wrote:Motor på skroten och eftermarknadssprut, Eller piggyback på ditt gamla kan ju vara en lösning som blir mycket billigare.
Ska man köra individuella spjällhus senare måste man köra eftermarknadssprut.. Med det och lite kammar och portning så kan du komma upp i ca 200 ur en 2.0a skulle jag tro..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

vilken väg man än väljer ett gå så kommer det kosta men så är det här i livet, motorn åker ur nu i veckan och får väl slå isär den och ta ställning sedan till hur allt skall bli. då jag har begränsat med tid och plats så har jag inte tid att bygga om en massa och testa mig fram utan allt måste falla på plats och fungera på en gång om det skall bli av.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Om du inte har tid och plats går det fortast att köpa komplett 2,0 på skroten och flytta givare och kabelhärva från 1,8an till 2,0 och skaffa piggibacksprut och hoppas att lådan håller mer än en kvart
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Chansningar är inget alternativ, den måste hålla :P
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Köp en 2,0a med vxllåda så vet du att det håller!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply