Nya rön om min V6 Laguna II

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Locked
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Nya rön om min V6 Laguna II

Post by Mangi »

NU har de tittat på bilen och meddelat mig att de har endast hittat "en felkod på lufttempgivare" men just nu finns det ingen indikation på att den inte fungerar.
Ingen annan felkod.
De sade sig ha laddat in nyare mjukvara till bränsleinsprutningen också.

MEN den går precis lika illa som innan deras check!!


Jag har nu varit ute och ohm mätt lufttempgivaren och den ligger på ca 2.4kohm ute i fria luften (ca 20grader C) när den sitter i gummibäljen (med varm avstängd motor) ligger den på ca 1kohm.

Jag provade med att ersätta den med 270ohms motstånd = ingen skillnad mer än att tomgången verkade gå ner till ca 600rpm.
Därefter provade jag 1kohm = samma sak.
Därefter 2.7kohm = samma sak.

Vad är det för givare som sitter (3pinnars kontakter) i varsin topp mot växellådan till?
Vad är det för givar som sitter precis till höger om remkåpan. Monterad som om den sitter i ett rör ner i kanten på toppen? Den visar 15ohm !!
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
WIN
Posts: 11
Joined: 21 Apr 2005, 13:26
Location: Ronneby

Post by WIN »

Det kanske är intressant att veta de nominella värdena på lufttempgivaren:

Temperatur(Celsius) : Motstånd(Ohm)

-10 : 10450 till 8625

+25 : 2065 till 2040

+50 : 815 till 805

+80 : N/A

+100 : N/A
Lars Wiklund - Ronneby
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Tack för det. Den verkar fungera.

Har märkt att vattentempmätaren på instrumentpanelen aldrig kommer ens upp till 50% av instrumentets visning.

30-40 % brukar den stanna på och kylfläkten går igång redan vid dessa värden.
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Är normalt mätaren är långt ner... kolla spolarna iaf, dom kan inte ge felkod...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Men det finns ingen indukering /felkod på någon feltändning.

Den låter som om den håller på att "kvävas" och spikar till vid snabbt gaspåpdrag från tomgång!
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Spolarna kan ge hysad/dålig gnista under tomgång men under belastning + värme lägger dom av helt. Ditt problem kanske inte har med det att göra alls. men bilen kan inte ”mäta” om en spole är dålig.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Jag har nu bytat 4 !!!!st spolar (d.v.s alla är bytade sedan December 2006) och har blivit klok på att det vanligaste felet är att den grå/beige plasten (under gummibälgen) krakelerar och det innebär att gnistan kan slå rakt ut i godset (jord) på motorn. Jag har sett det ske med egna ögon så nu vet jag lite bättre vad som jag tror är det Vanligaste problemet med spolarna.

Alla de 4 spolarna jag tog av gick i sönder på det så sätt att plasten gick i småbitar när jag tryckte på den.

För övrigt "dissekerade" jag en spole för att se hur de konstruerat dem.

Det går inte att ohmmäta dem då det sitter en yttre spole/järnkärna/ inre spole.
Den yttre spolen har du kopplad till de 2 stiften i anslutningskontakten.
Medan den inre är kopplad dels via en diod till ett av stiften i anslutningskontakten (nollpotential?) dels till bottenkontakten där det via en resistor (rund ring med lödtenn) på ca 6-7kohm (avstörning?) leds till stiftet via en fjäder.
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Locked