Samma motor i Volvo ?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Samma motor i Volvo ?

Post by Mangi »

Är det någon som vet om Volvo har samma motor i sina 6 cylindriga bilar, som "vi" har i Renault V6 fr.o.m 2001 ??
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Volvo har ALDRIG haft samma.Det har alltid varit en massa saker som försämrats på de 6cylindriga franska motorerna som volvo haft.
Iochmed införandet av balansaxel i gamla kedjemotorn så bröts samarbetet med den motorfamiljen.Den motorn kom först i Citr. o Peu 1990 och i Safrane och A610 1992.Laguna 1994.
L7X med kamrem och 24v kom 98 i Espace,Safrane o Laguna, samt Citr. o Peu.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Tack för svaret!

Jag har (som du kan spåra i tidigare inlägg) problem med min ganska nyinköpta V6 Laguna av -02 årsmodell.

Killen jag köpte den av hade fått den servad för ca 6000kr (15000mil) i Maj i år så jag vände mig till samma firma (Volvo) för en dryg vecka sedan med resultat typ "vi har ingen större erfarenhet av dessa V6:or, vet inte vad det kan vara, prova att byta stiften" !!

Eftersom jag är vetgirig och tekniker (elektronik) så absorberade jag en del info på detta forum.

Jag har bytat 1st tändspole (inre raden yttre cylinder) då denna var den enda som var äldre än 2005, + att jag bytat alla stiften+insugspackning+"andningsrör" (som var avbruten på 2 ställen).
Men utan resultat!

I väntan på den senste reservdelen tänkte jag smörja upp vä. elhiss (gnällde ibland) på inrådan av detta forum.
Efter att ha monterat av dörrsidan , körde jag ner rutan en gång (för att se hur det fungerar) och därefter körde jag upp rutan igen.
BARA för att kunna konstatera att det sa "pang" och wiren gick av precis som beskrivet här!!

Jag har nu fixat el-hissen efter mycket kludd och den fungerar igen.

I morse körde jag till Volvo/Renault för att be dem göra en "diagnos", men fick svaret att "det blir tidigast den 9 Augusti" !!

Efter att ha retat upp mig på väg därifrån (på väg till jobbet) skrev jag ett surt brev till VD:n och framförde mina åsikter (jag har själv varit servicechef) vilket medförde att de har lovat att försöka titta på bilen i morgon.

Jag litar inte ett dugg på märkesverkstäder och skulle hellre vilja ha hjälp av en fristående verkstad som KAN Reanault !!
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jag har heller inte någon jättestor erfarenhet av dessa V6'or som sitter i Lagunan. Däremot så har jag i bekantskapkretsen flera Espace och Avantime varav en själv, med denna motor.De enda och vanliga fel som brukar vara är Tändkasset på espacen och tändspolar på Avantime'n, Lagunan har ju också separata spolar för varje stift. Dessa är billigast hos Peugeot, sitter i 607'n.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Jag köpte tändspolen på Peugeot för 388kr.

NYA symtom:

När jag körde hem från jobbet för en stund sedan , trampade jag "kick down" varvid jag hörde ett rasslande ljud åtföljt av att kraften försvann i motorn och varvet hängde sig runt 3000 rpm.
Jag fick rulla in till sidan , vänta en liten stund för att sedan kunna fortsätta i lugn takt hemåt (d.v.s kraften kom tillbaka).
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
WIN
Posts: 11
Joined: 21 Apr 2005, 13:26
Location: Ronneby

Bränsleinsprutning och Windows... vissa likheter

Post by WIN »

Det låter som bränsleinsprutningen gick in i "Felsäkert läge"... :wink:

Om det saknas någon variabel, dvs. någon givare slutar att ge information, så går bränsleinsprutningsdatorn in i ett "säkert" läge och begränsar möjligheten att ta ut effekt ur motorn.

Jag kommer inte ihåg exakt, men har för mig att om kylvätsketempgivarna och/eller lufttempgivarna "faller ur" så uppfyller man kriterierna.

