Kopplingsfel eller?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
vitafaran
Posts: 11
Joined: 06 Aug 2007, 08:18
Location: Umeå

Kopplingsfel eller?

Post by vitafaran »

Tjena!

Jag är en lycklig (jo tjena) ägare av en Renault Laguna diesel 98 (Model K65 tror jag den heter). Jag har redan ägnat en förbannat massa timmar för att få bilen genom besiktningen o börjar lite allmänt less på "fel som dyker upp".

För att göra en lång historia kort. Jag hade ett läckage i drivaxlens inre tätning (vä sida) och det innebar såldeles att växellådan tömdes på olja när jag kört 150mil. Jag kunde tyvärr inte (av praktiskta skäl) fylla på olja (visste inte då vad felet var men hade mina misstankar). Körde ett antal mil på motorväg på 4ans växel eftersom det lät inget från lådan då. Mycket sparsamt tillfällena som jag nyttjade 1-2-3ans växlar (vid trakfikstopp tex). Efter påfyllning av oljan så fungerade lådan smidigt och utan problem. Men säg den lycka som varar för evigt.

Så till dagens fråga.

Igår när jag skulle iväg med bilen så har jag ett skumt ljud från lådan/kopplingen. Om jag står stilla och har ingen växel i och kopplingen uppsläppt (inte foten på pedalen) låter ingenting. Trycker jag ner kopplingen (fortfarande med växelspaken i "neutralt läge) låter det lite från lådan/kopplingen. Lägger jag i en växlen o har kopplingen längst nere så låter det mera. Om jag inte hör helt fel så om jag sen åker iväg med bilen så upphör ljudet från lådan/kopplingen.

Ibland kan växlarna vara lite tröga att få i, ungefär som om man inte trycker ner kopplingen nog långt ner, ni förstår säkert. Jag har tillträckligt med olja i lådan idag, dock har jag inte fått reservdelarna till läckaget vid drivaxlen, ska byta de imorgon.

För att förtydliga mig.

Det luktar inte bränt koppling.

Kopplingen slirar inte.

Felet har uppståt tvärt.

Jag har inte slirat med kopplingen (mer än ett fåtal ggr då oljan var slut i lådan o jag helst ville köra på 4ans vxl för att slippa slita på lådan).

Kopplingen frikopplar så jag kan stanna bilen med en växel i.

Jag är ingen supermeck på Renault så därför gissar jag bara. Men känslan jag får är att urtrampningslagret kanske är slut? Tacksam för andra idér samt en kort beskriving på hur man åtgärdar felet.

Ber om ursäkt om tråden finns med liknande problem, dock lyckades jag aldrig hitta det.

--------------

Fråga 2.

Kan nån förklara varför bilen (bilen ovan) rycker vid körning av kall motor. Den rycker till ibland precis som om den missade att tända på nån burk. När det sen är varm går den som den ska. Glödstiften?

------------------

Fråga 3.

Hur får man liv i mittkonsolens beslyning runt fläkt, reglage för styrning av lyften, samt värmereglaget. Belysningen fungerar för AC och bakruteupptinarknappen men inte för reglagen nedanför. Känns som det är nåt glapp för beslyningen har fungerat av o till under 1 mån. Sist fick jag knacka på brädan o lamporna tändes, men nu är det nattsvart.

Puh, det var allt :)

Tacksam för svar.

Mvh vitafaran.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

1. Låter som urtrampningslagret!
2. Glödstiften kan det inte vara de är inte igång när du kör. Har du prövat "dieseltreatment" eller liknande i bränslet som renar spridare och annat invärtes, kan ev. hjälpa.
3. Trasiga lampor där glödtråden till en början går att "knacka ihop"?
Håkan Kjellin, Storå
Post Reply