VARFÖR FORTSÄTTER VI KÖRA DESSA FRANSKA BILAR?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

VARFÖR FORTSÄTTER VI KÖRA DESSA FRANSKA BILAR?

Post by Jörgen »

Jag gillar Renault, främst Laguna II. Bra komfort och underbar väghållning, men en hel bilmodell kan inte leva på dessa två faktorer.

Är det rimligt att klimatanläggningen på en 02:a ska behöva lagas för över 8500 kr? Enligt Avantia är kondensorn helt förstörd av korrosion, främst orsakad av vägsalt och bristfällig placering av tillverkaren. Min åsikt är att man nog kan kräva att kondensorn på en modern bil som Laguna håller betydligt längre än 4-5 år. Framförallt av en tillverkare vars grundelement är sol och värme.

Att som renaultägare tvingas lära sig att leva med diverse småfel, främst fel på elhissar, bakrutetorkare, däcktryckssensorer osv. vittnar många olika inlägg på detta forum om. Att försöka resonera med Volvo/Renault Sverige om kvalitén på deras produkt (vet jag av egen erfarenhet) ger inte någon effekt alls. De är allt för väl medvetna om sina produkters brister.

Enligt AM&S kundundersökningar är Renaultägare de kunder som utan tvekan är mest missnöjda med verkstädernas jobb, läs Volvo/Renault, vilket det förhoppningsvis blir ändring på framöver. Därutöver ligger Renault även i botten när det gäller kundernas upplevelse av produkterna, vilket är betydligt värre!

Jag hoppas Renault Sveriges nya expansiva organisation är med väl medvetna om vilka brister och svagheter deras produkter och nuvarande organisation har genererat. Mer skrämmande är i så fall den lätthet med vilken tillverkaren/Renault installerar nya tekniska lösningar i Lagunan utan att säkerställa att de håller god kvalité. Jag tror de flesta lagunaägare är ganska missnöjda med bl.a kortsystemet istället för nyckel. Tyvärr kan denna lista göras betydligt längre, men jag nöjer mig med att belysa dessa brister.

Avslutningsvis kan jag konstatera att Renault kommer med en ny Laguna hösten 07. Bilder på nya Laguna III finns redan på Automotorsport.se. Hur många nuvarande Lagunaägare som kommer att våga ge Renault förtroende igen efter alla svårigheter kan man bara spekulera i. Ytterst få skulle jag förmoda.

Till sist är det nog så att jag inte kan besvara min egen frågeställning i rubriken, bara konstatera fakta. Det är upp till var och en att ta ställning huruvida detta är acceptabelt eller inte. I slutändan är det ju den egna plånboken som får betala priset för Renaults bristfälliga kvalité.

Hälsningar Jörgen
Last edited by Jörgen on 06 Jul 2007, 14:26, edited 3 times in total.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Välkommen till år 2007 Alla europeiska biltillverkare köper sina komponeter av Bosch (tysk "kvalitet?") ,Valeo, Lukas, Siemens, mfl.
Samtliga biltillverkare har fel som uppstår på komponenter.
Vill du slippa elektroniska fel så KÖP en gammal Amazon, men du ville ju ha komforten med AC,ABS,ESP,servo,elh.,m.m,m.m. Hur får du den ekvasionen att gå ihop????
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Grejen är att alla nya bilar har liknade fel.
Om man köper en renault så är den i jämförelse ganska billig och man får vad man betalar för. Själv så tycker jag priset i jämförelse med kvalitén är bra på en renault. + att de gör roliga modeller och har en egen karaktär...
Jag är Nöjd :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Att hjärtat hos många slår ett extra slag för franska....

Post by Jörgen »

Visst är det så att alla nya bilar har fel och att man får vad man betalar för. Med det resonemanget kan man ju samtidigt motivera alla möjliga brister, men att bortse från att Laguna II fram till åtminstone 2004 (enligt AM&S) är en ganska dålig produkt kvalitetsmässigt med usel driftsäkerhet och besiktningsstatstik är att blunda för verkligheten, oavsett vem som påstås tillverka komponenterna. Att hjärtat hos många slår ett extra slag för franska bilar har med känslor att göra, inte fakta.

Jörgen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

måste hålla med om att dom satt dit dåligt sk*t på bilen från början,men dom delar jag bytt på min,verkar vara uppdaterade till lite hållbarare,nu har jag inte haft några problem på 5500mil (ca 1,5 år) det mekaniska har jag bytt själv,kostar nästan gratis reservdelarna,lite värre med det elektriska...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Har en kollega på jobbet som har en två år gammal Citroen och precis fick byta kondensor pga att det korroderat hål på den! AC-firman skyller på vägsaltet. Jaha ja. Kollade precis kondensorn i min V70, ser ingen korrosion trots 8 år i saltet så uppenbarligen är det skillnad på komponenterna. Även om komponentleverantörerna är desamma till samtliga biltillverkare kan man uppenbarligen få olika nivå av korrosionsskydd, tätningar, åldringsbeständighet osv beroende på vad biltillverkaren är beredd att betala för...
Att framvagnskomponenterna på R-bilarna håller dåligt anser jag beror på att tätningarna inte är anpassade för vårt vinterklimat. (tätningarna på hjullagren duger knappt som dammskydd!!) Inte så konstigt kanske, Sverige är en obetydlig liten marknad i Europa...
Sätter en spänn på att R aldrig kör sina bilar på saltbanor för att utvärdera korrosionsskyddet, åtminstone den ena svenska biltillverkaren vet jag har en egen sådan testbana... Därmed inte sagt att deras bilar är problemfria
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Jag säger bara... galvaniska strömmar... min svågers förra volvo fick byte av grill omlack huv pga galvaniska strömmar på en bil av 1års ålder...Snacka om felkonstuktion.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Jag säger bara... galvaniska strömmar... min svågers förra volvo fick byte av grill omlack huv pga galvaniska strömmar på en bil av 1års ålder...Snacka om felkonstuktion.
Fördelen att det händer så tidigt är att det går på garantin. Och de lärde sig av sina misstag och åtgärdade det direkt......
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Jag är inne på min andra Renault. Det problem som jag har haft med Renault, är serviceorganisationen - som alltså handhas av Volvo. Den har varit, och är, erbarmlig. Det verkar som att det är svårt för meckar idag att hålla reda på olika märkens specialiteter och funktioner, för vad kan annars vara förklaringen till att Volvo meckarna är bättre på att mecka med Volvo än med Renault? Troligen har de fått samma utbildning på båda märkena, men när de ska mecka med Renault är det uppenbarligen mycket som de glömmer bort, som de kommer ihåg när de meckar med Volvo. För mycket att hålla i huvudet på en gång?