Hoppas du får ordning på motorn, den är väldigt trevlig... äger själv en yngre släkting som sitter i min Laguna fas 1.
Lars Wiklund - Ronneby
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Hoppas verkligen inte det är något typ" otäta/brända ventiler" , kamdrev eller liknande svindyra reparationer!!
Då finns risken att jag säljer den i delar ;-(
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Vad sitter edt för motor i Volvos T6 ?
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är någon rak sexa.Typ förlängd 5 cyl 850. Eller var det en raksexa från gamla V90 som blev kortad till fem i 850, Kan inte de där Hissingetraktorerna någe vidare :roll: Rak sexa är jag doch säker på :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Mangi wrote:Hoppas verkligen inte det är något typ" otäta/brända ventiler" , kamdrev eller liknande svindyra reparationer!!
Då finns risken att jag säljer den i delar ;-(
Har aldrig hört talas om att det skulle hänt v6an. När kraften försvann, vilken lampa tändes? Stängde du av motorn?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Hej "chh".

Ingen lampa tändes!
Jag minns (efteråt) att jag blev helt ställd och att varvräknaren visade drygt 3000rpm. Förmodligen p.g.a av att min fot fortfarande var i "körande" läge!

Visst är det märkligt?

Det känns numera som om den går ojämt i hela registret.
Och som jag sagt: vid snabbt gaspådrag så känns det som om motron håller på att kvävas!
MEN om jag kör gasen (stillastående) Långsamt upp i varv så verkar den gå jämt?!

Jag tycker mig också hör något "mekaniskt rasslande" ljud vid accelereation från låga varv . Men inte alltid.

Bränlepumpen bytades i samband med servicen (15000mil) den 7 Maj i år. Sedan dess har den gått knappt 300mil.

Kan de ha klantat till det med pumpen/filtret?
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det du kände vid 3000 varv var säkert "Limpmode" nödläge för motorn så man kan ta sig hem vid problem (men motorlampan borde lysa). Jag skulle tippa på att du har en dålig tändspole eller att spjället konstrar. Men problemet går snabbt att hitta, bara du får bilen kopplad till diagnos.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

Jag väntar på att få den diagnostiserad (kan ta 5 veckor) av den lokala Volvohandlare (som dessutom servade den senast) men det verkar vara SÅÅÅ svårt !! :roll:

Trots att jag jobbat med elektronik i drygt 30år är jag övertygad om att det måste till rutin/kunskap i kombination med datorn för att kunna peka ut den felaktiga komponenten.

Det är väl inte alltid man kan mäta det verkliga värdet, utan man måste dra slutsatser av andra mätvärden.

Jag är fortfarande orolig för att det kan vara någon bränd/läckande ventil
då det hände på min Cadillac STS -94 (V8 32Ventiler) som jag hade förra året.
En Mycket smart uppbyggd bil vad det gäller diagnostik då jag kunde logga/styra och kontrollera allt som mäts/övervakas i bilens elektronik.
ALLT från bilens digitala infodisplay under hastighetsmätaren.

MEN efter många spekulationer (och lite felkoder på trycket i insuget) slutade det med ett vanligt "komp.prov" som visade ca 5kg tryck på 5:ans och 6:ans cylindrar = 2 brända ventiler!
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Mangi wrote:
Trots att jag jobbat med elektronik i drygt 30år är jag övertygad om att det måste till rutin/kunskap i kombination med datorn för att kunna peka ut den felaktiga komponenten.
Japp, 2 felkoder kan peka ut en tredje komponent.... 6an har inga speciella problem utom att spolarna har pajat då och då. Annars kan du köpa en till spole och prova dig fram genom att byta en och en.. lättaste först 8) du har ju 5 veckors tid att mickla... en reservspole gör ju inte ont att äga iaf...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Mangi
Posts: 68
Joined: 23 Jun 2007, 11:33

Post by Mangi »

NU har de tittat på bilen och meddelat mig att de har endast hittat "en felkod på lufttempgivare" men just nu finns det ingen indikation på att den inte fungerar.
Ingen annan felkod.
De sade sig ha laddat in nyare mjukvara till bränsleinsprutningen också.

MEN den går precis lika illa som innan deras check!!
Laguna II V6
Leif Hansson
Eslöv
Locked