Renault 19 m diverse fel
Moderator: Forumpolisen
Renault 19 m diverse fel
För ett år sedan skaffade jag en Renault 19 för transport till och från arbetet, en 1,7l TXE. Den var billig och i ganska stort behov av lite omvårdnad, så jag fixade det värsta och gjorde den trafiksäker i det minsta.
Ordnade även ett olje och vattenläckage.
Nu är det dock snart dags igen för lite översyn, då den fortfarande släpper lite olja samt att vattnet mystiskt försvinner. Har noterat att den läcker lite olja vid ventilkåpan, måste man lossa insuget för att komma åt? Finns det klassiska ställen den börjar läcka på som bör undersökas? Den har trots allt passerat 25,000 och verkar inte ha vårdats så väl genom åren.
Tidigare har jag bytt termostat då den var helt färdig och detsamma gällde packningen vid huset. Jag trodde det skulle få slut på vattenförbrukningen, men det gjorde det inte helt. Om jag fyller på till max så går det inte allt för länge innan den är nere strax under minsta nivån, skruvar jag upp locket till behållaren stiger nivån till minsta och så ligger den i flera månader. Det verkar alltså som att den bara läcker vatten ned till minsta märkningen på behållaren. Ideer? Det är min första Renault, men jag trivs rätt bra i den. Bensinsnål och startar alltid.
Ordnade även ett olje och vattenläckage.
Nu är det dock snart dags igen för lite översyn, då den fortfarande släpper lite olja samt att vattnet mystiskt försvinner. Har noterat att den läcker lite olja vid ventilkåpan, måste man lossa insuget för att komma åt? Finns det klassiska ställen den börjar läcka på som bör undersökas? Den har trots allt passerat 25,000 och verkar inte ha vårdats så väl genom åren.
Tidigare har jag bytt termostat då den var helt färdig och detsamma gällde packningen vid huset. Jag trodde det skulle få slut på vattenförbrukningen, men det gjorde det inte helt. Om jag fyller på till max så går det inte allt för länge innan den är nere strax under minsta nivån, skruvar jag upp locket till behållaren stiger nivån till minsta och så ligger den i flera månader. Det verkar alltså som att den bara läcker vatten ned till minsta märkningen på behållaren. Ideer? Det är min första Renault, men jag trivs rätt bra i den. Bensinsnål och startar alltid.
Häls. Jimmie Johansson Roskilde, Danmark
Jag skulle gissa att det är vattenpumpen som läcker, kolla på undersidan där axeln till remskivan går ut. Vita eller grönaktiga avlagringar är tecken på glykol som sipprar ut. Har själv problemet, bytte pump och den nya läcker också.. Sen verkar luft sugas in genom läckan när motorn kallnar och samlas i kylaren, det ger precis den effekten du nämner, när man öppnar kylvätskebehållaren så hoppar nivån upp när luften expanderar och trycker ut vätska ur kylaren...
Prova öppna luftningspluggen på kylaren lite försiktigt när motorn är varmkörd och kylsystemet är trycksatt och se om det inte pyser ut luft. Var försiktig bara så du inte bränner dig... Jag luftar en gång i månaden innan jag fyller upp kylvätska.. får väl stå ut med det... 27000 still rolling
Prova öppna luftningspluggen på kylaren lite försiktigt när motorn är varmkörd och kylsystemet är trycksatt och se om det inte pyser ut luft. Var försiktig bara så du inte bränner dig... Jag luftar en gång i månaden innan jag fyller upp kylvätska.. får väl stå ut med det... 27000 still rolling
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Kolla även slangkopplingar som sitter bakom motorn. Där hade jag läckage i omgångar på mina R19. Trångt och j-vligt... Men som Erik nämnde... man får stå ut med det.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.