Lambdasonden
Moderator: Forumpolisen
Lambdasonden
Nu har jag bytt map sensorn på busen men den går fortfarande orent (bluddrar). Spec på tomgång och när man trycker till på gasen.
Så nu börjar mina ideér ta slut på vad det kan vara för fel, men en till sak funderade jag på,
Lamdasonden hur fungerar den, ska motorn exempelvis gå annorlunda om man drar ur sladden till den när motorn står på tomgång, för det händer ingenting när jag gör det.
Vad gör lambdan egentligen, det luktar nämligen mkt soppa av avgaserna och ryker ganska mkt.
Så nu börjar mina ideér ta slut på vad det kan vara för fel, men en till sak funderade jag på,
Lamdasonden hur fungerar den, ska motorn exempelvis gå annorlunda om man drar ur sladden till den när motorn står på tomgång, för det händer ingenting när jag gör det.
Vad gör lambdan egentligen, det luktar nämligen mkt soppa av avgaserna och ryker ganska mkt.
Last edited by magnus82 on 15 Mar 2007, 16:18, edited 1 time in total.
Lambdasonden behövs för att motorn skall klara de stränga krav på avgasrening som vi t.ex har i sverige.
Den känner av hur mycket syre som finns i avgaserna och berättar för motorns styrenhet om bränslemängden behöver ökas eller minskas. På så sätt kan katalysatorn rena avgaserna maximalt.
Den känner av hur mycket syre som finns i avgaserna och berättar för motorns styrenhet om bränslemängden behöver ökas eller minskas. På så sätt kan katalysatorn rena avgaserna maximalt.
Last edited by Darkis on 14 Mar 2007, 20:02, edited 2 times in total.
Japp en tydligare rubrik skulle ju vara bra... det blir då enklare att se vad det handlar om samt att du kanske kan få fler svar
Sedan finns det regler om namn och ort i signaturen se:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4913
Over and out
Sedan finns det regler om namn och ort i signaturen se:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4913
Over and out
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Det är väl bara att någon moderator antingen plockar bort tråden så länge eller tar och editerar och skickar ett PM till trådstartaren. (Så skulle jag gjort på "mitt" forum.)mange wrote:Japp en tydligare rubrik skulle ju vara bra... det blir då enklare att se vad det handlar om samt att du kanske kan få fler svar
Sedan finns det regler om namn och ort i signaturen se:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4913
Over and out
Av någon anledning tror många att de kan uppföra sig hur illa som helst på webben.
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
"J*vla sk*t" är precis vad man känner när det går dåligt med bilen. Men ska alla skriva sina känslor som rubrik kan det bli svårt att söka på forumet. Ex. om man har problem med motorn så måste man då söka på j*vla b*js motor
Haha...fan nu börjar jag bli trött. Tråkiga skämt har jag börjat med också
Haha...fan nu börjar jag bli trött. Tråkiga skämt har jag börjat med också
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Motorer går ofta bra även om lambdasonden är trasig, men med varierande grad av svart rök. I brist på andra idéer kan du alltid prova att byta den. Kostar inte så mycket på biltema. Vet du hur det är med bränsletrycket? Är vakuumslangen mellan insug och tryckregulator hel? Om den läcker får du för högt bränsletryck. Är bränslefiltret bytt? Antagligen ett sämre tips eftersom det främst borde märkas vid hög belastning.
Det låter på din beskrivning som att den får för mycket bränsle.
Det låter på din beskrivning som att den får för mycket bränsle.
Erik Avemo, Södertälje
Har kollat slangen mellan insug o regulator o den verkar hel.
Även tagit bort bensinslangen från spridarröret och kollat bensintrycket och det verkar oxå bra. Det enda fel jag kunde hitta när jag kollade alla slangar så på baksidan av spjällhuset så sitter det en slang som någon har klippt av och satt i en skruv som en plugg, prövade att dra bort slangbiten när motorn gick på tomgång och det ytterst lilla som hände var att bilen fick lite lite högre tomgång men inte bättre tomgång. Det måste ju finnas nåt ställe som den slangen ska gå till, kan väl inte bara vara en slang bit med en skruv i.
Men om det är så att den får för mkt bensin vad kan det vara för fel då?
Även tagit bort bensinslangen från spridarröret och kollat bensintrycket och det verkar oxå bra. Det enda fel jag kunde hitta när jag kollade alla slangar så på baksidan av spjällhuset så sitter det en slang som någon har klippt av och satt i en skruv som en plugg, prövade att dra bort slangbiten när motorn gick på tomgång och det ytterst lilla som hände var att bilen fick lite lite högre tomgång men inte bättre tomgång. Det måste ju finnas nåt ställe som den slangen ska gå till, kan väl inte bara vara en slang bit med en skruv i.
Men om det är så att den får för mkt bensin vad kan det vara för fel då?
bra då var det bara detta kvar
///Polisenmange wrote: Sedan finns det regler om namn och ort i signaturen se:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4913
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Jag var kanske inte helt tydlig. Styrsystemet är intrimmat för att ge ungefär rätt blandning även utan lambdareglering. Lambdasonden används för att finjustera blandningen. Om något fel påverkar blandningen kan lambdaregleringen oftast kompensera för det så att blandningen i slutändan blir rätt i alla fall. Därför är lambdasonden mycket misstänkt om det är felaktig blandning. Vad för insprutningssystem har du? Olika insprutningssystem är olika känsliga för trasig lambdasond. Lyser någon varningslampa?magnus82 wrote: Men om det är så att den får för mkt bensin vad kan det vara för fel då?
Det finns ett till tänkbart problem. Om kamaxeln är sliten så öppnar inte ventilerna lika mycket. Har du en multipointinsprutning så får i så fall alla cylindrar olika mycket luft men lika mycket bensin. Då blir blandningen som medelvärde över cylindrarna rätt men varje enskild cylinder får fel blandning. Hur långt har den gått?
Erik Avemo, Södertälje