Min första Renault var en Laguna -99 och den var helt otroligt bra. Ok jag fick byta avgassystem bak och bromsskivor bak, det får man ju på alla bilar förr eller senare. Kallas visst förslitning. Inget onormalt. Allt elektriskt fungerade problemfritt.

Jag har idag en Mégane II, såld som 04 men tillverkad hösten 03. Elhissar, centrallås, kortet, klimatorn och resten - fungerar utan mankemang. Däremot så hade den stått för länge hos handlaren och den var inte servad ordentligt, vilket orsakade problem. Det är åtgärdat nu efter ett par vändor till handlaren, inte bilens fel att meckarna inte åtgärdade på rätt sätt med en gång.

Min Mégane tillhör de Renault som har fått anmärkningar på besiktningen. Positionsljuset hade jag glömt kolla när jag var inne med den...
Det är väldigt många Renault som har fel på lamporna, det är största felkällan.
Lamporna går inte oftare än hos andra märken, men ägarna kollar dem inte eller bryr sig inte. Jag kollade ju inte positionsljuset, jag hade inte ens en tanke på att det fanns. I besiktningsresultat för Renault är just "fel på positionsljus" bland det absolut vanligaste.

Andra märken, som de japanska, tar in bilarna för en för-besiktning och de byter lampor och åtgärdar andra fel innan besiktningen. Därför hamnar de bilarna så bra till. Jag har aldrig fått ett erbjudande från Volvo om förbesiktning av Renault.
Här finns mycket att göra. Om de hade förbesiktigat min bil så hade positionsljuset kunnat upptäckas och min bil hade klarat sig utan anmärkning. Det är så enkelt, det handlar helt enkelt om bristande vilja.

Bilarna är bra, det är i organisationen det brister. Renault är väl medvetna om detta, det är ett av skälen till att de tar över i egen regi. Volvo har helt enkelt skött detta dåligt. Det finns en uttalad målsättning att bli bättre på servicesidan och jag välkomnar det!

Då kan bilarna äntligen upplevas så bra som de faktiskt är.
Jag avslutar med att citera chefen för Olle Olsson importen, när de släppte Mazda och började ta in Fiat och Alfa Romeo: "Det är ingen skillnad i kvalitet mellan europeiska och japanska bilar. Skillnaden ligger i hur väl man tar hand om kunden efter köpet." De var snabba och effektiva på att hitta problem med Mazda-bilarna och att åtgärda detta, vilket gjorde kunden nöjd med sitt bilägande. Det är där man vinner kunderna - på verkstadsgolvet.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

RolandM wrote:..............................
Då kan bilarna äntligen upplevas så bra som de faktiskt är.
Jag avslutar med att citera chefen för Olle Olsson importen, när de släppte Mazda och började ta in Fiat och Alfa Romeo: "Det är ingen skillnad i kvalitet mellan europeiska och japanska bilar. Skillnaden ligger i hur väl man tar hand om kunden efter köpet." De var snabba och effektiva på att hitta problem med Mazda-bilarna och att åtgärda detta, vilket gjorde kunden nöjd med sitt bilägande. Det är där man vinner kunderna - på verkstadsgolvet.................
Mycket bra input, håller med till 100%
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

chh wrote:
RolandM wrote:..............................
Då kan bilarna äntligen upplevas så bra som de faktiskt är.
Jag avslutar med att citera chefen för Olle Olsson importen, när de släppte Mazda och började ta in Fiat och Alfa Romeo: "Det är ingen skillnad i kvalitet mellan europeiska och japanska bilar. Skillnaden ligger i hur väl man tar hand om kunden efter köpet." De var snabba och effektiva på att hitta problem med Mazda-bilarna och att åtgärda detta, vilket gjorde kunden nöjd med sitt bilägande. Det är där man vinner kunderna - på verkstadsgolvet.................
Mycket bra input, håller med till 100%
Pricken på i't. Precis så som jag upplevt Renault.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Post by Jörgen »

Kul med all respons och att den är riktigt bra, som RoladM:s.

Jörgen
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Post by Jörgen »

Håller med om att volvos serviceorganisation osv för Renault är urkass. Men med betydligt bättre produkter skulle detta problem inte vara så stort...

Låt oss hoppas att Lanua III kvalitetsmässigt kan bli en bra bil som lever upp till den "franska" charmen och att de faktiskt lyckas behålla lite av den i dessa likriktningens tidevarv.

Hälsningar Jörgen
Post Reply