Hjälp med sensor.

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
R5_junior

Hjälp med sensor.

Post by R5_junior »

Det sitter en sensor på plåtbiten som sitter mellan motor och sprängkåpan. Min fråga är vad den är till för. Det går en grå sladd till den som inehåller 3 färgglada sladdar.

Någon som har en idé? för det har inte jag.
markus
Mr. Pink

Post by Mr. Pink »

Det är en vevaxelsensor som tändningen och insprutningen behöver för att veta vid vilken tidpunkt det är lämpligast att skicka gnista till tändstiften. Det saknas en kugg på svänghjulet för att indikera övre dödpunkt på första cylindern.
Utan den sensorn kan inte motorn gå.
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
R5_junior

Post by R5_junior »

jag kanske borde tillägga att det är en r5 från 1980. Min bil har ju förgasare. Sen har den ju fördelare med brytare. Den ställer man ju tändningen på manuellt. då behöver den väl ingen vevaxelsensor?
eller har jag jätte fel? jag vet att det sitter vevaxelsensorer på nyare bilar.
markus
Mr. Pink

Post by Mr. Pink »

Om det är brytartänding så har du nog rätt. :oops:
Sen så inser jag nu att det inte var r5 super utan den äldre karossen vilken jag inte har koll på... :oops:
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
R12-Kent

Post by R12-Kent »

Kan det vara en givare till varvräknare ? Eller är bilen förberedd för elektronisk tändning på nåt vis, men blev snikutrustad med förgasare och mekanisk tändning - vad vet jag ?
Kent Strandberg i Kristinehamn.
mange
Forumpolis

Post by mange »

vet inte riktigt vad du menar..... men 5 ts hade elektronisk tändning med fördelare om det hade kommit redan 81 vet jag inte. Hursom så ser den boxen ut som en svart låda, samt att en tändkabel går till den.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis

Re: Hjälp med sensor.

Post by Dennis »

R5_junior wrote:Det sitter en sensor på plåtbiten som sitter mellan motor och sprängkåpan. Min fråga är vad den är till för. Det går en grå sladd till den som inehåller 3 färgglada sladdar.

Någon som har en idé? för det har inte jag.
Den givaren sattes dit på renaultbilar med avgasrening redan -76.
Det är en varvtalsgivare som enbart används till -Ja hör och häpna Diagnosuttaget. Där kunde man läsa varvtal och kamvinkel på brytarna.
Dagens OBD uttag lämnar ju lite mera info :lol: Men detta bevisar ju hur långt före renault ligger 8)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
R5_junior

Post by R5_junior »

Det var ju lite roligt. Man blir bara mer och mer imponerad av den här lilla bilen. :D
markus
Post Reply