Sportkatalysator???

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Drulefar
Posts: 42
Joined: 10 Jul 2007, 17:27
Location: kristinehamn

Sportkatalysator???

Post by Drulefar »

Hej,

Jag är intresserad av att köpa etn sportkatalysator "200cells race cat" till min clio 2.0 sport -02.
Finns det någon som vet vart man får tag i enbart katalysatorn?

:twisted:

Tacksam för svar!

mvh//Robert
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Drulefar
Posts: 42
Joined: 10 Jul 2007, 17:27
Location: kristinehamn

Post by Drulefar »

är det sista värt pengarna? kostar endå 10 tusen =)
enbartkatalysatorn kostar 4 tusen

mvh/Robert
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

man får väl räkna ca 1000kr per hk ,om man kör konventionell trimning.går väl att komma undan med lite mindre men billigt är det inte..
det dyraste ger 10-12hk, sedan får du köpa till resten av systemet... 8) 8)
så man kommer inte långt med 10000, och bara byta kissen ger nog inget,om resten är orginal.
Jag skulle satsa mina pengar på toppen,öka flödet på den ,med matchportning,kammar,portning,inslipning ventiler,sedan byta ut sista delen på skorstenen,och mappa insprutningen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: Sportkatalysator???

Post by Falk »

Drulefar wrote:Jag är intresserad av byta en katalysator på min clio 2.0 sport -02 mot en annan....
Törs man fråga varför?
Jag har svårt att tro att det påverkar prestanda i någon nämnvärd grad...
Nå'n tusendels eller hundradels sekund på 0-100 tiden kanske. :roll:

Jag vill inte på nå't sätt dissa "Drulefar". Det är ju var och en självklart fritt att fixa och trixa med sin bil som man vill... Och jag är ju en gammal gubbe som ibland är inte så lite trög... Men, det skulle för mig vara intressant att förstå vad som ligger bakom viljan/idéerna att modifiera sin bil på det ena sättet eller det andra...

Själv vill jag ju gärna med insats av så lite ekonomiska medel som möjligt försöka få bilen att uppföra sig så bra som möjligt... Byta kat kommer för mig hur långt som helst ner på listan. Att fixa till hjulinställningarna och byta till några hårdare fjädrar (för kaffepengar), att få bilen att bli kvickare, körgladare och mer alert på favoritvägen eller i konbanan tycker jag kommer högt upp på listan. Att göra bilen rolig för sig själv, och inte enligt ett recept som andra (tex Bilsportmaffian) kokat ihop, det är för mig viktigast.

Min uppfattning, ingen lag, bara en åsikt. :D

Det viktigaste är ju att man har kul med sin bil. 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Drulefar
Posts: 42
Joined: 10 Jul 2007, 17:27
Location: kristinehamn

Post by Drulefar »

Okej, men nu hade jag tänkt köpa hårdare fjädrr och sänka den också vet du =) Klart väghållning är lika viktig som effekten.
Tror du inte att byte av enbart katten ger någon skillnad alls? det står endå att det skall ge 7hk =) de verkar mer privärt.. då jag har inte allt för mycket pengar att lägga ut på "trimm", då jag ska uppradera i stort sett hela bilen.
I effektväg hade jag tänkt köpa sportkat, sportfilterkit och mappning. Borde ge iaf 10 extra hk på hjulen, de räcker på effektsidan iaf.
Jag hör av mig när jag vill förbättra vghålningen osv =)

hade bra alihopa!

//Robban
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Jag tror att ett system med rättigenomdämpare och en friare kat kan ge en liten skillnad i effekt. En liten ökning...
Har testat på vår ClioSport 02'a med en öppnare slutdämp, den verkar maskera bort effektsvackan vid 4000rpm en aning. Bilen känns lite rappare mellan 3k och 5k. Men skillnaderna är mycket, mycket små. Har kört på bl.a. Gelleråsen tillsammans med andra ClioSportar med originalsystem och med det öppnare systemet och skillnaden är så liten att det räcker med att bromsa 5 meter senare inför Trösen eller Ejes så man hemma ändå... 8)
Dessutom bullrar det inne i bilen så att man får hjärnblödning.

Schyssta fjädrar och bromsbelägg gör mer för prestandan än avgassystemet. :D
(Jaa, jag vet att jag är tjatig,,,) :roll: :D

Som jag skrev tidigare, det viktigaste är att man pillar med sin bil som man själv vill... Och att man är nöjd med det och lyssnar lagom mycket till vad andra tycker...
Och att man inte är sämre än att man kan ändra sig. (Hur vet jag det?) 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

det e fränt när det låter 8) ....
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

rscliosport wrote:det e fränt när det låter 8) ....
:P :P :roll:
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Som sagt har du råd å vill ha en LITE kvickare bil så satsa på racekat öppnare avgas öppet luftfilter (avskärmat) och mappa motorn. då får du någon hk till men som jag sagt tidigare det är inte billigt :D

Visst e de coolt när de låter 8) en tjejkompis frågade om det var något fel på min bil efterssom den låter som den gör :D talade om att jag gjort det alldeles själv och det var såhär de skall låta...... hon skakade på huvudet :lol:

Drulefar starta en tråd om det handlar om samma ämmne blir lättare att följa då.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Drulefar
Posts: 42
Joined: 10 Jul 2007, 17:27
Location: kristinehamn

Post by Drulefar »

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1051

det finns två olika att beställa!

--Mk 2 172/CUP with twin lambda sensors

och

--Mk1 172 with single lambda sensor

skall jag beställa mk 2 för att jag har fasII ?

//Robban
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Jag tror det ligger till såhär:
Ph1 och ph2 har lite olika avgassystem.
Ph2 har en katalysator och och två syresonder, en före och en efter katalysatorn.
Ph1 har två kattar parallellt och bara en syresond innan katten.

"--Mk 2 172/CUP with twin lambda sensors" borde passa din bil.

En annan variant är ju att ersätta katten med ett simpelt rör. Problemet förutom att det är olagligt kan vara att "emissons-lampan" (för avgasreningen) tänds eftersom den andra lambdasonden detekterar fel värde när katten är borta... Men det finns fix för det oxå... 8)
K-Tec wrote:power gains of 7 bhp have been seen...
Jag är dock skeptisk till att bara ett kattbyte skulle kunna ge så mycket som 7 hästar...

4300:- + frakten från UK är mycket pengar... :roll:

Om du monterar en ny kat får du berätta hur du upplever skillnaden. :D
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Drulefar
Posts: 42
Joined: 10 Jul 2007, 17:27
Location: kristinehamn

Post by Drulefar »

okej, men du tror alltså att katten och grenröret kittet gör mycket större skillnad? Men jag tror endå jag köper endast sportkatten än så länge, måste utöka väghållningen också.

Ja såklart meddelar jag om det blev någon skillnad eller inte =)

//Robban
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

nu är inte hk allt,jag hade gärna haft kvar mina 95hk om jag hade haft 300Nm på topp 8) det du vinner på att skaffa extraktorröret åxå är mer Nm och det är inte helt fel att få en roligare vridkurva....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

http://www.supersprint.com/homeuk.htm
ger ju en del om man skall tro på mätningarna,ganska stor skillnand på street och racing åxå...kostar nog inte så lite heller..

en 172 ger ca 166 hk enl deras mätningar med race system 179,5hk.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply