Pulserande ljud som försvinner vid högersväng

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Svekke

Pulserande ljud som försvinner vid högersväng

Post by Svekke »

Hej! Mitt första inlägg på detta forum.

Bilen är en Kangoo-99 och på senare tid har det utvecklats ett jobbigt ljud från framvagnen. Det låter lite som när man har dubbdäck, men kompletterat med ett varvrelaterat pulserande ljud. Ljudet minskar radikalt när man svänger höger, det verkar konstant vid rakt fram eller vänstersväng.

Allra sista dagarna har detta kompletterats av ett skrapande ylande ljud somkommer då och då: detta ljud försvinner vid inbromsning, men återkommer snart igen (lite jobbigt att köra med bromsen nere hela tiden...)

Jag har hissat upp hjulen (ett i taget, jag har bara domkraft) och båda framhjulen rullar bra, jag har inte kollat där bak. Jag märker inga direkta glapp, men jag har inte heller någon referens. Bromsarna verkar inte ligga an. Inga tydliga missljud när man rullar hjulen i luften, möjligen ett svagt skrapande från högerhjulet.

Jag har ingen aning om vad det kan vara, men tar tacksamt emot tips.
Kangoo 1,4 -99 "Somac"
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Pulserande ljud från farmvagnen som försvinner när man svänger är ofta hjullager, i ditt fal verkar det som höger då det försvinner vid högersvängar (hjulet lättar en aning, belastningen på lagret minskar en aning)

Jag har precis samma på min 19 fn :wink:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Svekke

Post by Svekke »

Tack, det låter troligt.

Har du eller någon annan förslag på bra verkstad i Stockholmsområdet som inte skörtar upp mig totalt för att byta hjullager?
Kangoo 1,4 -99 "Somac"
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Nääs bilservice på söder.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply