Kangoo spännrulle = Drivrem av = Kamrem av = motorras.
Moderator: Forumpolisen
-
Kangoo spännrulle = Drivrem av = Kamrem av = motorras.
Ville bara informera att jag efter min 12000-mila-service på Kangoon, körde ca 100 mil innan spännrullen till drivremmen skar vilket resulterade i att remmen gick av och trasslade in sig i drivhjulet vilket resulterade i att kamremmen gick av vilket resulterade i att ventiler och sk*t gick sönder.
Då denna spännrulle inte servas enligt Bilia så är det inte deras fel trots att de servade bilen. MEN nu var de så justa att de ändå betalade hela kalaset och numera har de lagt in denna spännrulle i serviceintervallet för Kangoo (och säkert fler modeller) framöver
Hela haveriet gick på ca 100-200 meter (i 90km/h) och hördes inte mer än ett piskande ljud från drivremmen som gick av. Jag kunde inte höra ventilraset överhuvudtaget.
Personligen tycker jag kamremsuppfinnaren borde skjutas (om han hade levt) och kamkedjans uppfinnare hyllas.
Mvh
Johan
Då denna spännrulle inte servas enligt Bilia så är det inte deras fel trots att de servade bilen. MEN nu var de så justa att de ändå betalade hela kalaset och numera har de lagt in denna spännrulle i serviceintervallet för Kangoo (och säkert fler modeller) framöver
Hela haveriet gick på ca 100-200 meter (i 90km/h) och hördes inte mer än ett piskande ljud från drivremmen som gick av. Jag kunde inte höra ventilraset överhuvudtaget.
Personligen tycker jag kamremsuppfinnaren borde skjutas (om han hade levt) och kamkedjans uppfinnare hyllas.
Mvh
Johan
Johan Hasselqvist - Göteborg
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
Renault Kangoo 1.4 -99 Family
BlåGrön, girafflucka, radiofjärr.
helt galet att INTE byta denna rulle då den inte kostar särskilt mycket och dessutom orsakar stora kostnader.. personligen skulle jag inte byta kamrem utan att byta båda rullarna. en del byter även vattenpumpen när man ändå är där och härjar..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
-
Re: Kangoo spännrulle = Drivrem av = Kamrem av = motorras.
Hej
I fredags den 23 byte jag drivrem hos Bilia i Nacka. De byt också spännhjulet. I måndags, efter ca 5 mil packade hela skiten ihop pga
att drivremmen gått av. Enligt Bilias första undersökning beroende på
att lagret i generatorn skurit. Självklart anser de att de inte har något
ansvar. Så nu har jag en Renault Kangoo 1,4 med motorhaveri.
Jag är av den åsikten att Bilia bör veta att allt måste bytas. Min bil har gått
ca 11 400 mil.
Jag skall driva frågan mot
I fredags den 23 byte jag drivrem hos Bilia i Nacka. De byt också spännhjulet. I måndags, efter ca 5 mil packade hela skiten ihop pga
att drivremmen gått av. Enligt Bilias första undersökning beroende på
att lagret i generatorn skurit. Självklart anser de att de inte har något
ansvar. Så nu har jag en Renault Kangoo 1,4 med motorhaveri.
Jag är av den åsikten att Bilia bör veta att allt måste bytas. Min bil har gått
ca 11 400 mil.
Jag skall driva frågan mot
Fredrik Westin
Undrar hur de kom fram till det?
Drivs generatorn av kamremmen på den motorn?
På min sitter det två remmar där.. kamrem plus en för servo och generator...
Skulle generatorn skära så tror jag inte kamremmen skulle gå om man inte har otrolig otur...
Drivs generatorn av kamremmen på den motorn?
På min sitter det två remmar där.. kamrem plus en för servo och generator...
Skulle generatorn skära så tror jag inte kamremmen skulle gå om man inte har otrolig otur...
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
Självklart inte. Men det är lika självklart att man snurrar på alla lagringar som berör aggregatremmen och bedömmer skicket, specielt när man som mekaniker vet följderna.MrSmecker wrote:Så man ska alltså byta generatorn också för att vara på den säkra sidan vid kamremsbyte??Jag är av den åsikten att Bilia bör veta att allt måste bytas.
Jag tycker det verkar som slapphet från mekanikerns sida att han inte upplyst om att generatorlagerna är slut och kan skära när som helst.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem