Ryckig gång / dör Megane -99
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 2
- Joined: 22 Apr 2007, 22:03
- Location: Göteborg
Ryckig gång / dör Megane -99
Har ett problem med ryckig gång som också ibland dör helt med en Megane -99 som pågått under en längre tid, och ideerna börjar ta slut...
Problemet uppträder oavsett kall eller varm bil och oavsett växel eller motorvarv, men känns som att det kan ha viss bäring till belastning. Det som är tydligt är att bilden 'dör' på alla cylindrar och om man kör så kommer bilden i gång igen. Om man inte rullar så kan den nästan alltid startas igen utan problem.
Misstänkte vatten i tanken varvid jag fyllde tanken helt och körde i akut K-sprit i ett par omgångar, och först verkade det som att felet försvunnit men återkom efter några veckor. Tankade då åter fullt och slog i några liter E85, varvid bilen återigen gick som en klocka i någon vecka...
Denna gång får jag inte ordning på felet, och jag har svårt att ta tro att det fortfarande finns vatten i tanken.
I dag dog bilen helt och kunde inte startas, men efter att vi lyft och sprejat med 5-56 i kontakten vid tändspolen gick bilen hjälpligt. Dog helt igen efter några km, ut och ryckte upp och ner i kontakten och bilden gick hjälpligt hemåt igen...
Själva kontakten sitter ju i men inte särskilt hårt, men vet inte hur det 'skall vara'.
Sitter en vit kabel från kontakten som jordar (via kondensator ?), kan det vara något ?
Någon som kan ge tips om var jag skall fortsätta felsökningen ?
Tacksam...
mvh Jens
Problemet uppträder oavsett kall eller varm bil och oavsett växel eller motorvarv, men känns som att det kan ha viss bäring till belastning. Det som är tydligt är att bilden 'dör' på alla cylindrar och om man kör så kommer bilden i gång igen. Om man inte rullar så kan den nästan alltid startas igen utan problem.
Misstänkte vatten i tanken varvid jag fyllde tanken helt och körde i akut K-sprit i ett par omgångar, och först verkade det som att felet försvunnit men återkom efter några veckor. Tankade då åter fullt och slog i några liter E85, varvid bilen återigen gick som en klocka i någon vecka...
Denna gång får jag inte ordning på felet, och jag har svårt att ta tro att det fortfarande finns vatten i tanken.
I dag dog bilen helt och kunde inte startas, men efter att vi lyft och sprejat med 5-56 i kontakten vid tändspolen gick bilen hjälpligt. Dog helt igen efter några km, ut och ryckte upp och ner i kontakten och bilden gick hjälpligt hemåt igen...
Själva kontakten sitter ju i men inte särskilt hårt, men vet inte hur det 'skall vara'.
Sitter en vit kabel från kontakten som jordar (via kondensator ?), kan det vara något ?
Någon som kan ge tips om var jag skall fortsätta felsökningen ?
Tacksam...
mvh Jens
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Kolla vevaxelgivaren (+kontakten vid denna) - den sitter nere mellan växellådan och motorblocket o läser av kuggkransen på motorn.
spraya med 5-56 eller ngt smutslösande och kontaktspray i kontakterna.
kolla även mapsensorn och slangen som går till denna.
(liten svart låda med en slang som sitter vid torpedväggen ovanför bromscylinder, slangen går till insuget på motorn)
Ibland spricker slangen och då kan det bli ryckig gång,
speciellt vid tomgång.
Men jag gissar på din vevaxelgivare.
mvh.
spraya med 5-56 eller ngt smutslösande och kontaktspray i kontakterna.
kolla även mapsensorn och slangen som går till denna.
(liten svart låda med en slang som sitter vid torpedväggen ovanför bromscylinder, slangen går till insuget på motorn)
Ibland spricker slangen och då kan det bli ryckig gång,
speciellt vid tomgång.
Men jag gissar på din vevaxelgivare.
mvh.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 2
- Joined: 22 Apr 2007, 22:03
- Location: Göteborg
Problemet löst
Hej och tack för svaret.
Efter en massa timmars felsökning så har vi nu kommit fram till vad som orsakade felet.
Kontakten till 'tändspolen' satt lite löst och med fukt/fuktig värderlek så blev det kontaktproblem. Blåst rent, rengöring av kontakterna samt tätat mot packningen så går bilen som en pärla igen !!
Kändes ju som ett enkelt fel när allt kom omkring, men så är det ju oftast...
mvh Jens
Efter en massa timmars felsökning så har vi nu kommit fram till vad som orsakade felet.
Kontakten till 'tändspolen' satt lite löst och med fukt/fuktig värderlek så blev det kontaktproblem. Blåst rent, rengöring av kontakterna samt tätat mot packningen så går bilen som en pärla igen !!
Kändes ju som ett enkelt fel när allt kom omkring, men så är det ju oftast...
mvh Jens