ljud i 19

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Falkenrejsing

ljud i 19

Post by Falkenrejsing »

Okej, jag tänkte höra mig för om någon har rekomendationer på uppgraderat ljud i min r19. Har tidigare inte varit särskilt intresserad så jag känner att jag inte har jättekoll på grejerna,men jag har läst runt lite och kommit fram till en ide som jag tycker verkar vettig:

Clarion 4*51watt huvudenhet (har jag)
Dörrarna fram: MDS classic 6,5 (original där nu)(är original 6,5?)
Hatthyllan: MDS classic 6*9" (sitter inget i hatthyllan nu, men vid sidan av (Hatchback) och då är frågan, kan man/vågar man fästa högtalare i en hatthylla av pressad papp?)

Någon som har några tankar om detta? Bör jag gå någon annan väg, erfarenheter som talar emot osv.?
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Tycker själv att 6*9er låter illa. Om du ska dom så fixa ett steg och använd dom som bas. Alltså bara låga frekvenser. Fast det bästa är att köra med ett rejält framsystem med ev. slutsteg och sen en bas i bagaget.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Falkenrejsing

Post by Falkenrejsing »

Okej, vad rekomenderar du som framsystem då? Är det 6*9 som låter illa eller är problemet (som jag hört av vissa) att ljudet kommer bakifrån?
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Som framsystem blir mds classic bra. När det gäller 6*9orna ger de konstig ljudbild samt dåligt ljud när det sitter en massa prylar i basen som "förstör"
Falkenrejsing

Post by Falkenrejsing »

Någon som vet om det är 6,5" i dörrarna på r19?
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Kollade på brl och det stod att renault r19 89-96 hade 4". Men kolla i bilen och mät själv.
R12-Kent

Post by R12-Kent »

Att fästa högtalare i en hatthylla av pressad papp är inget jag rekomenderar den kommer att se ut som en banan i formen efter ett tag. Ta orginal hyllan och använd den som mall och tillverka en ny i MDF eller i s.k. formplyfa, klä ovnsidan med ett tunt lager skummgummi eller liknande och över det en snygg filtmatta i liknande färg som orginalet. När det gäller 6x9 högtalare så tycker jag att det är en bra grund att börja med. Du kan senare komplettera med slutsteg och baslåda och använda 6x9orna som s.k. midbas, bas som ligger högre upp i frekvens.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Falkenrejsing

Post by Falkenrejsing »

Har mätt lite nu, och kommit att undra (efter inblandning av "kunniga" kompisar) om man ska "mäta på något speciellet ställe"? Jag mätte rätt och slätt över högtalaren kant till kant och fick fram ca 16,5cm vilket borde vara 6,5tum. Nöjd. Men denna kompis påstår att elementet inte är så stort och att man bara ska mäta den "delen som rör sig"(jag har koll på terminologin märker ni va? :) ) Okej tänkte låta bli att lyssna som vanligt, men kom då att tänka på jolles svar att han läst om 4tum någon stans och då blev jag plötsligt tveksam.
Så hur mäta? Diameter över rubb och stubb eller "elementet"?
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ja du har 6,5" .....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Falkenrejsing

Post by Falkenrejsing »

Ja, dåså. Om allt funkar som beräknat så ska det hämtas ett par högtalare i morgon. Det blev classic 6,5" och en aktiv 12"baslåda. Dessutom har jag satt in ett par oidentifierbara diskanter i bilen, blev ganska förvånad när jag hittade högtalarkablar upp i instrumentbrädan, och jag kan säga att (jag iallafall inbillar mig att) det blev ett lyft med diskanter där uppe. Om inte annat så kan man öka basen på HU:n nu utan att musiken blir grummlig. (känns det som)
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
timolo

Post by timolo »

jag satte följande i min R19 16v.

Framsystem DLS PS6 med de separata diskanterna på sin originalplats i instrumentbrädan satte delningsfilter sen 6.5" i framdörrarna som mellanregister. Bak satsade ja på ett steg samt dubbla 12" o små 4.5" i sidorna bredvid hatthyllan där de sitter original då blev ljudet kanon
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
toxiz

Re: ljud i 19

Post by toxiz »

Falkenrejsing wrote:Okej, jag tänkte höra mig för om någon har rekomendationer på uppgraderat ljud i min r19. Har tidigare inte varit särskilt intresserad så jag känner att jag inte har jättekoll på grejerna,men jag har läst runt lite och kommit fram till en ide som jag tycker verkar vettig:

Hatthyllan: MDS classic 6*9" (sitter inget i hatthyllan nu, men vid sidan av (Hatchback) och då är frågan, kan man/vågar man fästa högtalare i en hatthylla av pressad papp?)

Någon som har några tankar om detta? Bör jag gå någon annan väg, erfarenheter som talar emot osv.?

Jag har själv en R19 och har satt in GAS alpha 6*9or i hatthylan på slutsteg samt en 12" mds fanatic bas i bagarutryment och sen så sitter det 5.25 i dörrarna och 4" fram vid rutan. mitt system låter riktigt bra inga missljud från registrerings skylt osv. och kablar i fråga är skitlätta att dra. bara att dra under matan (lågnivå) och upp under mittkonsolen och plus kabel drar du vid dörren på höger sida och fram till batteriet. skir enkelt. lycka till
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

toxiz wrote:
Falkenrejsing wrote:Okej, jag tänkte höra mig för om någon har rekomendationer på uppgraderat ljud i min r19. Har tidigare inte varit särskilt intresserad så jag känner att jag inte har jättekoll på grejerna,men jag har läst runt lite och kommit fram till en ide som jag tycker verkar vettig:

Jag har själv en R19 och har satt in GAS alpha 6*9or i hatthylan på slutsteg samt en 12" mds fanatic bas i bagarutryment och sen så sitter det 5.25 i dörrarna och 4" fram vid rutan. mitt system låter riktigt bra inga missljud från registrerings skylt osv. och kablar i fråga är skitlätta att dra. bara att dra under matan (lågnivå) och upp under mittkonsolen och plus kabel drar du vid dörren på höger sida och fram till batteriet. skir enkelt. lycka till
6*9 är ju tråkiga låter en massa bak,lägg steget på framhögtalarna istället lyssnar sällan på en konsert med högtalare bakom sig,men smaken är som baken....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
toxiz

Post by toxiz »

Tony wrote:
toxiz wrote:

6*9 är ju tråkiga låter en massa bak,lägg steget på framhögtalarna istället lyssnar sällan på en konsert med högtalare bakom sig,men smaken är som baken....
jo men jag har fördelningsfilter på högtalarna fram så det låter lika mycket fram som bak.
Post Reply