Renault scenic -01 skivbroms bak låser sig
Moderator: Forumpolisen
Renault scenic -01 skivbroms bak låser sig
Hade ett helskumt problem med mina bromsar. Höger skivbroms bak ville inte släppa om jag dragit åt handbromsen rejält. Jag kunde bromsa hur hårt som helst med fotbromsen och det var inga problem. Tänkte först att det var vajern som var för hårt spänd men vid närmare kontroll såg jag att handbromsens arm vid bakjulet gick till baka helt och hållet till stopp läget - så det var inga problem med att handbromsvajern var för hårt spänd. Jag prövade att smörja och jocka omkring med handbromsstaget vid bakhjulet men inget hjälpte. Efter många turer tog jag den bromsbeläggen och borstade kanterna på dessa med stålborste samt även de kanter de ska glida mot på bromsoket och sedan fungerade det som smort. Jag såg då att det var en glidplåt för bromsklossarna som satt i överkant men som saknades i underkant. Vet inte om det ska sitta en sådan i underkant men tänkte om jag borstar bort lite rost och jämnar till ytan så ska det nog glida bättre och det gjorde det. Bilen gick igenom besiktningen utan problem efter detta. Tänker sätta en likadan rostfri glidplåt i iúnderkant som i överkant för att undvika detta problem framöver. Bilverkstaden föreslog byte av bromsok och skiva vilket också hade löst problemet men kostat multum i jämförelse med att använda en stålborste för att jämna till glidbanan för bromsklossarna.