Laguna - Tanklocksproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
martoboy

Laguna - Tanklocksproblem

Post by martoboy »

Hej,
jag har fått ett litet problem med min Laguna '97. Vid senaste tankningsstoppet skulle jag öppna tanklocket via den lilla spaken under/snett till vänster om förarsätet. Normalt känner man då ett lätt motstånd i spaken samtidigt som tanklocket öppnas. Den här gången så kändes inget motstånd och inget tanklock öppnades. Så alltså har något gått av någonstans på vägen mellan spak och tanklock. Är det någon här som månne vet var i bilen jag bör börja felsöka detta. Vid spaken eller vid tanklocket? Och hur frilägger man lättast anordningen?

Tacksam för hjälp!
Mvh Martin
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Jag har för mej att det finns en nödöppnare bakom klädseln i bagagerummet. Kolla instruktionsboken!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
martoboy

Post by martoboy »

Tack för tipset. Instruktionsboken är bra att ha... :)

Men det löser fortfarande inte problemet med att tankloppsöppnaren är trasig. Vad jag undrade är var man bör börja felsöka vajrar,fjädrar o dyl i anordningen. Den sträcker sig ju ända från förarsätet och bakåt till tanklocket, så var bör man börja? Vilken del är det mest sannolikt att är trasig. Det verkar inte vara någon lätt grej att börja i någondera änden så jag är också mkt tacksam för tips på vilka delar man bör börja lossa på...

/Mvh Martin
Erik A

Post by Erik A »

På min bil hade "låskolven" till tanklocket gått av. Bilia erbjöd inte denna lilla plastbit, utan ville bara sälja hela vajern med låsmekanism och handtag för drygt 500 kr. Det gäller troligen även för dig. Jag kunde skarva plastbiten i stället för att köpa nytt, men på din bil är det troligen vajern som gått av.

Inifrån bagageutrymmet kommer man åt låsmekanismen till locket genom att öppna luckan i klädseln om jag mins rätt. Det var inte överdrivet besvärligt att skruva loss den. I andra änden har jag inte rotat.

Jag har också en Laguna 97. (Kombi.)
Erik Avemo, Södertälje
martoboy

Post by martoboy »

Hmm, jag var ute och rotade i bagageutrymmet i skenet från lampan därinne, men såg inte så bra då och hittade ingen lucka i klädseln vid första anblicken. Jag får ta och undersöka saken noggrannare under bättre ljusförhållanden. Om hela vajern måste bytas så antar jag att det blir till att krypa runt lite. :)

Tack ska du ha!

Mvh Martin
Post Reply