Nya rön om min V6 Laguna II
Moderator: Forumpolisen
Nya rön om min V6 Laguna II
NU har de tittat på bilen och meddelat mig att de har endast hittat "en felkod på lufttempgivare" men just nu finns det ingen indikation på att den inte fungerar.
Ingen annan felkod.
De sade sig ha laddat in nyare mjukvara till bränsleinsprutningen också.
MEN den går precis lika illa som innan deras check!!
Jag har nu varit ute och ohm mätt lufttempgivaren och den ligger på ca 2.4kohm ute i fria luften (ca 20grader C) när den sitter i gummibäljen (med varm avstängd motor) ligger den på ca 1kohm.
Jag provade med att ersätta den med 270ohms motstånd = ingen skillnad mer än att tomgången verkade gå ner till ca 600rpm.
Därefter provade jag 1kohm = samma sak.
Därefter 2.7kohm = samma sak.
Vad är det för givare som sitter (3pinnars kontakter) i varsin topp mot växellådan till?
Vad är det för givar som sitter precis till höger om remkåpan. Monterad som om den sitter i ett rör ner i kanten på toppen? Den visar 15ohm !!
Ingen annan felkod.
De sade sig ha laddat in nyare mjukvara till bränsleinsprutningen också.
MEN den går precis lika illa som innan deras check!!
Jag har nu varit ute och ohm mätt lufttempgivaren och den ligger på ca 2.4kohm ute i fria luften (ca 20grader C) när den sitter i gummibäljen (med varm avstängd motor) ligger den på ca 1kohm.
Jag provade med att ersätta den med 270ohms motstånd = ingen skillnad mer än att tomgången verkade gå ner till ca 600rpm.
Därefter provade jag 1kohm = samma sak.
Därefter 2.7kohm = samma sak.
Vad är det för givare som sitter (3pinnars kontakter) i varsin topp mot växellådan till?
Vad är det för givar som sitter precis till höger om remkåpan. Monterad som om den sitter i ett rör ner i kanten på toppen? Den visar 15ohm !!
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Leif Hansson
Eslöv
Jag har nu bytat 4 !!!!st spolar (d.v.s alla är bytade sedan December 2006) och har blivit klok på att det vanligaste felet är att den grå/beige plasten (under gummibälgen) krakelerar och det innebär att gnistan kan slå rakt ut i godset (jord) på motorn. Jag har sett det ske med egna ögon så nu vet jag lite bättre vad som jag tror är det Vanligaste problemet med spolarna.
Alla de 4 spolarna jag tog av gick i sönder på det så sätt att plasten gick i småbitar när jag tryckte på den.
För övrigt "dissekerade" jag en spole för att se hur de konstruerat dem.
Det går inte att ohmmäta dem då det sitter en yttre spole/järnkärna/ inre spole.
Den yttre spolen har du kopplad till de 2 stiften i anslutningskontakten.
Medan den inre är kopplad dels via en diod till ett av stiften i anslutningskontakten (nollpotential?) dels till bottenkontakten där det via en resistor (rund ring med lödtenn) på ca 6-7kohm (avstörning?) leds till stiftet via en fjäder.
Alla de 4 spolarna jag tog av gick i sönder på det så sätt att plasten gick i småbitar när jag tryckte på den.
För övrigt "dissekerade" jag en spole för att se hur de konstruerat dem.
Det går inte att ohmmäta dem då det sitter en yttre spole/järnkärna/ inre spole.
Den yttre spolen har du kopplad till de 2 stiften i anslutningskontakten.
Medan den inre är kopplad dels via en diod till ett av stiften i anslutningskontakten (nollpotential?) dels till bottenkontakten där det via en resistor (rund ring med lödtenn) på ca 6-7kohm (avstörning?) leds till stiftet via en fjäder.
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Leif Hansson
Eslöv
Låser skriv i denna tråd
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=6862
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=6862
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.