Hoppad kamrem Scenic DTI. Toppackning?
Moderator: Forumpolisen
Hoppad kamrem Scenic DTI. Toppackning?
Hej vänner! Problemet är löst!
Jag har drabbats av en drivrem som fransat upp sig och kilat in sig i vevaxeldrevet med följd att kamremmen hoppat ett okänt antal kuggar (2 enligt min mening). Trist då drivremmen byttes på verkstad i samband med service i april 06.
Jag har demonterat toppen och kan inte se några skador på ventiler eller kolvar. Ventilerna verkar täta vid vätsketest så jag tänker nog sätta ihop den igen och testa funktionen.
Behöver info om hur vevaxelläget säkerställs. Har fått tips om hålet i blocket som meddels 8 mm borr el. dylikt skall passa i vevaxeln. Vill dock gärna veta exakt hur detta går till, hur långt borr/dorn som behövs m.m.
Behöver också info om vilken toppackning jag skall köpa. Finns i 3 tjocklekar (1.35, 1.45 och 1.55) Min gamla packning har 2 stansade "hål" i den del som sitter okomprimerad utanför blocket. Vilken tjocklek motsvarar det?
Tacksam för svar från detta eminenta forum.
Hej vänner, problemet är löst. Felet var att kilen på kamdrevet gått av och kamdrevet vridits 1/4 varv jämfört med kamaxeln. Inte konstigt att märkningar inte stämde. Tyvärr är kilen integrerad i kamdrevet så nytt drev fick det bli. Motorn är ihopsatt och går finfint. Skönt att veta att hoppad kamrem inte alltid innebär haveri!
Jag har drabbats av en drivrem som fransat upp sig och kilat in sig i vevaxeldrevet med följd att kamremmen hoppat ett okänt antal kuggar (2 enligt min mening). Trist då drivremmen byttes på verkstad i samband med service i april 06.
Jag har demonterat toppen och kan inte se några skador på ventiler eller kolvar. Ventilerna verkar täta vid vätsketest så jag tänker nog sätta ihop den igen och testa funktionen.
Behöver info om hur vevaxelläget säkerställs. Har fått tips om hålet i blocket som meddels 8 mm borr el. dylikt skall passa i vevaxeln. Vill dock gärna veta exakt hur detta går till, hur långt borr/dorn som behövs m.m.
Behöver också info om vilken toppackning jag skall köpa. Finns i 3 tjocklekar (1.35, 1.45 och 1.55) Min gamla packning har 2 stansade "hål" i den del som sitter okomprimerad utanför blocket. Vilken tjocklek motsvarar det?
Tacksam för svar från detta eminenta forum.
Hej vänner, problemet är löst. Felet var att kilen på kamdrevet gått av och kamdrevet vridits 1/4 varv jämfört med kamaxeln. Inte konstigt att märkningar inte stämde. Tyvärr är kilen integrerad i kamdrevet så nytt drev fick det bli. Motorn är ihopsatt och går finfint. Skönt att veta att hoppad kamrem inte alltid innebär haveri!
Last edited by Doselin on 16 Sep 2007, 09:45, edited 2 times in total.
Jan Wetenius/Horred
Grand Scenic 2,0-05
BMW K1300R
Grand Scenic 2,0-05
BMW K1300R
Årsmodell 2000 och jag tror det är motorbeteckning F9QT (enligt Mekonomen).
Fick råd av Renault-mekaniker att ställa cyl 1 i topp (då TDC-pin skall passa i vevaxeln) samt kamdrev och pump vid resp. röd märkning.
Kan då konstatera att avgasventil på 4:ans cylinder står helt öppen samtidigt som 4:ans kolv också står i topp!
Börjar bli irriterad på alla olika svar jag får från etablerade Renaulthandlare...
Fick råd av Renault-mekaniker att ställa cyl 1 i topp (då TDC-pin skall passa i vevaxeln) samt kamdrev och pump vid resp. röd märkning.
Kan då konstatera att avgasventil på 4:ans cylinder står helt öppen samtidigt som 4:ans kolv också står i topp!
Börjar bli irriterad på alla olika svar jag får från etablerade Renaulthandlare...
1:ans cylinder är närmast svänghjulet.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Ettans cylinder (närmast svänghjulet) och 4:ans är i topp samtidigt och 2:an och 3:an är då i botten. Antar att 1:an skall tända då (och dess ventiler är mycket riktigt stängda) men 4:ans insugsventil är öppen ca 15 mm och får definitivt inte plats.
Hur skall kamdrev resp. insprutningspumpsdrev stå vid detta TDC-tillfälle?Rödfärgad kugge mot respektive rödfärgat streck på motorkåpa säger verkstaden, stämmer det?
Hur skall kamdrev resp. insprutningspumpsdrev stå vid detta TDC-tillfälle?Rödfärgad kugge mot respektive rödfärgat streck på motorkåpa säger verkstaden, stämmer det?