problem med air condition, laguna
Moderator: Forumpolisen
problem med air condition, laguna
Jag har en Renault Laguna kombi -98 1.8 RT.
När jag trycker på AC-knappen så lyser varningslampan för temperaturen samt STOP-lampan.
Efter 10 sekunder slocknar dom.
Efter nästa 5 sekunder så tänds dom igen och fortsätter tills jag trycker av knappen.
AC:n fungerar inte i övrigt, då jag inte får någon kyla i bilen.
Vad kan detta bero på?
Någon med liknande problem?
MVH Erik.
När jag trycker på AC-knappen så lyser varningslampan för temperaturen samt STOP-lampan.
Efter 10 sekunder slocknar dom.
Efter nästa 5 sekunder så tänds dom igen och fortsätter tills jag trycker av knappen.
AC:n fungerar inte i övrigt, då jag inte får någon kyla i bilen.
Vad kan detta bero på?
Någon med liknande problem?
MVH Erik.
Hej!
Ditt problem beror på att en, eller båda, kylfläktarna inte fungerar.
Jag har själv råkat ut för detta och i mitt fall var det den högra fläkten som hade skurit ihop. I samband med att AC-pumpen kopplar in så ska kylfläkten gå igång för att öka genomströmningen av luft genom kondensorn och om fläkten inte startar så tänds kylvätskelampan och STOP under den tid som pumpen går.
Det är lite komplicerat att byta fläkten själv om man är nybörjare, operationen involverar att man monterar bort hela fronten på bilen för att kunna montera lös fläktarna.
Ditt problem beror på att en, eller båda, kylfläktarna inte fungerar.
Jag har själv råkat ut för detta och i mitt fall var det den högra fläkten som hade skurit ihop. I samband med att AC-pumpen kopplar in så ska kylfläkten gå igång för att öka genomströmningen av luft genom kondensorn och om fläkten inte startar så tänds kylvätskelampan och STOP under den tid som pumpen går.
Det är lite komplicerat att byta fläkten själv om man är nybörjare, operationen involverar att man monterar bort hela fronten på bilen för att kunna montera lös fläktarna.
Lars Wiklund - Ronneby
Du kan ju börja med att kontrollera om båda fläktarna är trasiga eller om säkringarna har gått. Säkringarna sitter under locket på den svarta lådan till vänster om batteriet i motorutrymmet. Det brukar sitta en klisterdekal i locket så att du kan identifiera vilka säkringar det handlar om. För att se vilken fläkt som är trasig så får du börja med att varmköra bilen och sedan parkera den och lämna den på tomgång och vänta... När temperaturen blir tillräckligt hög så ska fläktarna starta, lite svårt att ange en exakt tidpunkt, om du har en medhjälpare som håller ned gaspedalen lite och höjer varvtalet en smula så går det fortare. Tänk på att vi pratar om elektriska fläktar som styrs av en temperaturkontakt, så peta INTE med händer eller verktyg i närheten av dom eftersom att dom kan starta närsomhelst. Du kommer åt att se dom om du lägger dig ned framför bilen och kikar in under kofångaren.
En begagnad fläkt från en lämplig donator på skroten kostar mellan 500-1500 kr beroende på skick och dagsform hos bilskrotaren som säljer den...
Exakt vad du behöver är lite svårt att svara på genom detta medium utan att se sakerna i person.
En begagnad fläkt från en lämplig donator på skroten kostar mellan 500-1500 kr beroende på skick och dagsform hos bilskrotaren som säljer den...
Exakt vad du behöver är lite svårt att svara på genom detta medium utan att se sakerna i person.
Lars Wiklund - Ronneby