Gnisslande bromsar Megane II
Moderator: Forumpolisen
Gnisslande bromsar Megane II
Är det ngn som har ngt hett tips när bromsarna gnisslar på en Megane II -06. Det gnisslar mest när man bromsar och svänger samtidigt + när man kör sakta och bromsar.
-
En inte allt för avancerad men dock gratis metod att försöka få bort det är ju att motionera bromsarna lite.
Har du inte testat så åk ut på en väg med lite traik och bromsa kraftigt några gånger, även från högre fart. Kan låta oseriöst men ibland hjälper det faktiskt.
Annars är det väl läge för att ta isär grejerna och göra rent, för det lär väl inte behöva bytas belägg på en -06:a än, om du inte kört mkt långt.
Har du inte testat så åk ut på en väg med lite traik och bromsa kraftigt några gånger, även från högre fart. Kan låta oseriöst men ibland hjälper det faktiskt.
Annars är det väl läge för att ta isär grejerna och göra rent, för det lär väl inte behöva bytas belägg på en -06:a än, om du inte kört mkt långt.
P Linde Östersund
Gnissel i bromsar är en "egenskap" hos Megane II...
Jag har haft min -04 inne ett par gånger i början, och sist byttes monteringssatsen till beläggen till en modifierad som Renault tagit fram.
Problemet kvarstår dock, om än i mindre omfattning, och är något jag lär få leva med enligt verkstan...
Din -06:a borde ju ha den nya monteringssatsen på plats redan, men hör med verkstaden iaf... "motionera" bromsarna lär inte göra någon skillnad, mina är välmotionerade...
Jag har haft min -04 inne ett par gånger i början, och sist byttes monteringssatsen till beläggen till en modifierad som Renault tagit fram.
Problemet kvarstår dock, om än i mindre omfattning, och är något jag lär få leva med enligt verkstan...
Din -06:a borde ju ha den nya monteringssatsen på plats redan, men hör med verkstaden iaf... "motionera" bromsarna lär inte göra någon skillnad, mina är välmotionerade...
Björn Nilsson - Motala
-
det finns flera olika ombyggnads satser ett kitt så byter man broms-ok, skiva och klottsar fram det finns upp till 05 eller om det var 06 som dom nya kom..sen finns det inte mycket att göra åt fram bak därimot så finns det andra broms-oks hållare en annan grej som brukar fungera bak så tar man bort ett rostfritt bläck som ligger mellan klottsen och ok-hållaren ta bort den nedre utav dom två låt den som sitter högst vara kvar... 06 då borde du har garanti kvar så lämna in till en renault mekaniker å se till så att han fixar det...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867